Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025

strob

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om strob

  • Placering
    Kadett
  1. Ungefär vilka årtal byttes kontaktyper och ev vajertyper på OMC? Jag har en evinrude 4-takt (Suzuki) från 99 och ska köpa ett begagnat reglage som är betydligt nyare, därav frågan.
  2. Jag bankade ur det uppifrån, utan att värma. Det fungerade fint men man fick banka ordentligt för att få ur det. Använde tom lite kylspray på lageret, men det gjorde nog knappt skillnad. När man ska montera det nya så monterar man det uppifrån (alltså knackar åt samma håll som man gjorde när man knackade ur det gamla) antar jag? Ska man smörja med olja innan man monterar eller ska man undvika smörjning för att undvika risken att det skulle flytta på sig under drift sen?
  3. Hur får man ur lagret, nr 2 i sprängskissen här: http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1999/E40PL4EES/GEARCASE/parts.html Det sitter längst ned i växelhuset, precis innan lilla drevet som sitter på drivaxeln. 1. Åt vilket håll ska det ur? Uppåt mot motorn eller nedåt mot propelleraxeln? 2. Hur gör man för att få ur det? Behöver man värma? 3. Jag tänkte beställa nytt lager från boats.net, någon som har erfarenheter därifrån eller tips om andra inköpsställen? Tacksam för alla goda råd! Hade!
  4. Hittade endel på youtube, så det löser sig nog..
  5. Anade detta. Men vad för typ av avdragare? Det vore fantastiskt med en länk till lämplig sådan, eller ett namn att söka på. Behöver man några specialgrejer för att få ihop det igen?
  6. Jag har plockat bort impellerhus och övre drivaxellagret (nr 44 i denna sprängskiss) men drivaxeln verkar inte gå att plocka ur. Måste man lossa drevet på drivaxeln underifrån, alltså genom att först plocka ur propelleraxeln och ta det den vägen, för att få ur drivaxeln? Eller är det mer våld som krävs? Alltså, räcker det att lägga i friläge och dra upp hela drivaxeln (8), inkl 8 (17, 11, 9, 14, 12) i denna sprängskiss?
  7. JAg håller på att renovera ett växelhus på en Evinrude 40 hk 4-takt (Suzuki m.a.o.) Jag måste få ut både propelleraxel och drivaxel för att se över lager och drev då den låter illa, tom utan växel i. Men jag får inte loss lagerhuset till propelleraxeln ( nr 1 i sprängskissen över drive shaft & propeller shaft). JAg har lossat de två bultarna, sprutat på med 5-56, bankat med gummihammare, bänt och vridit så mycket jag vågar, men den sitter bom stopp! Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga för att få isär det?
  8. Nej, det lär ha varit sista gången jag glömde det iaf.. :-/ Jag har fått en prisindikation på 17-18 tusen för ett nytt, så jag hoppas innerligt att nya lager och drev är billigare. Begagnat kunde ju fungera men hur får man tag i det? Blocket köpes? Jag är även väldigt tacksam för tips om var man kan köpa nya drev till vettigt pris..
  9. Jag har lyckats med det oförlåtliga! Hade strul med kylning av motorn men efter lite nya packningar så löste det sig, MEN jag glömde att fylla på växelhusolja! Aja, nu är det som det är och givetvis så gick det Inge vidare. Motorn stannade, men jag var tvungen att komma hem så jag startade igen och kom en bit till, men den tvärdog snart igen. Sen provade jag inte mer då jag fick hjälp och blev bogserad. Men nu undrar jag, kan man köpa nya drev och renovera växelhuset, eller är det ett nytt som måste till? Motorn är en Evinrude (Suzuki) 40 hk 4-takt från -99. Jag kan tänka mig att även växelhuset kan ta skada om det blir spåner och så. Någon som har erfarenhet av detta?
  10. Okej, men var kan man köpa divynicell då? är det dyrt? Farsgubben gjorde fina planer boards i eco-prim som han mplade för att inte plasten skulle smälta ner dem. Blev riktigt bra. Är lite samma idé kanske?
  11. Jag har ett enkelskrov som skall totalrenoveras. Det är helt strippat och nu ska jag plasta i träribbor på insidan från aktern hela vägen upp till fören. Men hur gör jag för att få ribborna att följa botten dikt an hela vägen till fören? (det är inte rakt och fint alltså) Jag skulle vilja borra hål och skruva fast den underifrån (genom skrovet) och plasta in ribborna för att sedan ta bort skruvarna och laga skruvhålen. Men hur gör man det så det blir bra? Eller har någon något annat tips? Hur får man skrovet rakt när man pörjar bygga? Det är en ganska flatbottnad plastbåt med 2 st kölstockar/fenor under och det går ner som en buk i fören. Skrovet står på träplankor i garaget. Problemet är ju att det finns inga bra referenser då jag inte litar på att sidorna är lika vinkel eller knappt lika höga.
×
×
  • Skapa nytt...