uboat
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm uboat
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Har i helgen varit ute för första gången (sjösatte i fredags) och kört en sväng. Jag noterade då att motorernas oljetryck, precis som du nämnde Peter, efter att motorn blivit riktigt belastad och varm sjönk till normala 2-2,5 Bar vid tomgång. Även maxtrycket låg på normala värden, dvs max 5Bar. Ska hålla ett öga på oljans färg framöver och se ifall den blir mkt smutsig (samt om oljetrycket på tomgång sjunker markant). Tack för tips och hjälp!! /Uboat
-
Hej! I höstas bytte jag bla olja och filter i mina två AQAD31:or. Efter byte startade jag motorerna och noterade då att oljetrycket på tomgång stigit kraftigt, från ca 1,5 till 4-5 kp/cm2 (vilket ska vara trycket vid fullvarv!!). Kanske värt att notera är att jag kört motorerna på land ca 10 min, dvs utan direkt belastning, eller tempökning som följd. Innan oljebytet (förra sommaren) låg tomgångstrycket mellan 1,5-2 kp/cm2. Manualen säger att normalt oljetryck vid tomgång är 2,2-3,0 kp/cm2 varm motor och 4,2-5 kp/cm2 vid full belastning. Oljan som tömdes ur var mkt svart och jag tror inte att förra ägaren hade bytt oljan innan den lades på en marinan för försäljning, vilket han dock sa att han gjort (bränsle-, luft- och vevhusfilter var definitivt inte bytta). Oljan jag använder är den olja som OKQ8 rekommenderar för AQAD31 och dess kvalitet är flera steg bättre än den i manualen rekommenderade motoroljan (API-CD). På 20L-dunken står det bla Q8 T750 15W-40, API CI-4/SL, motorolja för tunga fordon, anpassad för förlängda bytesintervaller. Oljenivån fylldes succesivt på i höstas tills den låg precis i överkant på oljestickan, motorerna körda en stund efter varje fyllning. Nivån på båda stickor låg 6-7mm över maxnivån på stickorna när motorn hade stått hela vintern utan att startas. Efter motorstart och varmkörning på land, hamnade oljenivån återigen precis i överkant på den räfflade delen av oljestickan (maxnivån). Jag undrar nu om någon på detta forum har erfarenhet av detta och kan tala om ifall det är ett normalt beteende eller något som behöver åtgärdas innan jag börjar belasta motorn efter sjösättningen. Oljefiltren är Volvo Penta originalfilter.... Tacksam för tips och hjälp! Mvh Uboat
-
Tack för många snabba svar! Jag hade bara ägt båten i knappt en vecka (totalt 3 månader nu) när jag märkte att SB motors laddluftkylare läckte/sprutade ut vatten i botten på laddluftkylaren. Finns tydligen ett litet skvallerhål där som indikerar läckage inuti laddluftkylare. Var svårt att se om man inte använde en spegel och lampa! Jag har alltså inte så bra erfarenhet av hur motornerna normalt ska bete sig. Jag kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad på motoreffekten alls. En bidragande orsak till detta vara att jag fick vänta ca en månad då reservdelarna var restnoterade. Hade hunnit köra för lite med båten innan dess för att ha en bra minnesbild av hur den betedde sig innan bytet. Det enda jag noterade var temp.skillnaderna på motorernas kylvatten (vilket var en av testposerna vid provkörningen inför båtköpet). PCP-Rogers förslag på att den laddluftkylare som inte är bytt kan vara en orsak till att den inte ger lika hög drifttemp som motorn med den nya intercoolern låter intressant. Har planerat att ta bort den gamla intercoolern i höst efter upptagningen för kontroll o ev rengöring eller utbyte. Det är dock en sak som jag fortfarande inte kan få grepp om och det är att motortempen på (SB) motorn med den nya laddluftkylarn inte sjunker lika snabbt som på den andra motorn efter att ha kört i marschfart ett tag. Efter några minuters avkylning på tomgång har BB motor gått ned till mellan 60-70 grader (indikerat), medans SB motorn (med ny laddluftkylare) inte går ned under 80 grader även om jag dubblar eller tripplar avkylningstiden. Detta beteende är det jag har svårast att först.... Mvh /Uboat Senast ändrad av uboat | 20 augusti 2009 | 21:04 Senast ändrad av uboat | 20 augusti 2009 | 21:59
-
Byte av laddluftkylare/intercooler AQAD31 gav högre motortemp
uboat postade ett ämne i MotorbåtSnack
Hej! Har bytt laddluftkylare på ena motorn (SB) (AQAD31-1989) i min båt för en månad sedan. Laddluftkylaren sattes ihop av en auktoriserad marinverkstad, jag själv har monterat den på motorn. Även laddluftkylarens lock är bytt till plastlock med kylslangar av gummi (istället för metallrör - originalet). Efter bytet av laddluftkylare noterar jag att denna motor nu: 1. har ett par grader högre motortemp vid marschfart, nu ca 85 grader mot tidigare 82-83 grader 2. att motortempen inte sjunker under ca 80 grader efter några minuters nedkylning, som den andra motorn (BB) snabbt gör. 3. Innan bytet har jag klart för mig att båda motorernas motortemp följde varandra nästan identiskt, dels avseende uppvärmningsförloppet, maxtemp samt även under själva avkylningsförloppet. 4. Under avkylningsförloppet sjunker BB motor (som fortf har originalladdluftkylaren kvar) ganska snabbt ned till mellan 60-70 grader, medans SB motorn knappt kommer ned under 80 grader Har talat med marinverkstan som satte ihop laddluftkylaren och fick svaret att motorerna är unika individer och så länge maxtemp inte går över 85 grader är det ingen fara. De kunde dock inte ge någon som helst förklaring till varför jag upplever det jag har beskrivit enligt ovan (1-4). Enligt dem kan det inte handla om att det är någon luftficka som har uppstått, man ska alltså inte behöva lufta någon del av sjövattenkedjan efter detta byte..... Kan orsaken vara: a. att laddluftkylaren har satts ihop felaktigt, med ett minskat kylvattenflöde som följd? b. att den nya laddluftkylaren i sig har ett sämre vattenflöde än originalet? c. den att temp.givaren nu hamnat i en luftficka? Tacksam för tips!! Mvh /Uboat Senast ändrad av uboat | 19 augusti 2009 | 22:59 Senast ändrad av uboat | 19 augusti 2009 | 22:59 Senast ändrad av uboat | 19 augusti 2009 | 22:59 -
Först o främst! Mången tack till er som har svarat på mitt inlägg. Under en tur i kväll med sambon bakom spakarna och jag själv stående i motorrummet i marschfart beväpnad med ficklampa, spegel och digitalkamera fann vi tack vare en hjälp orsaken till glykolläckaget! Precis som Stefan65 tipsat om har läckaget uppstått i packningen mellan turbon (kompressorhuset tror jag det är) och avgaslimpan. Mha digitalkameran kunde jag foto på ställen där jag inte kom åt med båten i marschfart och väl hemma kunde man klart se vart läckaget kommer från samt att det har pågått ett bra tag (mörka ränder där glykolvattnet runnit), se bifogade bilder. Med denna insikt känns det klart bättre då jag nu vet vart läckaget kommer ifrån, frågan är bara hur knepigt det blir att byta denna packning, samt hur man ska få denna tät..... Stefan65 eller någon annan kanske kan tipsa om vad man bör tänka på vid demontering/montering av turbon samt vad man ska göra för att få packningen tät. Vilket moment ska man tex dra skruvarna med? Har även hört att en turbo kan sitta som bara den, förslag på hur man lättast får bort turbon utan att skada infästningen emottages även tacksamt! Övrigt: Har inte sett något oljeskimmer i glykolvattnet där man fyller på kylvattnet mer. Kanske var någon form av beläggning/restprodukt som jag såg (säg ut som några tunna ränder ca 1-2 mm breda). Oljan på stickan är fortfarande alldeles svart o fin...... Mvh Uboat
-
Hej! Har köpt en båt med dubbla AQAD31:or från 89 med nya turbon bytta detta millenium. Har precis kommit hem från vår första långtur och noterar vid hemkomsten att ena motorn dels läcker kylvatten (glykolvatten), ca 1,5L efter 100nm, samt att det finns lite skimmer av olja i behållaren där jag fyller på glykolblandningen. På oljestickan kan jag inte notera någon vatteninträngning i smörjsystemet, oljan är svart o fin. Motorn går alldeles utmärkt, vad jag kan bedöma iallafall.... Glykolvattnet läcker ut någonstans i närheten av turbon. Tror detta då det finns en liten gjutgrop (volym som en nubbe) i motorn strax under turbon som är full med glykolvatten. Båda motorerna har gått ca 850h, enbart..... Är det någon som har en aning om: 1. vart glykolvattnet kan läcka ifrån, 2. vart oljan i glykolvattnet kommer ifrån? 3. Är det turbon (som är bytt för 6 år sedan), 4. eller är det någon annan komponent, som är den troliga felkällan? Mkt tacksam för hjälp!! /Uboat