Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Fahlstad

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fahlstad

  • Placering
    Kadett
  1. Om inte jag minns helt fel så är skrovets botten i höjd med kavitations plattan. Jag är inte hemma förrän imorgon och kan kolla. Vad för trimplan är rekomenderat att sätta på? Själv har jag kollat in smart tabs. http://www.langfardseglarbutiken.se/motor-och-reglage/trimplan/smarttabs/smart-tab-kit-komposit-batlangd-14-16fot-50-80hk.html Finns det andra prisvärda? Senast ändrad av Fahlstad | 04 maj 2011 | 15:21
  2. Just nu är vinkeln lite inåtlutande mot aktern för att minska guppandet och planingströskel. Lägger jag en planka mot kavitationsplattan och mäter så är den inte parallell mot skrovet. Medvetet testat lite fram och tillbaka med bättre resultat. Kan man ha 5m bränsleslang utan bekymmer? Just nu har jag både batteri och en 25l bensintank i aktern.
  3. Hej Jag har en finnspeed 435 styrpulpet med en 50hk yamaha, där jag har problem med att få en ren gång i vattnet. Motorn saknar trim och tilt. Många gånger när man är ute på helt stilla vatten och 1 fram och 1 bak så hamnar båten i självgungning vid planing och slår konstant med fören. Är man flera i båten så går den bra. Jag har testat trimma in motorn närmare aktern för att få ner fören men hjälper inte. Kan trimplan eller trimfenor vara ett alternativ att montera för att få en bättre gång?
  4. Hade något liknande problem med min yamaha 50hk -89. Säkringen gick så fort jag vred på nycklen och konstaterade till slut att likriktaren var pajj (jag kopplade bort likriktaren och då funkade den som den skulle fast utan laddning). Fick tag på en begagnad likriktare från en mariner 60, då en ny skulle kosta 1400kr!
  5. Nu har jag bytt impellern och skvallerstrålen sprutar som den ska....såg inga som helst defekter på den gamla impellern och nästan lika mjuk som den nya men skillnad gjorde det.
  6. Har haft problem med att säkringen som sitter på den röda kabeln gick hela tiden på min 50hk yamaha -89. Hittade till slut att samma likriktare som tidigare nämts kortslöt svart och röd. Kopplade bort likriktaren och sen dess har det fungerat men innebär detta att jag inte har någon laddning? Vad jag kan se så är denna slinga coil lightning och att coil charging är en annan krets eller?
  7. Har precis köpt mig en ny motor till min Finnspeed 435r. Då jag kör motorn med sugpropp monterad på land sprutar det jättebra ur skvallerstrålen men då den hamnar i vatten sprutar det inte alls lika bra, mer rinner ur på tomgång. Får inte alls samma kraft i strålen när jag drar på i sjön som jag har på land då den går på tomgång.... Är det redan dags att byta impellern? Enligt säljaren var den bytt inför förra säsongen. I övrigt är motorn riktigt fin, en och samma ägare sen -96.
×
×
  • Skapa nytt...