tonbr
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm tonbr
-
Placering
Kadett
-
Bytte nyligen generator på min Yanmar YSE12 från -74. Om det är ungefär samma årsmodell på din så borde det vara en Hitachi-generator, på 25 Ah med separat laddningsrelä, även på din Yanmar. Tyvärr kommer Biltemas generator inte att passa på din motor utan större ingrepp/modifiering av generatorfästet på motorn. Jag hittade en genrator från en Mazda 323 (-94) på 55 Ah på en bilskrot för 600 kr. Denna generator har inbyggt laddningsrelä och dessutom en sensor-anslutning som man drar till pluspolen på förbrukarbatteriet/banken för att på plats kunna mäta och styra laddningsreläet (bra om man har långa, klena eller dåliga kablar mellan generator och batterier, vilka då borde bytas ut). Generatorn fäste behövde modifieras endast mycket lätt och kunde sedan bultas på motorns generatorfäste. Fick dessutom byta till en något längre rem mellan motor och generator, men rembytet hade jag tänkt göra ändå. Genom att byta till denna generator med inbyggt laddningsrelä kunde jag rensa upp rejält bland kablarna i motorrummet och få laddningssystemet mycket enkelt och överskådligt. Kopplade in ett skiljerelä (80A's) som jag köpte på http://www.frejbildelar.se/ för 360 kr, idag har de ett 100A's relä för 325 kr. Generatorn funkar kanon och lämnar 14,6 volt vid generatorn under laddning. Över batteripolerna mäter jag samtidigt några hundradels volt lägre (passade på att byta ut alla kablar och kabelskor till nya fräscha), alltså ett försumbart spänningsfall. Hälsningar / Tony
-
Köpte nyligen tyg till mina dynor på Fritsla Tyglager för 179 kr per meter. ett tyg speciellt ämnat för båtdynor. Priser på 300-400 kr per meter är inte ovanligt på andra ställen. Deras hemsida (http://www.fritslatyglager.se/) är inte mycket att titta på men om du bor i närheten är det värt ett besök. Dessutom väldigt hjälpsamma. Mvh / Tony
-
Hej igen. Tänkte bara avsluta min tråd med att meddela mina resultat. Generatorn sattes på plats efter lättare motifiering av fästet. Lite justering så att remmen låg i linje mellan motorremskiva och motsvarande på generatorn löstes med en bricka på rätt ställe, max någon tiondels millimeter fel nu. Motorn startades (igång på första försöket) och mha en digital multimeter kunde jag mäta upp 14,6 volt över generatorn och lika mycket över batteierna , verkar inte behövas någon diod här alltså. och inget spänningsfall att tala om. Att jag sedan fick problem med reglaget till backslaget är en helt annan historia, som dock håller på att lösas. Åter igen, tack för råd och tips, ses på sjön. Mvh / Tony
-
Låter förnuftigt Får väl vänta att åka till ELFA (båten står ju trots allt fortfarande på land) och fixa allt annat jag tänkt göra med båten innan sjösättning som beräknas till slutet av nästa vecka. Tack igen för tips och råd.
-
Mer spännande saker att göra, kul. Jag åker till ELFA i morgon bitti. En diod, en vippa och en liten inbyggnadslåda och sedan fram med lödpennan Tack för råd och tips.
-
Du kopplar alltså in en diod på sense-ledningen för att på så sätt tappa några tiondels volt i denna ledning och då lura generatorn att batterierna är sämre laddade än vad de egentligen är. Hm, låter smart och av din erfarenhet att dömma så verkar det inte ha givit dig några nackdelar. Har du några förslag på lämplig diod samt var den kan köpas? /Tony
-
Tack Reine. Kollade deras hemsida och passade då på att maila dem i frågan. De svarade direkt (särskilt tack för det). L = D , alltså kopplas denna till laddningslampan och ger ström till fältlindningen för att magnetisera och därmed initiera laddning från generatorn. S = spänningssvkänning och kopplas till batteriet för att på så vis känna av behovet av laddning till batteriet. Har ett skiljerelä i båten mellan start- och förbrukarbatterierna. Detta torde innebära att jag (med grova och friska kablar) kan koppla S till första bästa batteri och där mäta alla batteriernas genomsnittliga laddningsbehov. Om jag förstått det hela rätt så ökar motståndet i ett fullladdat batteri och därmed styrs laddningsströmmen automatiskt till det/de batterier som behöver laddas mera. Egentligen borde det räcka att koppla S till B /B på generatorn som ju är i direkt kontakt med alla batterierna när morotn går och laddning sker. Hoppas detta kan hjälpa någon annan så som det hjälpt mig.
-
Under vårrustningen passade jag på att rota lite i elsystemet och bl a byta upp mig till dubbla förbrukningsbatterier. passade också på att byta generator från min gamla 25 A till en bättre beg från en Mazda 323 90-94. Efter att ha sökt på nätet vad anslutningarna på generatorn ska kopplas till har jag hamnat i trubbel. Generatorn har tre anslutningar, B, S, och L. Alltså jordning till motorblocket. B måste ju ändå vara utgående plusanslutning. Men vilken av S och L är D och vart ska den andra kopplas? På ett ställe jag läste sa man att S var regulatorns spänningsavkänning och skulle kopplas till startbatteriets pluspol. L skulle (från samma sida) vara samma som D och indikera laddning via laddningslampan respektive ge ström till fältlindningen för att få igång laddningen. Vad är rätt, någon som kan något om detta och speciellt generatorer från Mazda 323, 90-94?