-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm MattaP
-
Placering
Kadett
-
Hej, dum fråga, vad menas med insug i meningen Sputa in konserveringsspray i insug under gång. Menar du i gallren nere på motorn vid propellern?
-
Grattis! Låter som ett bra köp!
-
Hej, Köpte min Bella 512 Excel i våras och har nu kört en sesong i Grebbestad med den och är helnöjd. Vi är 2 pers som brukar vara ute och ibland har vi med oss kompisar. På vår båt sitter en 70Hk Johnson 4-taktare (03). Är mkt imponerad av den motorn. Båten gör ca 30 knop med 2 pers och packning för en hel dag på havet. Marchar i ca 19-22 knop. Inga problem att dra ring eller dörja. Tycker 70 Hk funkar kanonbra men hade nog undvikit mindre motor speciellt då ni är fler som kommer att åka i båten oftare. 530 är också nice, men smakar det så kostar det! Kan tycka att 165 låter lite mkt. Vad mer ingår? tänk på att allt som fendrar, tampar, dragg, GPS, ekolod mm kostar en bra slant. Lycka till med köpet, 512 är ett bra köp! //Mats
-
eller pilla loss själva munstycket som sitter på motorn och blås rent det med hjälp av munnen. funkade bra på min Johnson
-
Har en idé om hur det kanske funkar.... tog bort min teori eftersom den inte bara var felaktig utan dessutom fysikaliskt omöjlig. Senast ändrad av MattaP | 15 juni 2009 | 10:15
-
Ok, men varför bytte han då propeller? enl honom själv var tanken att den skulle dra mindre soppa i marchfart, funkade alltså inte det? Kommentaren jag fick ang propellerbytet när jag köpte den var -och alla sa att det inte skulle funka men det gjorde det
-
Hej, Har en Bella 512 Excel och en 70 Hk Johnson 4T -03. Han som hade båten innan har slängt på en ny propeller med större stigning vilket innebär att den gör max ca 27-28 knop och varvar då ca 4800rpm. Enl inst boken ska den varva 5300rpm - 5800rpm Så, vilka konsekvenser får det om jag byter tillbaka till min originalpropeller (14x17)? Jag antar att den kommer att ha högre toppfart samt axa fortare, men kommer den att dra mer soppa i marchfart? hur hänger det ihop? Mvh Mats
-
Hej, har själv en Bella som inte åkt i vattnet än så jag kan inte hjälpa med svar på dina frågor, däremot undrar jag: Hur löser ni det med vattensport i Bellan? Verkar inte finnas någon vattenskidstång att köpa som tillbehör. Fanns nån universal lösning man kunde skruva på men det verkade komplicerat och man måste ta bort en massa skum bakom ryggstödet etc.
-
Hejsan, Min nyinköpta båt har tidigare gått på Ostkusten och är bottenmålad med International Fabi Eco, detta är en färg som är lämlig för båtar som gör max 10 knop. Båten är bättringsmålad här och där och färgen flagnar på vissa ställen så jag skulle vilja måla på den ordentligt innan sjösättning på västkusten Problemet är att min båt gör ca 30 knop och jag skulle vilja måla över med International Cruiser eller liknande. Denna färg är tydligen inte kompatibel med Fabi färgen utan försäljaren tyckte man skulle ta bort den gamla färgen innan jag målar på den nya. För att få i båten i år tänkte jag måla över med ett lager 10-knops färg och till hösten försöka få bort så mkt färg som möjligt mha högtryckstvätt och borste för att sedan gå över till Cruiser. Är detta rätt tänkt? Förresten, vad menas med ej kompatibel? Vad skulle hända om jag målar över Fabi (10 knop)färgen med Cruiser (30 knop) färgen? Senast ändrad av MattaP | 09 maj 2009 | 11:34
-
ok, verkar vara så som det är kopplat på fler båtar. Jag läste någonstans i instruktionsboken till motorn att den var utrustad med en CMM (eller nåt liknande) som håller koll på att motorn har rätt oljenivå, att den kyler etc. Detta är kopplat till en mätare i instrumentpanelen. Denna drar väl ström även när motorn är avstängd vad jag kan förstå? Känns också olustigt att någon kan hoppa ner i båten och fälla upp eller ner motorn som de vill om jag inte kopplar bort en pol från batteriet. Borde väl också göra båten lättare att sno om det inte finns någon fungerande huvudströmbrytare? Jaja, verkar som man helt enkelt får leva med att det är kopplat på detta sätt.
-
Hejsan, Köpte äntligen min första båt i veckan, det blev en Bella 512 Excel med en 70 HK 4-taktare Johnson. Och här kommer mitt första inlägg och fråga på detta forum: Huvudströmbrytaren är kopplad så att det är endast lantärnorna som inte går att slå på när strömmen är bruten. Dvs det går att köra tilten på motorn utan nyckel och om man sätter i nycklen i fartreglaget går det att starta motorn. Fick en förklaring till att det var kopplat på detta sätt från fabrik eftersom det fanns stor risk att huvudströmbrytare skulle oxidera pga fukt. När den gör det så släpper den till slut inte igenom någon ström och då bränner generatorn i motorn tillslut. Kan detta stämma? Själva idén med huvudströmbrytare är väl att bryta all ström?? Finns det inte risk nu att elektroniken ligger på och drar lite ström ur batteriet? Mvh Mats