Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Palleman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Palleman

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Nyfiken på varför du inte tycker teak är miljövänligt? Ek fungerar alldeles ypperligt, bör dock oljas eller lackas. Lack gör det dock halt som blank plast och Halkanix är ju inte snyggt men åtgärdar det problemet.
  2. Hej Beror mycket på vad du har för båt och om det finns möjlighet att sätta tillräckligt lång tunnel, bogproppar med dubbla propellrar kräver mer utrymme i sidled i tunneln. Rent verkningsgradsmässigt är skillnaden inte så stor utan man väljer en som passar dragkraftmässigt och är smidig att installera. Mvh Palle
  3. Jo den påminner lite om Simson MSR DC, men den är långt ifrån MSR CA. MSR DC innehåller också denna mjukgörare. Känner man på härdad MSR DC och CA så är det jätteskillnad i elasticitet och yta. DC är mycket mer silikonlik
  4. Någon som har stake nog att våga sig på Biltemas nåtmassa?? ;-) Hemligheten ligger troligen i att de flesta nåtmassor har en mjukgörare i sig som ska säkerställa at nåten är elastisk under många år. De jag testat har silikonliknande egenskaper och funkar sällan ihop med lack. La oregonpine-däck med ramträ i mahogny på min förra träbåt och jag nåtade med Bostik Hybrid som är ett rent elastiskt lim ungefär som Simson MSR CA som förövrigt också fungerar utmärkt att lacka på.
  5. Intressant båtmässa i år Måste erkänna att jag var väldigt nyfiken på VW stora nyhet. Stod en Golf eller nåt utanför med texten Går På Vatten. Kanon tänkte jag, dom har lyckats med det stora att driva en motor på vatten. Men när man kommer in på mässan till VW's monter möts man av en Pråm... En miniatyrmodell av en såndär man fraktar bl.a. sopor och annat skit på... eller har grävare på för att dynga ur vikar... Var tvungen att ta upp almanackan för att kolla så det inte var 1'a April... Det la ju deras monterpersonal märke till och man såg hur dom bara ville försvinna från pinsamheten. Tja, kort för alla som inte sett VW's skapelse än. En fraktpråm i miniformat med hjul på ena sidan så du delvis kan dra din lilla båt med hjälp av din bil och sedan vända upp och ner på pråmen för att dra din bil efter din båt. Nu tror jag inte denna promen går hem hos folk med planande snabbare båtar då man knappast får upp promen i planing och således är tvungen att ligga i max 7-8kn med en enorm soppaförbrukning som följd. Den är nog bättre lämpad för t.ex. Viken-Snipan och liknande båtar. Men även lilla Viken-Snipan är troligtvis alldeles för lång för att fraktas på denna pråm, Ja ni förstår varför jag var tvungen att kolla datumen i almanackan... ;-) http://www.cisionwire.se/volkswagen-goteborg/volkswagen-gor-tvartom---slapper-bilslap-for-batar82258 Senast ändrad av Palleman | 06 februari 2011 | 10:24
  6. Tjo Den trimmar du på samma sätt som andra motorer 2-takt eller 4-takt? 4-takt så är enklaste och billigaste lösningen överladdning. 2-takt så får du öppna upp överströmningskanaler, modifiera portarna, borra upp cylindrarna samt optimera insuget. Egentligen kan man hämta ganska mycket på att göra en avstämd ljuddämpare, men det är lite tjurigt på en aktersnurra om du inte vill ha en jättekorv hängande från varje cylinder utanför motorn.
  7. Hmmm.. får inte heller ihop pitch och tv... När jag pratar om Pitchen så snackar jag om spaken mellan förarstolarna som man drar i när man tröttnat på att stå och vibrera på marken och vill upp i luften med helikoptern... Pitch=rotorbladsvinkel... Kan ju på samma sätt vara stigning på en båtpropeller..??! Klurigt.....
  8. Ja du söte gud vad klimatfrågan har spårat ur. Som en skrev... man hushåller med elen pga de hutlösa elpriserna och skatterna, inte pga miljön... Det finns två huvudsakliga växthusgaser som kallas växthusgaser på grund av att de reflekterar den långvågiga värmeutstrålningen från jorden så den till viss del stannar här i stället för fortsätter ut i rymden. Den första gasen är Koldioxid och innehållet av denna gasen i atmosfären är i runda slängar 0,7%.. Den andra gasen är vattenånga som... ja innehållet av vattenånga varierar ju i luften beroende på framförallt temperatur, men andelen vattenånga i luften är betydligt större är mängden koldioxid... Varför tror ni mulna nätter är varmare än klara nätter??? Moln=hög koncentration av vattenånga som övergår till kondenserad form (vattendroppar) Frågan jag ställt mig själv är, med tanke på att det är just vattenånga och koldioxid vi andas ut och hur många människor det finns världen över..... När kommer dom börja straffbeskatta människans andetag....?????!
  9. Hej Är sugen på båt igen, har hittat en Vinga 30 som är lite sliten men väldigt billig pga grundstötningsskada. Vart kan man vända sig i skåne eller blekinge för att få båten reparerad? Felen som finns är två kross-skador, en alldeles under vattenlinjen i stäven och drygt en meter bak om stäven på styrbord sida. Inga genomgående hål men plasten har blivit vit på insidan och ytliga sprickor. Antagligen måste det skadade tas bort och plastas upp på nytt. Även en del gelcoatskador (klantskav) på skrov och överdel. Lite jack och så i träinredningen samt sliten teakplywood-durk. Skulle även vilja ha teakdäck på båten när den är reparerad och fin. Alla tips på duktiga båtreparatörer/hantverkare mottages tacksamt
  10. MKT intressant tråd detta Som radioamatör kan jag starkt rekommendera en nödsändare framför VHF om det som efterfrågas är säkerhet... Som en skrev ovan är det GPS inbyggt som rapporterar exakt position och utfrekvensen på dessa lyssnas av så vitt jag vet, även av satelliter. VHF-bandet är liksom UHF-bandet väldigt beroende av line Of Sight-principen för att fungera, men tar sig väldigt långt med små effekter. Faktum är att den mesta av radioenergin som en båt pytsar ut via marina VHF'en går rätt ut i rymden.. VHF är skitbra, inget snack om saken. Men är det säkerhet som manär ute efter så är det nödsändare som gäller. Visst man kan ha tur och någon hör anropet på VHF'en men räckvidden är begränsad. Sedan ska man ju veta vart man är någonstans också. Ett annat gissel är.. 5 watt är bra.. men det käkar batterier.. Har man använt radion lite för att kommunicera med andra båtar så har man inte så mycket kräm kvar ifall något händer. Just för att VHF-bandet har dom egenskaperna det har så kan man i stort sett alltid köra på låg effekt (0.5-1W) På land har man nytta av högeffektläget då det finns byggnader, skog och oregelbunden terräng som ska forseras, men på sjön är horisonten enda hindret. Men som sagt, vid vattenytan kommer du inte så långt med en VHF-radio. Jag tycker dock att VHF-radion och Nödsändaren kompletterar varandra väldigt bra så jag rekommenderar både ock...
  11. Hejsan Just hastighetsbegränsningarna fyller nog samma funktion till sjöss som på land, att vi ska hinna med att manövrera båten även vid knepigare trafiksituationer så som plötsliga möten vid trånga kringelikrok-passager. Dom som besökt Handelsman Flink sjövägen vet ju hur eländigt trångt det kan vara. Många båtar ger väldigt liten sjö och svall i höga hastigheter men tror det är olämpligt att få ner svallen med högre hastigheter. Då är det bättre att gå ner till 2-3 knop, då minskar svallet avsevärt, och på sjön ska man ju inte stressa
  12. Oj, råkade radera inlägget mitt i stället för att svara Jo men min filosofi är att man går på med rubbing och polering om man fått en förgulning, sedan är man noga med vaxning varje år och då tvättas denna förgulning enkelt bort med vanligt båtschampo och ev lite Polvax Så mitt förslag är inte rubbing varje år utan som akutåtgärd. Jag har själv använt oxalsyra men gillar det inte, har även upplevt att oxalsyran öppnar gelcoatytan.
×
×
  • Skapa nytt...