Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

uffep

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om uffep

  • Placering
    Kadett
  1. Rätt eller fel, jag har kört 3. Har en AQ130C Jag kör en stor balja under drevet som fångar upp (det mesta) kylvattnet. Baljan fylls med kallt vatten. Har anslutit en lös slang direkt till impellern som får hävertsuga direkt ur baljan. Sen kör jag motorn en stund (med bara vatten) så att den ska bli lite varm. När jag tycker det är läge, flyttar jag slangänden så att den suger ur en liten förberedd balja med glykolblandning. När motorn sugit i sig glykolblandningen, så stänger jag (egentligen medhjälparen) av. Förhoppningsvis glykolblandning överallt i kylsystemet. Nu får motorn kallna lite, sen återställer jag ordinarie kylvattenslang till impellern, öppnar avtappning vid ojlekylaren och öppnar impellernlocket så att så mycket vatten som möjligt rinner ur. Antagligen blir det kvar i diverse fickor, t.ex i termostathuset, men förhoppningsvis är detta rimligt glykolblandat och ska inte frysa sönder.
  2. Jag kör alltid med blyersättning. 98 oktan från bilmackar via dunk oftast
  3. Mycket bra beskrivning, tackar Nu har jag justerat ventilerna. Det var ju ganska rätt på. Jag var orolig att det skulle vara komplicerat, men ventilkåpan sitter med bara 4 skruvar, och inget egentligen i vägen (tog bort luftboxen till förgasarna för att komma åt bättre). Sen bara att följa beskrivningen från guestsson Några ventiler var ganska långt utanför spec (kanske 0.20). Mycket möjligt att detta var felorsaken. Återkommer när jag har lite drifterfarenhet med ventiljusterad motor.
  4. Är det inte en packning under ventilkåpan? Ser så ut i instruktionsboken
  5. Jo tack. Förslaget om ventiljustering kanske inte låter så långsökt. Motor på lågvarv kanske hinner ventilera tillräckligt eller klarar sig med dålig kompression när den är låglastad. Ska nog försöka mig på det när jag samlat mod. (har köpt bladmått + packning på tub). Det bör ju inte skada, i allafall inte om jag gör rätt Några tips/länkar som beskriver mer om hur man går tillväga? Jag har som sagt gör det själv aquamatic boken, och det låter ju inte omöjligt.
  6. Tackar för förslaget. Har hittat (påver) beskrivning av detta i Volvo pentas gör det själv aquamatic. Känns lite osäkert/jobbigt. Kanske gör det senare dock.
  7. Dom har aldrig justerats under min tid med båten i allafall. Men ventilerna kyls väl med motorkylningen? Motortemp var normal (och samma) under hela tiden enligt tempmätaren.
  8. Vi har en gammal hardtopbåt med volvo penta AQ130C (270 drev) Idag när vi var ute så gick motorn fint i kanske en halvtimme på nästan fullgas (4500 rpm), och innan dess en halvtimme finåka i 5-7 knop. Sen sänkte jag farten genom vaxholm. Motorn började efter en stund tjura när man skulle gasa upp igen. Misstände och hade sig. Drog man av till 2000 rpm så gick den bra. Alla försök att gasa upp mer lät illa. Kanske mer och mer illa. Vi körde på låg gas ett tag, motorn lät bra. Men fick sedan motorstopp när jag började prova olika gaspådrag. När vi startat igen en knapp timme senare då motorn kallnat tillräckligt så gick den i gång och gick sedan som vanligt (?) - ett tag. Efter ytterligare ca 1 halv timme så blev maxvarvet 3600 rpm, och när man gick ur plan, så var tdet samma visa. Gick (någorlunda) fint på 2000 varv, misstände och var orkeslös om man gasade. Vi har utrustat båten med elektroniskt brytarsystem för några år sedan. Har inte varit med om detta förut, men ärligen skall sägas att vi sällan kör mest kortare turer. Tyckte inte förgasarna var jättevarma, tändspolen kollade jag inte. Har sökt på forumet, men tycker inte jag hittat exakt samma problem. Läst förslag på tändspole, men vet inte om det är rimligt. Förgasare? Tacksam för förslag
  9. Kolla omstart med fullgas. Funkar (nog) för mig. Liknande problem, fast min motor dör inte själv, bara omöjlig att starta varm (AQ130) Se min tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=289950 eller lösningen och diskussionen runt denna i http://www.maringuiden.se/forum/;thread=164687 Berätta gärna om det funkar ... M.v.h /Uffe P Senast ändrad av uffep | 25 augusti 2009 | 18:18
  10. Uppdatering 09-08-25, Jag tror mig ha fått en lösning på problemet nu . Har bytt till Ignitor brytarlös tändning, nytt fördelarlock och ny rotor. Motorn går nog lite bättre, framförallt i kallt läge, men omstartsproblemet var tyvärr kvar i lördags. (Hår slitet). Läste dock på annan tråd, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=164687 Att köra med fullgas verkar få motorn att hoppa igång när den är varm och stått lite. Ännu inte så många startförsök, men det verkar som om detta är lösningen. (Sen kan man ju fråga sig om varför motorn blir sur, ska man göra något åt förgasarna?) Tack marblu och sdk780 för tipset Senast ändrad av uffep | 25 augusti 2009 | 17:58 Senast ändrad av uffep | 25 augusti 2009 | 18:00
  11. Man kan ju börja den triviala vägen, det gjorde jag i våras när jag hade vatten i oljan och misstänkte ojekylaren. (Jag har en AQ130) Jag skruvade ur och torkade upp insatsen ordentligt, spände på ballonggummi i ena ändan, och ställde den upp. Hällde sedan vatten i tuberna och lät den stå ett tag. Inget vatten observerat på utsidan av rören, rören/lödningarna föreföll täta. Körde sedan åt andra hållet också, för att få lite större tryck på andra ändens lödningar. Kanske inte helt att betrakta som provtryckning, men i allafall en indikation på att rör/lödningar var hela. Bytte sedan O-ringar vid insatsens ändar och återmonterade. Det verkar ha gjort susen. Senast ändrad av uffep | 24 augusti 2009 | 23:02
  12. Samma motor, AQ130C, 270 drev, Draco 2000HT. Båten köpt i våras Vid fullgas når jag nog 4600 varv nånting, runt 25 knop på GPS. Brukar dock dra av lite till kanske 4000/4200. Då ligger man runt 20 knop. Hade kanske önsketänkt mer, men det får duga. Jag har 14x17 propeller.
  13. Duger det som finns i instruktionsboken kanske? (sid 15) http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm fyll i dina uppgifter på motor, så får du en pdf version av manualen (direktlänk till detta dokument är nog: http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=172283&r=2006-01-26-15-44-47&t=PDF&a=7746320&p=T403&d=Owners Publication&s=3729329&lang=sv-SE )
  14. Hej, Har en gammal B20 (AQ130). Den vill enligt instruktionsbok ju ha minst 97 oktan. Har dock upptäckt att nästan alla båtmackar saknar 98. Finns 95 oktan resp diesel. Den enda av mig kända macken med 98 i Stockholm är Preem i Vaxholm. Märkligt tycker jag, det är väl inte helt sällsynt med gamla Volvo Pentor. Jag har hittills tankat med jeepdunk men det kan ju vara kul att slippa ibland. Någon som känner till någon mer båtmack med 98 i Stockholmstrakten?
  15. Kolla att alla kabelskor är ordentligt åtskruvade. Jag hade en gång en båt där det bara skorrade i startmotorn. Visade sig vara dåligt åtskruvade batterikontakter. Kör gärna polfett också.
×
×
  • Skapa nytt...