Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Bradhis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bradhis

  • Placering
    Kadett
  1. Hmm... Min motor är en Yamaha 70hk -86 och den har 1:100 dekaler gällande oljan...! Ni menar alltså att jag borde köra 1:50 istället?! Har kört 350-400 sjömil hittills i år utan problem på 1:100 och jag vet faktiskt inte vad tidigare ägare kört för blandning... Körde på 1:50 nå´ n tank i början av säsongen (innan jag såg klistermärket...) och tyckte den rök en del då, fast det ska väl iofs gamla tvåtaktare göra... ;-) //Brådhis
  2. Båten hämtad från varvet och rejäl provtur tagen! Allt verkar funka! Samma toppfart som innan, inga konstigheter i övrigt bortsett från lite ostadig tomgång i början, men det verkade gå över sedan! Varvet tömde tanken, körde igenom soppa genom motorn, kontrollerade och rengjorde stiften och fyllde på med bensin! //Brådhis
  3. Okej... Det låter ju faktiskt hoppfullt. Och ni verkar tämligen överens om att följdverkningar sannolikt uteblir? Återkommer med mer info när jag vet mer helt enkelt. //Brådhis
  4. Så här var det... Min pappa och lillebror lånade min båt idag och skulle då även passa på att tanka upp den eftersom jag ska (skulle...) ha den imorgon då min ledighet börjar. Vid 13-tiden ringer min pappa och säger att båten stannat 5 minuters gångtid efter tankningen och att dom nu bogseras av en ribb från SSRS tillbaka till macken. Via telefon försöker jag gå igenom vad som kan ha hänt, felbeskrivningen är att båten plöstligt tappat kraft och sedan stannat, vägrar starta annat än några få sekunder ibland och ryker då nå´ t enormt. Jag frågar även honom om tankningen och både han och min bror säger att mackpersonalen frågat 95? och dom då svarat Ja, 95 tack!. Pappa skruvade därefter av tanklocket och mackpersonalen stoppar då i munstycket och fyller tanken. Detta låter ju som ett normalt förfarande men jag ber ändå pappa kolla kvittot och då visar det sig att killen på macken fyllt upp tanken med diesel... Inte undra på att båten stannade efter några minuters gångtid. Mackpersonalen var enligt uppift ganska så tveksamma och försökte slingra sig, men kvittot och det faktum att pappa och min bror var dom enda kunderna vid tillfället gör att det inte är några tveksamheter egentligen. Så... Efter en del diskussion med mackföreståndaren samt nå´ n form av chef lämnades båten kvar på macken i väntan på att dom ska ombesörja bogsering till ett närliggande varv. Värt att notera är att min utombordare(!!!) sitter c:a 20-25 cm från påfyllningshålet så med lite sunt förnuft bör man som mack-anställd rättså raskt kunna lista ut att den INTE går på diesel (om nu inte det faktum att båtföraren säger att han vill ha 95 räcker...)! Nåväl... Nu till den egentliga frågan: Vad händer med min stackars motor? Slangar? Tanken? Förgasaren? Motorn är en Yamaha 70hk 2-taktare från 1986 och tanken är en fast rostfri. Förhållandet i tanken bör vara c:a 10-12 liter bensin och c:a 40 liter diesel med sedvanlig oljeblandning (2-taktsolja). Motorn stannade efter c:a 5 minuters normal marschfart (20-23 knop). Jag vill inte skriva vilken mack det handlar om eftersom jag vill ge dom en chans att rätta till sitt misstag... Vänliga men bekymrade hälsningar // Brådhis
  5. Vill bara dubbelkolla... Har ingen bok till min Yamaha, men på motorkåpan sitter det en liten dekal med en oljesymbol och en 1:a och en bensinsymbol och talet 100! Detta tolkar jag som att man ska köra med 1%:ig inblandning! Right? Tack på förhand! //Brådhis
  6. Strålande! Tusen tack för hjälpen! Ingen som har nå´ t tips på en bra och prisvärd varvräknare? Eller är det bara att köpa enklast möjliga? //Brådhis
  7. Riktigt gammalt inlägg, men lösningen var trots allt att byta tankar! Det fanns skräp på botten i dom som då och då satte igen soppatillförseln redan nere i tanken! //Brådhis
  8. Som topic! Är detta möjligt? Om ja, var kopplar jag in mig? Nå´ t tips på varvräknare (gärna 52mm) som är prisvärd? Tack på förhand! //Brådhis
  9. Okej... Var hittar jag dessa saker på min Mercury och hur felsöker jag dom enklast? Ohm-mäta? //Brådhis Edit: Har fått tips om att bränslepumpens membran kan vara skadat... Vad tror ni om det? Senast ändrad av Bradhis | 23 maj 2009 | 03:17
  10. Hej! Motorn är en 4-cylindrig 2-takts Mercury Classic Fifty -82 utombordare på 45 hk som sitter på en Flipper 470 GT -82... Det som händer är att plötsligt (idag var det efter c:a 25-30 min körning i c:a 23-24 knop) tappar motorn ork och börjar pendla hiskeligt i varvtal och efter några minuter toppar den c:a 5-6 knop på fullgas men går då helt jämnt och fint! Den hackar inte och den misständer inte utan den är bara sjukt slö! Drar man av på gasen så dör den som regel inte utan går klockrent på tomgång! Men fortsätter man köra (på fullgas i 5-6 knop alltså) så går den c:a 5-6 minuter till innan den plötsligt tappar ork helt och dör... Det är dock bara att nöta på starten igen då och så hoppar den igång direkt! Se´ n är det typ 50/50 om den går kanon eller är orkeslös fortfarande... Jag har provat med båda trycktankarna och felet uppkommer med båda så det verkar inte relaterat till dom... Provade även att pumpa på blåsan och då dör den, provade att choka och då dör den... Jag har bytt: Stift, soppafilter, soppaslangar, blåsan på slangen... Oljan i växelhuset byttes oxå och såg fin ut så det handlar knappast om varmgång där med ökad friktion som följd... Så... Jag vet ärligt talat inte vad nästa steg ska bli... Har just nu helt slut på idéer! Please help... //Brådhis
×
×
  • Skapa nytt...