Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

Nikita33

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nikita33

  • Placering
    Kadett
  1. Ang unika signaler tror det är många som kör på fabriks inställda kombinationer i fjärren. Jag har vid två skilda tillfällen både styrt och haft någon annan styra mitt ankarspel. Kan meddela att det är en obehaglig känsla alltid precis vid tilläggning en gång höll tom grannbåten förgast på att rasa i när jag drog upp mitt spel varvid deras spel drog upp när hon nästan skulle hoppa...Tog ett tag innan vi fattade att vi stod med exakt likadana fjärrkontroller och visst det gick att styra båda spelen från båda fjärrkontroller :-)
  2. Problemet löst det var lite skit i backventilen längs nere i beredaren tog loss allt och gjorde rent efter det så funkar allt normalt.
  3. Tack för svaren det är problem med varma tappvattnet. Det är rör draget i hela båten (Italiensk båt) så veck kan jag nog stryka men skall kolla om det sitter någon slags backventil på inloppet i beredaren.
  4. Jag är nästan helt säker på att jag fått ur all luft det kommer vatten i ett jämt flöde men det går långsammare å långsammare det spottar ingen luft alls...
  5. Hej, Slänger ut en fråga kanske har någon haft liknande problem..? I höstas hade jag fullt tryck på både varma och kalla sidan nu efter att hela systemet varit tömt på vatten har jag bra tryck på varma sidan endast några få sekunder sen går det ner rejält. Känns som om jag har ett flödesproblem på allt som passerar beredaren då jag bara har en pump som trycksätter allt. Kan det ha hamnat skit i nedre delen där kallvattnet går in ? Tänker att jag tömde den genom övertrycksventilen där i höstas, kanske låg där skit som täppte igen...? OBS kalla sidan i samtliga kranar är helt normal men varma sidan i alla kranar väldigt dåligt tryck. Någon som haft likande problem på våren ? Mvh/Thomas
  6. Hej, Skall byta diesel filter i mina vattenavskiljare (Racor 900), i vanliga fall brukar jag slå av kranarna på båda sidorna om filtrerna men på min nya båt så kan man bara slå av på motorsidan..? I vanliga fall byter jag och fyller hela insatsen med ren diesel men nu lär det ju bli luft kvar på tank sidan.. Har hört om att skapa övertryck i tanken men det blir rätt så bökigt på min skulle hellre suga ut och lufta genom filterenheten på nåt sätt ex med hjälp av undertryck från oljesug... Någon som har luftat Racor filter direkt på insatsen går det ? Skulle gärna undvika få med luft ända till motorerna och lufta dem... /Thomas
  7. Hej, Har haft båtar med Racor vatten avskiljare förr men då har jag haft avstängningsventiler på både in och ut sidan. Nu har jag ny båt som saknar avstängningskran på inloppet från tanken. Jag brukar stänga båda ventilerna byta filter samt göra rent glasbehållare och sen till sist fylla på med diesel upp till kanten...har aldrig behövt lufta systemet då... Vad händer nu om jag kör samma procedur..slangen in går visserligen upp i båge över filtret så jag kan nog fylla på som vanligt men blir det luftficka eller...någon som har liknande system ? /Thomas
  8. Hej, Bara FYI har exakt en sådan finktion på min Azimut 42'a från 2001 så visst finns den funktionen på vissa båtar. Det står tom beskrivet exakt hur man skall göra i manualen, så klart en nödlösning men jag inbillar mig att man kan pumpa ut en avsevärd mängd vatten på kort tid bara att slå om två kranar sen suger den från insidan i stället för utsidan av båten. /Thomas
  9. Hej, Jag har bytt tätningar på flertal VP drev 270-290 i samtliga fall har jag bytt packboxar på axlar samt packbox vid växelgenomföring. Skulle säga att det räcker för att bota läckage i närmare 100% av fallen endast en gång blev det inte 100% tätt och då var själva propelleraxeln rätt illa sliten då är det svårt att få tätt även med ny packbox. Vet ett fall där det tömdes ut olja liknande filmjölk på hösten varvid vi chansade lite och endast tätade om drevet (så klart var ägaren med på riskerna) och vad jag vet så funkade det drevet utan problem flera år efter. Har väldigt svårt att se att en säsong med lite vatten i drevet skall skada kugghjulsbanor har plockat isär många drev där kuggar sett kanon fina ut fast det stått i vatten/olja blandning. Sen 50-60 tusen säkert blir det det om man plockar isär och byter mängder med delar pga pentas priser men då måste det finnas alternativ med begagnat drev. /Thomas
  10. Hej igen, Hände det nåt med propparna eller är de helt utan skador ? Lite konstigt problem har du fått det får jag erkänna ? Jag skulle hur somn helsbörja med att lossa glidskon börja med att tappa ur oljan ur drevet sen sitter den med fyra bult där du vrider växellägena längst akter på drevet. Du kan i alla fall ta loss den och se så allt ser ok ut du kan ju även se in på växelkonan där. Glidskon puttar konan upp och ner varvid växel konan greppar i en annan kona och för över kraften obs inga kuggar utan bara passning mellan två konor = smart konstruktion. Du bör tom kunna putta konan upp och ner med fingtret lite osäker på om du kan få den att greppa med bara handen men du bör i alla fall kunna se att den funkar. Sen bör du kolla glidskon men där måste du nog ha manual om det nu inte är ett uppenbart fel som du ser direkt. OBS det är ingen fara att lossa denna del och sen montera den åter var bara nogrann med att glidskon går in åt rätt håll inte 180 grader fel den skall in så som den kom ut kolla hur den står då du tar ut den. Skall du plocka isär glidskon så måste du ha verkstadshandbok det är i vissa fall tapp/tappar som skall drivas ut går ej att göra om man inte har boken. Men som sagt så som du beskriver.det är väldigt svårt att på förhand säga vad det är jag tror inte på splines hylsan dock men jag kan ha fel så klart :-)
  11. Hej, Är du säker på att du roterade propparna åt båda hållen när du testade med växel i ? Drevet överför endast kraften åt ena hållet. Jag har bytt växelkona i många drev men i samtliga fall så har det varit värre och värre att få i och ur växlarna har ej varit med om att allt plötsligt slutat funka och den stannat i friläge (däremot låst i fram och back det har hänt..) Splines hylsan som för över kraften från övre till nedre husen är väldigt tålig har sett proppar som varit som blomkålshuvuden och hylsan fortfarande intakt, axlarna brukar bli vinda och börja vibrera innan hylsan går av ? jag skulle bli väldigt förvånad om den bara gått av utan att du gick på väldigt hårt. Jag skulle börja med att lossa växelmekanism med glidsko och kolla så att den är ok enl verkstadshandbok, kanske har nån liten tapp eller nåt gått av så att den ej för glidskon upp och ner. Kan vara lite svårt att fatta hur allt skall funka men med rätt handbok bör du kunna se hur den skall vara monterad. Det finns flera olika varianter men gemensamt är att de sitter låsta med väldigt små tappar som drivs ut osv kolla manualen.. Lite tur har du nog med växelkonan i alla fall den kostar säkert uppåt 10 000:- att byta med mtr + arbete men så som du beskriver problemet tror jag inte det är den i alla fall :-) Jag gissar att det är nåt med glidskon.. Lycka till !
  12. Se till att lasta av tapparna med ex en garagedomkraft under drevet och lyft till du känner att den bär tyngden. Spraya med 5-56 och försök lirka ut dem alt dra med skruv som du fäster om sådana gängor finns (finns endast på en del). Men går de ej att lirka ut så slår du in dem en i taget bara att lossa styr-kåpan och vrida drevet så att de går fria, knuten går fri inga problem. de går in i bälgen men du känner att det finns space över. Jag har lossat på många drev på det sättet och även sett marin företag göra så. OBS om det strular med att ta bort dreven så vågar jag påstå att det är ett par snäpp värre att montera dem.
  13. Varför skulle det vara en nackdel att skeppregistrera annt än kostnaden för att göra det så klart ? Är de oroliga för eventuella båtskatter på gång eller ? Det finns ju andra fördelar man kan ex få bättre lån på skepp än på båt. Sälja den vidare utomlands någongång tror jag kan vara svårt utan avreggning från svenskt register, då har man begränsat marknaden för sitt skepp. Håller med om att det är dyrt enl uppg 16 000:- + skeppsmätning för x antal tusen..Men när allt väl är gjort har jag svårt att hitta nackdelar ?
  14. Vad skulle ni rekommendera för ankarspel på en 42 fots motorbåt på 13-14 ton ? Har på min tidigare 33 fotare kört med ankarlift med blyad lina det funkade rätt så bra. Men tyvärr så visst släppte det ibland tror att kätting egentligen är överlägset men samtidigt att lägga till utan självutmatning som jag tror kätting blir låter knepigt. Läste om någon som hade fem meter kätting och sen lina men vilket spel skulle man ha då ?
×
×
  • Skapa nytt...