Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

Celicar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Celicar

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har ny propeller, så det är något annat fel. Bränslefilter eller elektroniken ?
  2. Celicar

    3.500 varv

    Jag har en Johnson 70 hk tvåtakt år 92. Går jättefint upp till ca. 3.500 varv. När jag ökar börjar motorn 'vobbla' frekvent, misständer eller vad som händer. Motorn stannar inte men vibrerar kraftigt på grund av detta. När jag drar ner till 3.500 varv går motorn som tåget igen. Någon som känner igen sig ? förslag till lösning mottages med tacksamhet. /Celicar
  3. Jag vill göra tillägget att motorn går bra när den är kall. Kan det vara termostaten eller något givarfel. Fortfarande okunnig.
  4. Motorn nyservad, power pack bytt, nya stift. Motorn startar bra och går fint, MEN när jag varvar den över 3000 varv verkar det som någon eller några cylindrar stannar och startar igen med korta intervall. När jag drar ner under 3000 går den fint igen. Sanmma problem uppstår vid körning som vid bryggan. Motorn har VRO pump. Någon som kan tipsa en okunning ?
  5. Tack för det tipset, men hur kan jag kolla automatchoken ?
  6. Min Johnson 70 hk 1993 är besvärlig när jag ska starta den. Motorn kan starta om man kör startmotorn länge, den hostar och småstartar så jag måste köra startmotorn länge. Motorn kan då komma igång, blåröker men går. När den väl blir varm går den som tåget. Jag har bytt stift och har 'startmedel' i bensinen. Stiften ger gnista och det kommer bensin. Den startar bra igen när den är varm men krånglar eller är 'död' när den stått ett tag. Någon som har erfarenhet av detta ? Vad kan man göra ?
  7. Min Johnson 70 hk 1993 är svårstartad och det ryker blårök vid start. Kan detta bero på VRO pumpen ? Någon som har erfarenheter. Är det att rekommendera att koppla bort VRO'n? Jag är ingen mekaniker, så vad kan det kosta ?
  8. Har problem med min Johnson 70 hk 1993. Vet ni någon bra mekaniker eller service i Gävle som kan Johnson motorer? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för råd.
  9. Motorn har på senaste tiden varit svårstartad. Jag låter startmotorn gå ganska länge och då händer det att den tänder till och pustar ut blårök. Motorn låter som att den är 'förkyld', den 'nyser'. Det händer då att den kommer igång. När den väl startat och gått så att den är varmt går den utmärkt. I morse var jag och försökte få igång den men är nu helt död. Jag har gjort ren tändstiften som var blöta, utan resultat. Fick hjälp av forumet när jag hade problem förra gången, hoppas igen att ni med erfarenhet kan hjälpa mig även denna gång.
  10. Efter lätt grundkänning stannade motorn, därefter var den helt 'död'. Vred om startnyckeln, ingenting händer. Det går inte ens att använda tilten. Någon som har några ideer vad som kan vara fel ? Hur kan jag felsöka ? Celicar
  11. En fråga, är det bara att koppla bort VRO'n och blanda i olja i bensinen ? Hur kopplar jag bort den ? Vad jag förstår kostar en ny VRO en hel del pengar, och det vill man inte gärna kosta på en 'gammal' motor.
  12. Jag tackar för alla tips så här långt. Problemet med varningshornet är att det verkar vara intermittent, i förrgår startade motorn utan problem och utan ljud, så jag tog en åktur. Idag när jag skulle åka ut tjöt hornet från början igen, så det vara bara att stanna iland. NU TILL DEN STORA FRÅGAN: Hur kopplar man bort varningshornet på enklaste sättet ? Jag har provat att koppla bort div. sladdar med det hjälper inte. Det verkar bäst om man kan göra det i reglaget.
  13. Någon som vet när strömmingsfisket i Gävle kommer igång. Några ställen att rekommendera . Celicar
  14. Jag har en 12 år gammal Johnson 70 hk. När jag startar tjuter hornet hela tiden. Motorn går, kylvatten kommer ut och oljesystemet fungerar. Hur ska jag få tyst på eländet, kan inte sitta och köra med hörselskydd på. Hur kan man koppla bort eländet. Snart hörselskadad
×
×
  • Skapa nytt...