Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

Maan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Maan

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, När jag tiltar min motor (framför allt upp), så har det börjat låta förskräckligt. Misstänker att det beror på att jag måste smörja tiltaxeln. Kan någon bekräfta att det antagligen beror på detta eller ska jag kika på andra ställen också? Brukar man kunna låna en fettspruta på båtfirmor eller måste man köpa en sådan? Mvh
  2. Lämnade efter detta in båt motor till båtfirma, som hittade felet... Statorn fungerade inte som den skulle vid lågvarv, vilket förklarar mina problem. De bytte den. Efter detta startar den perfekt igen. /Mats
  3. Efter bytet av tändstift så startade motorn alltså oftare och mer tillförlitligt (mindre otillförlitligt kanske man ska säga...) än med de gamla tändstiften. Skulle stopp i bränslefilter etc orsaka problemen i så fall? Jag ska testa lite nu i veckan igen och se hur den startar och testa några fler grejor, så får vi se. Snart är det kanske dags att ta dit kunniga från en båtfirma, som förhoppningsvis kan lösa det. Känner att jag som nybörjare inte känner att det lönar sig att lägga timmar på något som jag inte har full koll på. Kom gärna med fler tips. /Mats
  4. Brukar inte choka alls. Det har aldrig gjort någon skillnad på denna motorn, så jag gör inte det så ofta längre. Testade det när den inte startade först idag, men ingen skillnad. /Mats
  5. Hur går motorn när den väl går? Går den ojämnt? > När jag var ute i 10-15 minuter, så gick den hur bra som helst. Nej, inte ojämnt vad jag kan bedöma. Svarar den på gaspådrag, eller går den enbart på tomgång? > Svarar utmärkt på gaspådrag. Stannar den snabbare om du varvar den? > Nej, tvärtom. Blir det förgasarsmällar/puffar innan den stannar? > Nej Det är inga justeringar som kan ändra sig av sig själv ,har du varit o skruvat på lågfartsskruvarna? > Nej, har inte skruvat på något alls. Vet inte vad alla skruvar är till, så det skulle jag inte våga... Kan man justera något själv för att testa? /Mats
  6. Nu har jag haft tid att testa lite av alla tips som jag fick! Här är mina resultat: 1. Dödmansgrepp --------------------- Kopplade bort svart/gul kabel på CDI-boxen. Startar ej 2. Tömde förgasarna. --------------------- Kom ut lite helt ren bensin. Verkar ok mao. Startar ej 3. Bytte tändstiften till B9HS-10. --------------------- Startar som en klocka på andra försöket. Låter den gå en stund. Testar att lägga i backen lite lätt och det fungerar. Stänger av en stund. Startar igen. Testar igen att lägga i backen och denna gång dör den. Får efter detta inte igång den. Nu vilar motorn i kanske 15 minuter. Då går den igång igen. Flyttar den på låg fart till en annan bryggplats. Låter som om den ska dö när man går på låg fart. Ska det låta så? (Tidigare dog den på låg fart) Efter att jag förtöjt på nya bryggplatsen testar jag igen. Startar på första försöket, men först efter kanske 3-4 sekunder. Startar efter detta efter kanske 10 minuter igen och då får jag inte igång den alls. Mina funderingar: (Som nybörjare) ---------------------- Är det något som är felinställt? Något som inte fungerar. Bränslepump? Blir motorn sur? Får den fel mängd bränsle? Rent generellt så kändes det som att det fungerade lite bätte med de nya tändstiften, men att det är något som inte står rätt till ändå. /Mats
  7. Typiskt. Hann inte testa något i helgen. Återkommer med resultat när jag testat lite. /Mats
  8. Tack för alla svar! Lite kommentarer och följdfrågor: - Enklast är att börja med stoppkretsen som går från CDI:n till startnyckeln/dödmansgreppet. Koppla ur denna vid CDI:n. Ska jag testa. - B9HS-10 Tror att de gamla tändstiften var BUZHW-2 och det verkade fungera lite bättre med dessa än de nya, som var något annat. Ska testa B9HS-10. Hur vet jag förresten om tändstiften i sig är ok? Kan man testa dessa på något sätt eller kan en båtfirma göra det? - Fräsch bensin i tanken? Ja, men det kan ha varit en del liter kvar sedan i höstas. Kan några liter gammal bensin göra mycket när jag fyllde på drygt 20 nya liter? - Bränslefilter? Ej kollat än. - Till slut tappade vi ut förgasarna, det som kom ut såg ut som 50% olja 50% bensin. Låter ju som ett intressant spår. Hur gör man detta? (Är som sagt nybörjare...) /Mats
  9. Hej på er! Är ny på forumet och hoppas på att ni kan lösa mitt startproblem. Kan även nämna att jag är total nybörjare, så om ni har några bra tips, så var gärna övertydliga. Det jag kan och har testat än så länge har lag fått tips om genom andra trådar i forumet. Motorn som det gäller är en Mercury 70hk, 3-cyl, -93. I höstas: I höstas hade jag problem att starta motorn. Trodde att det berodde på att den inte använts på någon månad. Jag bytte iaf tändstiften då och fick igång den efter ett tag. Nu undrar jag om det verkligen var tändstiftbytet, utan bara en slump att den gick igång efter bytet. Hade sedan båten hos en båtfirma som konserverade motorn och gjorde någon höstservice på den. Nu: Nu när jag lade i båten i sjön, så får jag inte igång motorn. Startmotorn fungerar utmärkt, men motorn vill inte gå igång. Jag testar med startgas, men ingen skillnad. Tändstiften (som alltså är bytta i höstas) tar jag ur och kollar. De är blöta. De ser bra ut. Efter kanske en timme går motorn helt plötsligt igång. Jag funderar på om den bara varit seg efter vinteruppehållet. Låter motorn gå i några minuter. Sätter tillbaka kåpor etc och förbereder en tur till min rätta bryggplats, men då vill den inte starta alls... Fortsätter ett tag till, men den går inte igång. Dagen efter fortsätter jag. Motorn vägrar att starta. Kollar alla kablar, så att allt sitter fast osv. Tändkablarna tar jag loss och kollar så att det inte finns något glapp. Mäter alla kablar jag ser (endast så att det inte är kabelbrott, ingen resistansmätning). Startar inte. Tar fram de gamla tändstiften (som inte är av exakt samma modell som de nya), skrapar rent dem och sätter i dem istället. Efter detta startar motorn efter ett par försök. Låter den gå en stund. Startar den igen och låter den gå i en kvart. Förbereder återigen turen till rätt plats och ska starta den, men då vill den inte längre. Efter en liten stunds testande, så får jag igång den igen. Kör en runda under 10 minuter, i olika hastigheter. När jag sedan ska dra ner på farten och köra sakta, så stannar motorn. Helt otroligt. (Jag=nu arg) Får igång den efter ett tag igen, men sen dör den igen. Får inte igång den under 20 minuter utan får hjälp av en förbipasserande båt som drar mig på plats. Har efter detta inte gjort mer. Kom även på: Vid ett par tillfällen så lät det som om den startade på tex 2 cylindrar under någon sekund för att sedan lägga av. Mina funderingar: - Blir det inte tillräckligt bra gnistor från tändstiften? (Därför den lade av när jag körde på lägre fart?) - Är det något fel som gör att tändstiften går sönder? (Varför blev det annars sämre resultat efter hand, efter bytet till gamla tändstiften) - Fel på statorn eller tändspolar? Tack! /Mats Senast ändrad av Maan | 29 april 2009 | 23:20
×
×
  • Skapa nytt...