Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

Timara345

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Timara345

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Sätt den på samma sida som bränslet. Annars måste du antingen dra snuskiga slangen genom sittbrunnen eller svänga båten för att både tanka o tömma. Gör det lätt för dig eller så blir hela grejen oanvänd o havet lider. H., Marcus
  2. Hej, Åländska vattnen är väldigt steniga och dels är de inte alls lodade. Det finns inte information om vattendjup över alla områden. Kom ihåg skalan på sjökortet. 1:50.000 betyder att en sten på 1 mm på sjökortet motsvarar 50 meter i naturen.. Det finns ingen hjälp nära i de där vattenområdena ifall ni smäller på! Hamnsundet är nog inte mycket att hänga i julgranen. Närmast en förfallen parkeringsplats. Ifall ni siktar på att åka runt Åland den norra vägen, så finns Havsvidden lite längre västerut. Väldigt fint ställe. Hamnavgiften är i juli över 60 euro per båtlag. I nordan kommer man varekn in eller ut ur hamnen. Hamnen rymmer inte så många båter (20 kanske??) Det är bäst att boka plats i förväg. Det finns mycket mera att se o uppleva med att gå runt den södra vägen. Från Jurmo skulle jag följa det utmärkta faret mot söder. Kanske ta in vid Lappo. Efter det skulle jag kolla in Bärö (havskrog vid gammal sjöbevakningsstation), Seglinge är väldigt trevligt och likaså Sottunga. Om ni väljer att gå in över Lumparn, så ta er absolut till Kastelhoms slott med gästhamn. Ifall ni går södra vägen så är föjande trevliga stället Degerby. Strax efter sydtippen kommer ni till Rödhamn, som är ÅSS klubbhamn. Helt super! Efter det in till Mariehamns västra hamn, alltså ÅSS. Hoppas ni får en fin resa i Åländska skärgården. H., Marcus
  3. Hej, Du hittar expolsionsbilder och resrevdelsnummer på alla MerCruiser motorer och drev här: http://www.mercurypartsexpress.com/us/ Häls., Marcus
  4. Hej, Här är en färsk tråd om MerCruiser 4.2 ES 320: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=499426 Trist att du haft otur. Motorn är stark, robust och allmänt har den ett ryckte som en hållbar motor. Att renovera en 2006 motor är lite si o så. I euro gissar jag på ett pris kring 12.000 - 15.000 för full Over Haul. Vet att på Finska sidan finns det till saluen okörd överårig 320:a. Kolla in hos www.piilinen.com. H., Marcus
  5. Hej, Hoppas manualen inte komer att bli nödvändig utan bara underhållande. Manualen för Bravo 2X drevet är dubbelt så tjock! Detta trots att det finns mycket mindre delar i ett drev än i motorn Marcus
  6. Hej, Intressant artikel. I min uppfattning fungerar Cummins Smartcraft Vessel View bara med de nyare vita 4.2 ES 320:or. Har du samma uppfattning?? Här kan man läsa hela verkstadsmanualen för motorn: http://www.mylaptopfixed.com/service_manuals/boats/mercruiser_marine_boat_engine_diesel_d2.8l-d4.2l.pdf H., Marcus
  7. Hej Gaskon, Nix, jag har inte flödesmätare. Jag tankar ofta, alltid fullt och följer noga med uppmätt förbrukning. Helt ekonomisk lönar det sig inte med en flödesmätare. Du får aldrig investeringen tillbaka i inbesparat bränsle. Via följande länk nedan kan du hitta hur mycket diesel per timme spridarpumpen ger ut på olika varvtal. Helt matematisk borde 1,8 L/NM varit möjligt, men det har jag inte lyckats uppnå ännu (3.400 rpm -> 42,2 L/h per 24 knop). Min relativt tunga båt går bäst med ca. 3.400 till 3.500 rpm. Då planar den lätt i 24-25 knop och jag behöver nga trimplan. http://hitechmarine.com.au/aurora/assets/user_content/files/7001bc7474b6f626947d063345be7dc6.pdf Mvh, Marcus
  8. Hej igen, Min MerCruiser 4.2 ES 320 på min 5,5 ton tunga Tristan 345 Flybridge drog mellan 2,1 - 2,3 per sjömil (distans). Detta på ca. 3.400 rpm och 24 knop. Då jag sänkte farten till 20 - 22 knop steg förbrukningen till nästan 2,6 l/NM. Borde enligt motorns spec sheet vara möjligt att t.o.m. komma under 2,0 L/NM. Få se nästa sommar.. H., Marcus
  9. Hej, Har samma motor, MerCruiser 4.2ES320 (svart). Inskaffade den som ny förra höst då min Tristan 345's tidigare MerCruiser D-tronic 7.3 gav upp. Den nya motorn var i själva verket beställd av Bella som bygger Aquador, men p.g.a. konjukturen 2009 blev den alldrig installerad. År 2010 kom den nyare vita Cummins MerCruiser 4.2 ES 320 med Common Rail, och mitt exemplar blev i lager. Hade en del tur då jag lyckades komma över just detta förmånliga exemplar med fabriksgaranti 2 år. Den skall förbruka ca. 43 l/h på 3.400 varv. För min rätt stora o tunga Tristan 345 Fly skulle det betyda 24 knop och galant under 2 l per distans. Det skulle vara ett super resultat. Har inte ännu lyckats verifiera detta då jag kört så lite. Fin o enkel motor byggd med kvalitetskomponenter som Bosch insprutning. Behaglig att köra jämfört med tidigare V8:n. Ryker inte alls ens vid kallstart. Relativt tyst ljudnivå med dovt ljud som inte skär i öronen. Bra med vridmoment då turbon kommer med ordentligt kring 2.500 rpm. Vid hård motvind och hög sjö har jag nu ännu reserv att hålla en bra marchfart. Jag kör sjäv med ett Bravo IIX drev, för det har visat sig att Bravo III inte håller i installage med bara en motor och en tung båt. Volvo har ju service i varannat sund, men kunnande begränsar sig ofta till de äldre modellerna. D4 och D6 är kinkigare att fixa. På det sättet är MerCruiser på samma linje. Hoppas du får en fin sommar med din Finskbyggda snygga båt! Kunde lägga in en länk till min blogg om båtar och mycket om MerCruiser, men skriver tyvärr bloggen på finska.. Häls, Marcus
  10. Hej, ring dessutom o kolla med en mycket erfaren VP montör. Det har nämligen framgått att en del av äldre modellens topplockspackningarna börjar med tiden att läcka. Det första symptomet är glykolen som läcker ut under vintern då temperaturen går rejält till minussidan. Ingen stor grej att byta packningen och konstruktionen av packningen ändrades på senare modeller just p.g.a. detta. Kanske du kommer åt att se med en ficklampa ifall glykolen sipprar ut just där. Häls., Marcus
  11. Hej på er, För mig blev timmarna på min år 2000 MerCruiser 7.3 D-Tronic fulla denna sommar och jag stod inför motorbyte. Satte ut 7 bud på offerter. Fick två (!) svar torts att det var helt klart att jag är en 100 % säker köpande kund! Bestämde mig för en MerCruiser 4.2 ES 320. Båten har nu levererats åt mig och jag är väldigt nöjd! Motorns har behagligt ljud, nästan fri från vibrationer, bra vridmoment ja ekonomi. På slutrakan blev priset incl allting mindre än hälften för en D6. MerCruisern väger klart mindre och Bravo II X -drevet som jag kör med är robust och håller i alla väder. Det finns mycket VP kunnande kring kusten, men det gäller närmast de äldre mekaniska motorerna. De nya elektroniskt styrda D3, D4, D6 är en helt annan kråksång. Har hört om farliga problem med styrhydrauliken i VP dreven! Att bli utan styrning då hydrauliken exploderar är inget jag vill hamna ut för på havet! h., Marcus
  12. Hej, Amerikanerna använder transformatorer som galvaniskt skydd mellan båt o landström. P.g.a. detta så måste pluggen (stöpseln) var inkopplad åt rätt håll. Prova vända den åt andra hållet. lycka till, Marcus
  13. Hej T, Har du hydraulstyrning?? Låter som om du hade luft i systemet? Först komprimmeras luftbubblan ihop och först sen rör hydraulkolven (fast i drevskjölden) som även släpper vätskan från servon i cirkulation. Lufta styrsystemet enligt handboken så slipper du av med problemet. Häls., Marcus
  14. Hej, om du inte är HELT säker på vad du gör, så gör det inte! För hellre värmaren på service. Om det däremot verkligen bor en liten äkta MacGyver inom dig kan du försöka på följande: Eberns elektronik kör en självtest på alla funktioner före start. Den kollar glödstift, fläktmotor, lågindikatorn mm. Ebern visar dessutom felkodena den hittat. Nu beror det på hurdan styrenhet du har hur den visar koden för felet. Med LCD display visar den en sifferkod. Utan LCD så visar den felet med att blinka lamporna (LED) på termostatet enligt en förbestämd kod. För att aktivera denna funktion skall du kortsluta två stift i termostatet. För att veta vilka två och för att kunna läsa koden hittar du nog via Google intruktioner. Men som sagt; om du inte är helt säker så gör inget själv. Du kan bränna elektroniken med fel kortslutningar o det kostar sedan skjortan. Det gäller att veta o kunna, inte gissa o famla sig fram. häls., Marcus
  15. Hej, börja separat kolla a) råvatten disan sötvattensidan. a) - är bottenkarnen öppen? - är impellern i sick? - är råvattentfiltret rent och locket ordentligt fast!! - kretsar vattnet i motorn (rören kalla)? - rätt nivå kylvatten? - är vattenpumpen OK och kretsar vattnet? Ta en komponent i taget. Kylningen är ingen rymdteknologi - bara delar efter varandra. Hoppas du lyckas lösa problemet ) h., Marcus
×
×
  • Skapa nytt...