Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

P968orsche

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om P968orsche

  • Placering
    Kadett
  1. Går den fett så kan det bli att det trycker förbi oförbränt bränsle förbi kolvringarna med ökande nivå som följd. Om du luktar på oljan luktar den bensin då?
  2. Kan inte låta bli att fundera lite över det här! Har nu läste de flesta trådarna här ang vinterkonservering av båtmotorer (såväl utombordare som inombordare) I mitt tidigare liv så har jag pysslat mest med bilar och motorcyklar. I de sammanhangen har jag aldrig hört talas om termen vinterkonservering. Drar mig till minnes en Opel olympia som drogs ut ur en fuktig loge där den stått i närmare 30år. Där hade dit lilla som var kvar i tanken dunstat all världens väg så en skvätt bensin och ett laddat batteri.... Gick runt 25-30 sek och startade sedan direkt. Visserligen en del rök dock. MEN hade den bilen vinterkonserverats tror ni? Den här motorn plockade sedan ner av andra anledningar och inspekterades då noga. Cylinderväggar och kolvringar var utan anmärkning ngt otäta ventiler noterades samt en del gummidetaljer som var torrt och sprucket. Detta är vad som hänt på 30 år..... En annan gån släpades en Mercury 9.9 fram som impellern tröttnat på och sedan blivit undanställd i ett kallgarage med allsköns skrot. Där hade den nog stått i minst 10år. Startade på 8:e rycket... Vinterkonservering var med stor sannolikhet ej utförd. Är det så att vikten av det här överdramatiseras en smula? Självklart är man ju rädd om sin ögonsten men hur stor affär ska man göra av det? Nu till saken! Kan ngn delge oss elände som uppstått pga utebliven konservering? Har inte personligen stött på några sådana bekymmer nämligen. Självklart med glykol osv så inte grejorna fryser sönder, fett i smörjnipplar osv filterbyten mm. Jag tänker i första hand på motorns inre rörliga delar.... Hälsn Senast ändrad av P968orsche | 13 november 2009 | 10:51
  3. Jag får tacka för alla svar och synpunkter. Pratade dessutom med säljaren av båten som trodde att det räckte att måla vartannat år. Hälsn
  4. En stilla undran för den okunnige.... Hämtade ut en ny båt i våras som efter en sommar i havet fortf ser fin ut i målningen med endast ngt litet skav efter kärra osv. Fick den bottenmålad från firman som sålde den. Hur är lämpligt att göra till våren? Bättrar man bara eller drar man över alltihop igen? Har inte hittat mycket info om detta...
  5. Vet faktiskt ett fall där någon gjort just detta. Dock ska man helt glömma den åldersstigna Boschinsprutningen som satt på B30E. Det finns en anledning till att flertalet 164E är konverterade till förgasare.... Däremot finns det moderna insprutningssytem för klart tänkbara belopp Ex VEMS och Megasquirt. Har man något så när kläm på motorer och har tillgång till en bredbandslambda så finns det nog en hel del att vinna när man kan hitta både mer effektiva och ekonomiska Bränsle/tändningkurvor. Har man ingen större vana att skruva så är det nog ett klart besvärligt projekt däremot. Anser jag....
  6. Hej! Ska raportera lite om propellerbyte som gjordes idag! Jag skrev lite tidigare om min 568 med 90 hk Optimax som ibland övervarvade med 2 i båten och Blackmax orginal alupropp 13,25 x 17 (drygt 6000v om man pinade lite) 34GPS-knop som bäst. Provade idag en 13 x 19 (fortf Blackmax alu) tycker inte att man tappade ngt nämvärt i respons och styrka och nu gör den 36-37 GPS-knop. Fortf kan jag få övervarvsvarning om jag pinar. Vad är nästa steg? 21 tums stign? Någon som provat?
  7. Funderar på en sak (har läst igenom hela tråden) Min 568 med 90 hk Optimax är nu inkörd och man har provat att krama ur den. Med 2 st vuxna i båten och bästa trim så kan den ibland varva över (c:a 5900-6000v) på varvräknare med varningssignal som följd. Nuvarande prop har nr 77344A45P17 dvs 17`tums stign (orginal aluminiumpropeller). Om jag ändå vill ha tillgång till en reservpropeller och köper på mig en xtra.... Förväntas då en 19`fungera bättre med tanke på toppfart och maxvarv? Toppar idag 34knop på gps. Stigningen är ju en sak men vilken diam är det på orginalprop eller finns det olika där med? Någon här som gjort det bytet och har erfarenhet? Senast ändrad av P968orsche | 08 juli 2009 | 09:58
  8. Finns en speciell smet som går att köpa på volvo (bilreservdel) Fråga så vet dom vad det är. Smeta på inte allt för rikligt med en skumgummiroller så blir det perfekt. (har användt detta til racerbilen ett otal ggr. Volvo 16v rödmotor
  9. Fler frågor... Hur brukar man göra på dessa båtar när det gäller länspumpning? Att regnlänsen finns är jag med på men hur är det med övriga skrovet? inte mycket man kan se av det under luckorna... Lämpligt att montera fast pump eller finns det inget behov? Hälsn
  10. Hej igen! Brukar det ingå ett förvarinfsfack strax under ratten till 568 för sjökort osv eller är det xtra? Hålsn
  11. En båtmotor är väl inte enklaste objektet med tanke på rördragning osv Om man ända på allvar tänker i de banorna skulle jag rek att man kikar i de kompendier eller böcker som kommer här ifrån: www.boostbusters.com Lennart Zander som är mannen bakom är nog så kunnig man kan bli i ämnet. Hälsn
  12. Vad kan man egentligen förvänta sig framöver när det gäller moderna tvåtaktare. Vad kommer myndigheter typ naturvårdverk och dyligt ha för åsikter om dessa? De gamla tvåtaktarna är vad jag förstår ute ur bilden men vad kan man tro om ex en nyare Mercury optimax eller liknande. Målar man in sig i ett hörn med tanke på andrahandsvärde? Är det bara utsläppen som styr miljöaspekten eller har det bara med motortyp (2t eller 4t) att göra? Kan någon vänlig själ som har koll klargöra vad som väntas?
  13. Nu har jag slagit till på en 568 gti med 90 optimax och väntar med spänning på lev i mitten av maj..... Ngt speciellt man ska tänka på innan man stoppar båten i sjön?
×
×
  • Skapa nytt...