matnils
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm matnils
-
Placering
Kadett
-
Hej frågan är om det finns ngn annan orsak tex dålig kontakt i kablaget innaför sköld eller smuts mekaniska problem på den rörliga delen på drevet? Min visare ligger på max upptrim man kan hoppa ner om man trimmar.... någon som har ngn tanke? Tackar även forumet för tipsen ovan eftersom jag måste meka detta själv båten ligger på en ö och kan ju inte sjösätta annars. Vad händer om man kopplar ifrån givaren går det att köra då? eller är VP D3-190 så intelligent att den bromsar detta..... man blir ju ibland sugen på att använda farfars gamla Eveinrude 2 takt som tålde att badas i saltvatten 1-2 ggr per år utan några problem...
-
Hej, torka under motorn där oljestickan bottnar. Där finns ngt som kan läcka och detta var inte ovanligt.... Verkstan kan svetsa eller byta / limma detta. Tydligen enkelt.
-
problemet löst. Det läckte i botten på oljestickan och detta var ett känt problem...
-
Hej, Vi kör Aq 23 WA med VP D3 190. Väldigt bra helt enkelt. När vi köpte båten var vi bara två och den kändes helt rätt som en blandning av DC/HT. Idag med två små barn till så hade jag kanske valt än HT istället. Visst det är underbart att köra ned cabbat men det är oftast inte sådant väder. Fördelen med WA är att man kan ha lilla kapellet uppe helta tiden (mini tak) för skugga och hellre öppna rutorna för fartvind. DC blir nog väl solig när man skall äta lunch. Jag rekommenderar dig HT eller WA. Diesel absolut. Kan vara billigare att importera nytt från Finland och är båten 23 fot så är det ok. Längre så blir det andra regler som gäller. Lycka till M Senast ändrad av matnils | 25 november 2009 | 19:41
-
Hej, gör ett försök att dra igång en tråd kring Aquador 23 WA. Min båt har en VP D3 190. Intressant att höra om maxfart, varvtal etc. Men även om gjorda installationer så som ankarspel, solpanel etc Har noterat att kompassen visar 20 grader fel, eftersom vindrutetorkarna stör. Mina installationer består i mycket enkla förvaringsfickor samt drickställ. Har planer på att nyttja utrymmet bakom brandskäckaren bättre. Funderar även på att byta bränsletank till pentry till en mindre modell för att nyttja utrymmet bättre. Har även sytt upp ett special kapell som bara täcker själva Cockpit och detta har varit en höjdare. Avrinning av regnvatten fungerar ju inte optimalt har låtit göra en skåra i fotstegen - funkar något bättre. Är något förvänad över att själva spisen Wallas inte har en skyddskåpa undertill. - har era det? Är mycket nöjd med båten som sådan även om jag haft en del motorproblem. Själva motorn är kanske något för lätt (kg) för båten, vilket i och för sig möjligör att lasta tungt baktill. mvh
-
Hej, Min D3 190 Diesel hade samma/liknande problem förra året enligt uppgift från Varvet. Visserligen är det inte samma motor men: Efter att de satt tillbaks frostpluggen (som VP inte slagit fast ordentligt, vilket fick till följd att hela kylsystemet tömdes på 30 sekunder) så fick de tydligen inte Turbon att dra igång. Lösningen blev att man inte bara bytte själva luftfiltret men även själva insatsen till en nyare variant. Sedan gick den bra. Får ett max laddtryck av 140. Så jag skulle börja i den ändan. mvh M
-
VP Diesel D3 190 i en aquador 23 wa. Har läckt 1 liter olja. Det finns fortfarande olja kvar på stickan. Troligen överfyllt från varvet. Luftfiltret verkar ha fått lite olja. Men läckan är någonannastans. Vad kan hända med motorn? Följdproblem? Vad måste bytas, var läcker det? Har nu torkat rent och tömt ur en del olja. Men det kommer en tunn film av nya olja i tråget under motorn på styrbord sida (under turbon). Några förslag? tack för svar! Senast ändrad av matnils | 24 maj 2009 | 20:36