Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

Elvan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Elvan

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack för svar, men jag skulle vilja ha lite "automatik" i lösningen så man inte glömmer pluggar etc. Jag har hittat "scuppers" som jag beställt från england, hoppas det skall funka. /H
  2. Jag har hitta dessa på EBay, någon som vet om de finns att köpa i Sverige? Kallas scupper. /H
  3. Ja byta gummiflärparna skall jag göra men jag skulle vilja hitta något slags vattenlås som känns säkert och som man inte kan glömma.........
  4. På min båt finns det två hål i akterspegeln där vattnet från sittbrunnen skall rinna ut, det fungerar utmärkt så länge vi inte är för många personer i aktern. Då rinner det in sjövatten genom luckorna. Över hålen hänger två "flärpar" eller lock med gångjärn i överkant, jag antar att det är tänkt att luckorna skall hålla stängt när man backar, för då trycks luckorna mot akterspegeln. Problemet är som sagt att det rinner in vatten i båten när det är lite tungt i aktern! Finns det någon smart lösning på detta, någon slags vattenlås kanske? Jag vill gärna att det kan vara öppet så att exvis. regnvatten kan rinna rakt ut utan att det skall pumpas ut. Tacksam för tips! /Hasse
  5. Tack för alla svaren, nu har jag en bra bild av hur jag kan göra. /Hasse
  6. Konservering finns det massor att läsa om men jag har inte hittat något inlägg med detta innehåll. Jag tidigare haft båtar med Volvo penta drev, när jag konserverade dessa tog jag först av drevet och kopplade sedan först vatten direkt till kylvattenintaget på skölden för att spola ur sedan kopplade jag slang till kylvattenintaget i skölden till en dunk med glykol som sedan fick rinna ut i en tunna under drevet. Kan jag göra motsvarande på mitt Bravo III drev? Någon som gör på detta sätt? Fördel att kunna dela upp jobbet lite, först få av drevet och kunna ta hem det, sedan i lugn och ro kunna konservera motor, utan att behöva göra allt detta vid samma tillfälle. /Hans
  7. Har tyvärr inte hittat någon glappkontakt eller elfel , så det börjar nog luta åt instrumentfel ? Var hittar man varvräknare till vettig penning ? Helst orginal ! /H
  8. Nålen lyfter definitivt från stoppinnen, då kan jag kanske hoppas på att det är glapp i givarkabeln. Jag skall försöka felsöka i helgen. Tack för tipsen ! /Hasse
  9. Min varvräknare på min Volvo V6:a visar konstant ca 300 varv, ingen reaktion oavsett hur mycket den varvar. Kan det vara någon glappkontakt eller .....? Hur kan mäta upp vad som är fel ? Känner någon igen symptomen ? /Hans
  10. Vet någon var man hitta rekomendationer på bojstensvikter vid förankring av flytbrygga ? Skall förankra en 15 m lång flytbrygga i Mälaren och vet inte hur tunga bojstenar jag skall gjuta. det skall ligga ca 7-8 båtar av storlek mellan 4-8 meter vid bryggan Någon som har några tips? /H
  11. Har någon erfarenhet om vad som är bäst: en supercool eller kompressorkyla ? /H
  12. Jag är nog ute efter en mer fast monterad toalett än en porta potti. Finns det löstagbara septitankar som man kan tömma själv på exvis en vanlig toa? Det finns sådana till husbilar !? /H
  13. Hej ! Jag har en 21 fots WA båt där jag skulle vilja montera in en liten toalett. Helst skulle jag vilja ha en riktig toalett med en löstagbar septitank. Det är väldigt trångt och det är lite svårt att göra en traditionell montering med tanken under toalettstolen. Helst vill jag placera tanken en bit från toalettstolen och på ungefär samma nivå eller t o m högre än stolen. Är detta möjligt? Kan man använda en pump? Septitanken skulle jag vilja ha löstagbar för enkel tömmning. Jag vill undvika att tömma ut direkt i vattnet. Finns det sådana lösningar till båtar ? Har ni några tips eller ideér? /Hasse
×
×
  • Skapa nytt...