Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025

Quozter

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Quozter

  • Placering
    Kadett
  1. Man blir mest trött. Men hur kom denna driftiga och förhoppningsfulla person åt min e-postadress? Thanks to you too Quozter
  2. Hej, Är det någon som funderat (eller hört talas om) Haiyang Aqua HGP-660, en 6,5 stående med 750x480 pixlar för 4.995 kr? Använder C-Map och har enligt uppgift sålts till ca 25 användare. Hittar vi någon a dessa 25 användare här på forumet? Ca 40% av Garmin och ca 60% av Northstar och Standard Horizon. http://www.wikingmarine.se/catalog/haiyang-aqua-hgp660-p-521.html Quozter
  3. Hörni vänner: Finns bara valet att antingen släppa in avloppet via ett dykrör till tömningspunkten i tanken och riskera hävertverkan - eller att släppa avloppet i toppen av tanken och riskera kakbildning? Vad har ni som ingår i den ena eller andra skolan för synpunkter. Själv kan jag bara bidra med att hävertverkan kan ju uppstå så snart avloppets volym i tanken når upp till toalettens inlopp i tanken. Samt att en, kanske inte så elegant, men i alla fall, lösning är att ha en kulventil mellan toaletten och dess inlopp till tanken. En annan ide´ , som jag undrar om den finns bearbetad där ute i ruffarna, är att hävertverkan kan ju undvikas om man på något sätt får in luft som bryter de här samverkande pelarna av avloppssoppa. Är det någon som funderat på att låta den dykande delen av inloppet ha en öppen spalt längs större delen av sin längd, men ändå kunna styra tillräckligt mycket av inflödet från toalettstolen till de känsliga utloppspunkten? Det finns ett problem här. Jag menar att i så fall så borde det finnas en lösning också. Det vore kul om jag fick lite respons. Förhoppningsfulle Quozter Senast ändrad av Quozter | 14 februari 2010 | 11:33 Senast ändrad av Quozter | 14 februari 2010 | 16:50
  4. Jaha, Hur man än vänder sig så... Är det alltså på det viset att vill man med ett dykrör slippa få proppar nere vid tömningspunkten (genom att se till att det rör sig där nere) så riskerar man självtömning via toalettstolen genom hävertverkan? För att inte riskare att få hävertverkan bör man låta toalettens inlopp till tanken vara upptill - fast då kan det bli kakbildning nere vid utloppet. Att låta toalettens inlopp vara i underkant av tanken tycker jag verkar olustigt. Då behöver man ju inte ens vänta på hävertverkan om toan skulle mankera. Kulventilerna på skissen är ju en säkerhet, men då ska man också komma ihåg dem och det är ju en fastställd lag att ju mer man måste komma ihåg desto mer finns det att glömma. Quozter
  5. Provar med JPEG i stället / Quozter Gick så där, men man får kisa lite grann. Senast ändrad av Quozter | 07 februari 2010 | 14:21
  6. Få se om jag uppfattat vitsen med dykrör rätt. Jag tar gärna emot erfarenheter av principen (både positiva och negativa) innan installationen tar sin början. Sedan har jag lite svårt att hitta ett beslag för avluftningen med diametern 25 mm där den går ut genom båten. Jag försöker bifoga ett pdf-dokument. Hälsningar Quozter Gick inte så bra. Senast ändrad av Quozter | 07 februari 2010 | 14:13
  7. Hej, Det är ett outtömligt (!) tema och massor med fina tips. Finns det någon som har negativa synpunkter om dykrör, dvs där röret från toan går först upp till tankens topp därefter till tankens botten? Hälsningar Quozter
  8. God fortsättning! Meccano-systemet har jag fått svar på. Det är ett system som elektrikerna använder på byggen, ett sorts elkabelsteg-system. Undrar om de finns i rostfritt? Resten av frågorna är fortfarande öppna. Quozter
  9. Quozter

    Septiktank

    Hej, Jag hängde på en fråga på en gammal tråd som verkar vara död. Hoppas att få in lite fräscha synpunkter på detta kära gamla ämne. Att luftning av tilloppet av vatten till toan är nödvändigt när toan ligger i eller under vattenlinjen förstår jag, men luftning av utloppet bör väl klaras av via septik-tankens luftning? En följdfråga är om luft vid tömning kan tas från toan eller är det tätt den vägen? Och varför finns det bara dimensionerna 16 och 19 mm på luftningens bordsgenomföring? Finnarna verkar ju tycka att den dimensionen borde vara 25 mm. Dykrör i tanken vid toa-inloppet - finns några negativa erfarenheter? Till sist undrar jag vad det är för Meccano-liknande upphängningssystem som syns på en bild tidigare i tråden? Utrymmessnålt och fiffigt! Hälsningar Quozter
  10. Min fråga är besvarad. Båda alternativen är OK. Quozter
  11. Om man är tvungen att skarva kabeln mellan solcellspanelen och regulatorn så kan man antingen skarva i rör (oåtkomligt) och dra in vid luckgaraget exempelvis genom en kabelgenomföring eller ta skarven i en däckskontakt. Vilket tror ni är att föredra? Hälsningar Quozter
  12. Att luftning av tilloppet av vatten till toan är nödvändigt när toan ligger i eller under vattenlinjen förstår jag, men luftning av utloppet bör väl klaras av via septik-tankens luftning? En följdfråga är om luft vid tömning kan tas från toan eller är det tätt den vägen? Och varför finns det bara dimensionerna 16 och 19 mm på luftningens bordsgenomföring? Finnarna verkar ju tycka att den dimensionen borde vara 25 mm. Dykrör i tanken vid toa-inloppet - finns några negativa erfarenheter? Till sist undrar jag vad det är för Meccano-liknande upphängningssystem som syns på en bild tidigare i tråden? Utrymmessnålt och fiffigt! Hälsningar Quozter Senast ändrad av Quozter | 07 december 2009 | 17:41 Senast ändrad av Quozter | 10 december 2009 | 12:03
  13. Hej Jonas478, Jag köpte clipsen. Tänkte att det är lättare att klaga i efterhand om man går på deras egna rekommendationer. Jag skulle däremot absolut inte gå på idén att limma en sträng hela vägen runt om - mest på magkänslan. Hälsningar Q
  14. Kan inte låta bli att förmedla mina montagefunderingar gentemot Sunwind för några veckor sedan. Någon som blir klokare? Fråga: Jag har precis köpt en solpanel (SWM40) som jag tänkte montera på luckgaraget på min segelbåt. Ytan är svagt välvd i ena ledden (högst 15 mm), dvs <3%. Det finns 4 förborrade hål i panelen (ett i varje hörn). Ska man använda skruv och bricka, rfr eller dessutom en skoning av gummi? Ska man limma fast panelen och i så fall längs med hela kanten eller bara vid skruvställena? Svar: Limma helst (bör nog vara längst hela kanten) eller använd våra klips som skruvas i däck och klämmer fast panelen. Vill du skruva så se till att täta runt skruvarna. Fråga: Hej och tack för svar. Det är lite trångt för clipsen, så därför undrar jag om de förborrade hålen lika gärna kan användas, men att det kanske måste finnas någon skoning mellan skruv och panel. Svar: Jag skall ärligt säga att det vet jag inte. Min uppfattning är de flesta skruvar rätt ner utan något emellan. Det är ju viktigt att du inte riskerar att få någon rörelse i panelen eftersom det på sikt skulle kunna riskera att påverka ytskiktet med fuktinträngning som värsta konsekvens. Fråga: Vad är det för rörelser som man kan riskera? Panelen sitter ju på en rostfri stålskiva. Skyddas panelen av den? Luck-garaget rör sig väl knappast. Vad blir fördelen med clipsen jämfört med att skruva i de befintliga hålen? Vad är den egentliga anledningen till att det finns hål i varje hörn? Om man limmar längs med hela kanten runt om : Finns det inte en risk att fukt, t. ex kondens, lägger sig på baksidan av panelen och som inte har någonstans att ta vägen och till vintern orsakar frostsprängning? Har du eller någon annan på Sunwind möjlighet att ge handfasta råd? Man vill ju helst göra rätt från början och ge solpanelen en ärlig chans att svara upp mot förväntningarna! Med hopp om många soliga säsonger Svar: Den rörelse jag menar är att panelen inte får böjas för mycket för att på så sätt skada cellerna eller utsättas för omild behandling från ovansidan. Eftersom ovansidan skyddas av plastskikt är det på lång sikt en fördel att inte göra hål i detta. Risk kan finnas för fuktinträngning eller att belaget släpper. Därför är clipsen alternativt limning att föredra. Det här om fuktsprängning har jag ingen kunskap om men det låter väl vettigt att lämna utrymme för viss ventilation/dränering. Så: Lycka till och måtte solen alltid lysa över er! Quozter
  15. Quozter

    el-litteratur

    Premiärinlägg: Jag har fått tips om 3 böcker om el ombord: Anders Jangö : El ombord Jon Winge : Ström ombord Magnus Streky : Elsystem för båten Vilken lämpar sig bäst för en amatör, vars kunskaper är begränsade, men noggrannheten skaplig? mvh Quozter
×
×
  • Skapa nytt...