Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

skarvassa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om skarvassa

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, jag har en Uttern 4950, dock med högre akter, lång rigg (http://www.uttern.se/default_swe.htm). Idag sitter det en Evinrude 40 hk, vikt ca 95 kg, och det är inga som helst problem. Dock är det inte samma akterspegel som din båt så min erfarnehet kanske är irelevant.
  2. Motorn går numer bra, och det var troligtvis gammalbensin i förgasarna. Jag ska dock erkänna att jag inte har gjort rent dem, utan endast kört med motorn och den har gått bättre ju mer jag kört och går prima nu.. eller kanske inte prima. Motorn går fortsatt bra men växlarna har gett upp. Alltid är det något, he he, underbara tvåtaktare. se min nästa tråd, alla svar välkomna http://www.maringuiden.se/forum/;thread=307183&highlight=evinrude vro Mvh Skarvassa
  3. Hej kära vänner! Jag var ute och körde min uttern 495 häromdagen och tyvärr händå något mystikt med motorn( Evinrude VRO 40 hk -87) Den har gått bra under en tid, men plötsligt i ca 16 knop hoppade motorn upp likt vid en grundstötnig. Efter en kort analys märkte jag att friläget hade hoppat i och ingen grundstötning hade orsakat motorns hopp guskelov. Jag drog ner gasen och den fortsatte gå som en klocka. Dock hände inget när jag försökte lägga i mer gas samt växel. Gasen och varvtalen ökade men växeln gick inte i. Jag har efter några dagars om än amatörsmässig ytterligare analys uteslutit följande: Propellern och gummibusningen är inte defekt, inte heller trasig växelvajer alternativt trasigt växelreglage. Allt ser helt enkelt grönt ut från reglage till växelföraren i motorn - jag lägger min röst på att växelpinnen i riggen har gett upp eller att något i växelhuset har hänt. Det ska dock tillstås att jag aldrig har haft minsta tillstymmelse till missljud alternativt vatten i växeloljan, utan just växlarna har sköts sig bättre än på min audi. Det var heller inte under ett växelbyte som den gav upp, utan friläget hoppade i under 16 knops fart utan några andra påtryckningar. Tyvärr har jag ingen tittlucka på riggen för att se efter om det jag kallar för växelpinne sitter som det ska. Jag är tacksamma för all hjälp, och om det är växelpinnen är det svårt att åtgärda och ungefär vad kostar det? Mvh Skarvassa
  4. Stort tack för svaren! Jag åker ut till stavsnäs i eftermiddag för att börja mecka. Efter lite sömn och betänksamhet är min chansning att det är förgasarna eller munstyckerna som har behöver göras rena. Startgas har jag hört ska vara ett bra botemedel. Jag lyder dock ditt råd Bo och börjar med stiften sedan bensintillförseln filter mm innan jag går på att göra rent förgasarna vilket troligtvis inte är ont gjort vilket fall som helst. återkommer med del 2 Mvh Skarvassa
  5. Jag har samma problem, men med Evinrude 40 HK -87. Jag startade en ny tråd så att vi inte blandar ihop diskussionerna. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=301613
  6. Hej Jag har näst intill samma problem som tråd http://www.maringuiden.se/forum/;write=new&threadID=301426. Jag köpte nyligen en Uttern 495 med en 40 HK Evinrude VRO - 87. Den förre ägaren hade nyligen(våren 2008) bytt VRO pump och motorn känns mycket fräsch för sin ålder. Han hade ny bensin i tanken, men inte bytt stift i år. Tändkablar och stift såg dock väldigt nya ut. Vi provkörde motorn i balja och den gick jämt och fint vid tomgång samt vid gaspådrag, kylningen såg bra ut, detta var mitt orosmoln då han inte hade sötvattenssköljt motorn efter senaste säsongerna, hans anledning var att havet där han körde låg så pass nära mälaren att det knappt kunde gå under bemärkelsen saltvatten. Min första tur: Motorn gick jämt och fint vid tomgång samt gaspådrag. Men efter ca 5 Min började motorn gå ner på en cylinders kapacitet och motorn lät tungrodd. Jag släppte då på gasen och motorn gick bra under minimal påfrestning, när jag senare skulle dra på mer gas varvade motorn ojämnt och det lät ungefär som om jag hade vatten i bensinen, den misstände och hade sig helt enkelt. Tillslut lade motorn av, jag startade den då igen och den gick igång men den kändes svagare än kolerasmittad 95 årig tant och lade sedan av igen. När jag sedan försökte starta den tände den inte ens och det blev till att ta fram årorna. Jag rodde på allt jag orkade och min hjärna delades upp i två läger, en snål sida som sa att jag skulle fortsätta ro samt såg fram emot att börja mecka med motorn, och den andra halvan började genast tänka på en ny 4 taktare, Suzuki vs Yamaha, motorstorlek mm. Ca 2 timmar senare nådde jag Stavsnäs Vinterhamn (Värmdö) och idag har jag en straffande träningsvärk i rygg och axlar. På fredag, imorgon, åker jag och en kompis ut till båten och ska börja mecka. Vad skall vi börja kika på, tändspolar, tändstift, byta impeller/byta termostat (överhettning) vatten i soppan? Kom med förslag eller om någon tror sig veta vad problemet är kanske även en lösning. Tacksam för allt!!
  7. Fick precis återkoppling från en trevlig herre på Importlagret. Det var inte svårare än en skruv på förgasaren! Klassiskt... Dock borde det stå i Instruktionsboken kan man tycka?!? Bra service från Importlagret iaf Mvh Mikael
  8. Hej Jag är sedan Mars i år en glad ägare och trogen användare av en Parsun 15 Hk 4 takt, modell 2008. Jag har köt in motorn enligt instruktionsbok och ska snart byta min första omgång oljor, växelhus- samt motorolja. Dock är tomgången aningen för hög upplever jag. Den startar alltid kall på andra rycket och har till en början en lagom tomgång. När man kört en stund och motorn är varm är tomgången i synnerhet vid friläge betydligt högre än precis vid start. Enligt informationen i instruktionsboken tycks det vara en digital och automatisk inställning av tomgången, vilket motorn då skall göra på egen hand i och med att man kör in den. Detta har inte motsvarat mina förväntningar och jag undrar således om någon vet om detta är ett problem som jag kan lösa på egen hand, och i sådanafall hur, eller om jag skall fråga någon ÅF(jag köpte min på Importlagret) som vet hur man justerar tomgången. Jag skall ringa Importlaget under morgondagen Mvh Mikael
×
×
  • Skapa nytt...