Viveca
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Viveca
-
Placering
Kadett
-
Jag har letat länge och väl efter en ljudhuv till min Flipper 620 utan resultat. Det som man naturligtvikan göra är att mått-beställa en från båttillverkare. Jag har nu fått kontakt med ett sådant i Trosa, som gärna tar fram ljudhuvar till olika båtar om det är fler som vill beställa. Då bir det ett attraktivt pris eftersom de tar fram en form. Finns det något intresse för detta??? Stig R
-
Jag har en 2QM15 som går mycket jämnt och bra på marschfart, men vid lågt varvtal, under 1200, så tenderar den att stanna, vilket den också gör. Speciellt när man skall lägga till, vilket innebär paniksituation. Någon som har tips?? Viveca
-
Hej och tack för svaret. Jag skall prova med att fukta och sedan noga kontrollera de delar som indikrerar släppt nåtning. Jag har faktiskt tidigare konstaterat en del ställen med kvarvarande fukt trots att större del av däcket har torkat, men tycker inte de är av den storleken att de så snabbt och mycket kan släppa igenom vatten. Ett stort frågetecken är att teaken verkar vara enbart ca 2 m m tjock och dessutom finns en del sprickor i den. Det är skälet till varför jag undrade om vatten helt eneklt kan gå igenm teaken.detta
-
HJÄLP.... Jag har ett teakdäck som läcker ganska mycket. Vid regn kommer det ganska snabbt igenom däcket. Jag skulle börja med att nåta om däcket, MEN när jag börjar så ser jag att nåtningen verkar vara i ganska bra skick. Kan vatten komma rakt genom teken??? Båten är från 1980.
-
Jag har ett relativt nyoljat, med teakolja, teakdäck, som jag nu vill lägga på en lack som är så elastisk som möjligt. Jag vet inte vilka av de olika lacker som finns, t ex Coelan, Owatrol, Benar eller Le Tonkinois som kan användas eftersom det nu finns teakolja på ytan. Finns det någon som kan ge mig svar på ovanstående så vore livet betydligt ljusare. SGR
-
Jag har en Yanmar 2QM15 från 1980. Felbilden i dag ser ut som så: Startade bra och åkte ca 1 timme. Efter detta ett stopp på ca 1 timme i badvik. Sedan efter ca 15 minuter började motorn svacka betänkligt och gick mycket tung vid varvtal kring 2000 - 2500. Kändes som det skulle stanna, men vi lyckades ta oss hem och vid ca 1000 varv kändes det stabilt. Det behövdes en del korrigerande med gasen för att hålla motorn igång vid de högre varvtalen. Tidigare har det varit något liknade efter att ha legat stilla och sedan gått med låg fart. Då har det kommit en del svaj men vid gaspådrag har detta förvunnit efter ett tag (men så inte idag). Tacksam för tips SGR
-
Har en diesel på 15 Hk som efter första starten för året med nöd och näppe gick att få stopp på. Finns det några tips om detta?? Hälsningar SR
-
Jag har en snipa, ca 7 m, och tycker den är lite för seg vid manövrering. Lade märke till att roderutslaget är relativt litet och undrar nu om det finns någon som kan ange hur stort roderutslaget egentligen skall vara? M V H SR
-
Hej alla speciallister Jag har en sjövattenkyld snipa. Avgasröret mynnar naturligtvis ut ovanför vattenlinjen, MEN finns det någon bra och säker metod att dra avgasröret under vattenlinjen för att minska ljudnivån? SR
-
I båtens inredning finns ett antal skruvhål m m, som har spacklats igen med någon typ av träspackel. Det verkar som om bets inte har tagit på dessa ytor utan de framträder tråkigt ljusa på i annars fina träytor av mahogny. Jag tänkte också försöka sätta igen ett flertal hål som är rester från instrumentmontage m m. Finns det något träspackel som kan appliceras och fås att anta samma nyans som omgivande trä??
-
Hej Jag har provat modellen med att korrigera med propellern och det har fungerat bra, så jag tackar för dessa råd och jag har dessutom förstått att jag inte är ensam om att ha lite bryderi vid manövrar i sidovind. Jag vill ändå inte släppa grundfrågan om roderstorlek. Finns det någon teoretisk modell som beskriver roderstorlek? Finns det något att vinna på att öka roderstorleken eller får man andra negativa effekter? SGR
-
Jag har en snipa på lite över 7 m och med en 15 hk motor. Den är oehört svårmanövrerad när man skall backa. Finns det någon fiffig möjlighet att öka manövrerbarheten, t ex genom att öka roderstorlek eller?? Jag vill undvika bogpropeller p g a kostnad. SGR
-
Jag har en plastbåt med träöverbygnad och teakdäck. Jag har stora problem med att teakdäcket läcker. Finns det något att göra som löser problemet?? (Jag har också funderat lite på om det är nåten som är gammal). m v h sr
-
Jag har en Yanmar 15Hk, som är sjövatenkyld. Finns det möjlighet att t ex dra ner avgasröret under vattenytan för att genom detta reducera ljudnivån? Går det att montera på en juddämpare? m v h SR