IronAnders
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm IronAnders
-
Placering
Kadett
-
Tänkte bara att eftersom statoils tvåtaktsolja är gul till färgen och lågrykande kanske den inte lirar så bra ihop med andra mer konventionella tvåtaktsoljor? Finns det risk att skiktar sig eller reagerar med andra oljor? Föregående ägare körde med denna statoilolja i motorn, så jag har fram tills nu fortsatt med detta.
-
Har kört på Statoils tvåtaktsolja i min autolube tvåtaktare. Denna olja är gul till färgen och liknar vanlig motorolja. Kan jag slå i annan tvåtaktsolja i utombordarens oljetank. Exempelvis Valvolines tvåtaktsolja? Är den blandbar?
-
Fjordlingen är väl annars rätt bra, om motor och drev är i skick vill säga... Fast det verkar ju som att motorn går, i alla fall när man läser annonsen.
-
Ok! Som sagt - jag är inte så duktig på att tyda sprängskisser. Nu tror jag i alla fall jag vet vilken skruv det lär vara. Tittade nämligen på den igår (innan jag skrev första frågan) och tänkte att det kanske skulle kunna vara en oljepåfyllningsplugg. Ganska stor skruv/plugg på en rund burk på höger sida. Skruven sitter in från höger sida bakifrån sett. Är jag rätt ute då? Senast ändrad av IronAnders | 22 maj 2009 | 09:38
-
En sådan här kanske? http://www.blocket.se/ostergotland/Ornvik_510_21035890.htm?ca=11&w=3 Eller kanske en sådan här klassiker? http://www.blocket.se/stockholm/Fjordling_17_21825152.htm?ca=11&w=1 Klarar man med färgen är nog detta inte så dumt val http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_510__79_21540451.htm?ca=11&w=3
-
Ok Tack wanmar, Sitter den där pluggen (nr 29), synlig rakt bakifrån på den mittersta kolven? Jag är väl kanske inte så duktig på att tyda sprängskisser, men känner mig ändå hyggligt duktig på att meka Så hittar jag bara rätt plugg, så ska jag nog klara av att fylla på också. Har redan en oljekanna med ATF olja i så... Blev lite fundersam eftersom det i länken är angivet 70ETLD. Tror inte min typbeteckning lyder riktigt så som sagt. Å andra sidan kanske inte det är något som påverkar? Jag ska titta idag igen.
-
Tack för tipsen! Jag tittade lite på bilden som wanmar postade. Jag tycker inte riktigt min motor ser ut på det viset. Det sitter två kolvar på sidorna som jag antar är trimningen, sedan sitter det en kolv, som antagligen är själva tiltmotorn, men den sitter i mitten. Kommer man åt att oljepåfyllningsskruven, utan att demontera motorn? Tror min heter 70BEO, eller 70BETO (Instruktionsboken tycks gälla för flera modeller) Kanske skulle försökt ta något foto? /Anders Senast ändrad av IronAnders | 21 maj 2009 | 22:35
-
Hej! Jag har en 70 hk Yamaha från 1990 som strular lite när det gäller tilten. Trim/tilmotorn går när man trycker på knappen, men den rör sig mycket långsamare än normalt och den orkar inte tilta hela vägen upp, utan man måste hjälpa till med handen. Ner fungerar det däremot ok. Kan det vara för lite olja? Går det att fylla på? I så fall var någonstans? Vilken olja ska användas? Hur gör man? Eller är det så illa att tiltsystemet helt enkelt har gett upp? Känns surt, då jag vill lägga i båten så snart som möjligt och inte har någon större lust att kosta på en snart 20 år gammal motor en massa flis och arbete... Please - Help!!! Senast ändrad av IronAnders | 21 maj 2009 | 21:48