prins
Medlemmar-
Innehålls Antal
28 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm prins
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Danne Utav detta skäl som Du beskriver försökte undertecknad på ett konkret sätt beskriva vad som gäller utan ifrån lagstiftarens syn på regelverket, tyvärr blir det många rader då det är komplext för att göra detta enkelt stavas byråkrati. Undertecknad har aldrig velat göra gllande att båtarna är sämre bara för att de inte är CE märkta, men kan bli dyrbara i längden då de allt som oftast har ett sämre andra handsvärde än s.k Svensk sålda båtar. Sedan finns det ju sådana saker som inte underlättar båtliv enligt vårt sätt att idka det, som exempelvis stängd pulpit (lagkrav i US) avsaknad av tradionell värmare, 110 V i stället för 220 V, ankarspel som saknas, gas, sprit/el diesel drivna spis ugnar m m. Detta kostar också pengar att åtgärda för köparen som allt som oftast glöms bort, likaledes är mint cond ett klart differentiert begrepp mellan vår syn och deras. Men som jag har sagt tidigare att valet är fritt för varje enskild individ, kan bara inte låta bli att kommentera detta utifrån mina erfarenheter, då det är så många som lockats både via handlare samt privat att tjäna några kronor på att ta båten hela vägen hem och blivit så besvikna när kanske en av livets största investeringar gått om intet.
-
Danne Tycker att Du skall gå ut och ta luft och sedan sätta Dig in i regelverket samt den verklighet som finns utanför fönstret, det enda som jag inte är säker på och har sett själv, är det som jag citerade har sett var att denna tjänst fanns utlyst som jag noterade i en tråd tidigare i månaden. Vad jag dock vet med säkerhet är att många som jag hjälpt varit i fullständig panik då de kastat bort pengar på oseriösa handlare som blåst dessa. Min förhoppning är dock att man skärper upp detta kraftfullt och slutar ta in icke CE märkta båtar över gränserna.
-
Hej Denna tråd har varit uppe många gånger och att det finns oklarheter råder iinga tvivel om ifrågan, förmodligen därför att myndigheterna inte visat handlingskraft i frågan. Kontrollerna har varit obefintliga då de asvariga myndigheterna inte ha brytt sig, men enligt uppgift så för några månader sedan så anställde Transportstyrelsen-Sjöfartsinspektionen personal vars enda uppgift är att kontrollera CE-märkning på fritidsbåtar. Platsannonsen var ute i tidningar och på Sjöfartsverkets hemsida. Av det kan man kanske dra slutsatsen att reglerna och framför allt kontrollerna kommer att skärpas. Många kreativa personer har försökt att gena i denna djungel och sålt båtar till först ex Tyskland klistrat på en s.k CE märkning och sedan sålt in dom till Sverige oftast genom köparen som Då står som importör. Men CE-märkningen som inte är så komplicerad men ändock invecklad. Om Du skall använda Dig av en säljare/mäklare kolla först upp både firman och dess ägare långt sedan ett råd att ex kolla i detta forum om någon köpt båt därifrån tidigare och hur det gick med leveransen då, kolla upp firman på ex UC eller motsvarande kredit institut. Följ tråden och kolla hur ägarbilden ser ut om ledan personer varit med om konkurser, betalningsanmärkningar o s v. Det har i alla fall skrivits spaltmeter om diverse företag som handlar med US båtar, det viktiga är att inte frånhända sig handpenning som överstiger 10% vad de än lockar med. Det är många som betalat upp till 80 % för något de bara sett på bild, måtte de ha bättre båtvett än sitt omdöme av egen ekonomi. Sedan finns det ju en personlig reflektion, EU länder och jänkare investerar i Sverige nu med anledning av den låga kronkursen, vad är det som lockar Dig att köpa båten på andra sidan pölen i stället för i Sverige ? som idags läget är en förmodligt bättre affär. Då de investeringar som behöver göras på importbåtar förmodligen dessutom redan är gjorda (landström 220V, Värmare, öppen pulpit, ankarspel bak, godk lant, urtvättning, m m. Många av båtarna säljs mot kiloprisprincip då de varit med i stormar eller andra saker som skadat de båtarna svårt. Det är hyggligt enkelt samt billigt för en oseriös säljare där borta att kosmetiskt lyfta bort dessa skador och sedan sälja vidare. Nästan omöjligt att upptäcka för en lekman, men man kommer att upptäcka detta om några år och då är det försent. Om och när Du tar hem en jänkare var extremt kritisk, titta under varje mattskarv, öppna så mycket så bara är möjligt, lukta efter ”blöt mögel lukt” kolla om du kan hitta spår av sand under mattor, durkar i större omfattning. Detta är ett vanligt tecken på att de legat i marvatten, för det är till 99% säkert att de tagit bort ”körförbudsdelkalen” som US coast guard satt på . Nåväl detta gäller grovt, avseende CE märkning av båtar och omfattar båtar mellan 2,5 och 24 m som tillverkats efter den 15 juni 1998, samt alla båtar som importerats efter detta datum och som är tillverkade efter 1950. Från 1 januari 2006 gäller kraven också för vattenskotrar. Även båtmotorer ska uppfylla krav rörande avgaser och buller. Det är olagligt att sälja båtar som omfattas av Direktivet men som inte är CE-märkta. Sjöfartsinspektionen är ansvarig för att kontrollera att Direktivet följs och gör stickprovskontroller av båtar som säljs och importeras. Den som i första skedet är ansvarig för att importerade båtar är CE märkta är Importören, NOTERA detta gäller även privatimporterade båtar och inte som vissa rufflande firmor vill göra gällande att detta är undantaget. Det är olagligt att både använda och att sälja båten innan CE-märkningen är utförd., Tullen kan och ska stoppa fritidsbåtar som saknar CE-märkning och/eller erforderlig dokumentation. Redan CE-märkta båtar som importeras behöver inte omcertifieras oavsett vilket land de kommer ifrån. Kontrollera att CE-märkningen stämmer i enlighet med certifieringsorgan. Begagnade importbåtar ska uppfylla samma krav som nybyggda CE-märkta båtar. Det innebär att varje importerad båt ska provas och dokumenteras enligt Fritidsbåtsdirektivet 94/25/EG och 2003/44/EG:s krav. För att vara säker på att båten är korrekt CE märkt skall Du be att få den skriftliga försäkran om Överensstämmelse om att just den båten uppfyller de Väsentliga Säkerhetskraven i Fritidsbåtsdirektiven 94/25/EG och 2003/44/EG. Kolla även på akterspegelns styrbordsida på vilken det ska finnas en skrovidentifieringskod (CIN, Craft Identification Number) finnas. Den består av 14 tecken, som ger information om båten (ursprungs-/importland, tillverkningsår, modell och modellår). Dessutom skall det finnas en CE-skylt i båten samt en Instruktionsbok på det landets språk inom EU där båten sattes i bruk. På CE-skylten ska det framgå: • Antalet personer som båten är godkänd för. • Sammanlagda vikten på besättning och bagage eventuell utombordsmotor som båten är godkänd för. • Maximala tillåtna motorstyrkan på utombordsmotor, om båten är utrustad med sådan. • Maximalt tillåtet tryck i lufttuber om det är en uppblåsbar båt (RIB el. liknande). • Designkategori* (A, B, C eller D). * Designkategorierna visar vilka farvatten båten är tänkt att segla, uppdelat på fyra olika kategorier enligt: Kategori A – ”Ocean”: Båtar konstruerade för färder då vindstyrkan kan överstiga 8 Beaufort (> 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd** på 4 m eller mer, då dessa båtar skall kunna klara sig själv. Kategori B – ”Utanför öppen kust och utomskärs”: Båtar konstruerade för färder utanför kusten då vindstyrkan kan vara upp till och med 8 Beaufort ( ca 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 4 m. Kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 Beaufort (ca 12 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m. Kategori D – ”skyddade farvatten”: Båtar konstruerade för färder på mindre sjöar, floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till och med 4 Beaufort (ca 8 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 0,5 m. ** Signifikant våghöjd är medelvärdet av de 33% högsta vågorna under en viss period. Denna höjd överensstämmer med hur vi upplever höjden på vågorna
-
Hej Du kan mycket väl använda ett utrangerat eller fungerande kyl till ändamålet, Du kommer dock vara tvungen att flytta förångaren uppåt i skåpet, var noga med att täta bakåt när Du flyttar inloppsrören för kylmediet. Kompressorn behöver inte sitta i anslutning till kylutrymmet utan kan monteras i ett annat fack för/av utrymmes skäl, nödvändig ventilation och/eller reducerat buller. Sedan kan detta t o m vara bra då Du kan sätta kompressorn avskilt i ett svalare utrymme vilket gör att effekt/förbrukningsförhållandet blir mer optimalt. Principen är ju att en box är bättre ur ett antal skäl (behåller kylan bättre då den inte rinner ut, saker står stadigare m m, nackdelarna är att det är svårt att stapla samt se vilka varor som finns).
-
Hej Det har Du helt rätt i, stanna vid en enkel av tvättning och kolla tätheten i början på säsongen. Det kommer i vilket fall inte forsa in vatten utan om det konstateras att det läcker välj en vacker sommar dag (för det kommer väl sådana i år?) och tvätta av kapellet samt impregnera detsamma.
-
Hej Då är det baklängesräkning som gäller, hur många A drar stereon vid nominell drift, hur stort är ditt batteri i Ah. Tänk på att Du bara kan nyttja 50-60 av det totala uppgivna Ah. Men om vi leker med tanken att den är på 30 w så förbrukar den sålunda ca 2 A/h om du har den på 5 h/dygn så har Du grovt gjort av med 10 Ah om batteriet då är på 80 ah så har Du i princip ca 38 Ah kvar att förbruka om Du inte tillför laddning via solcell eller motsvarande. Lite beroende på vad effektförbrukningen är på startmotorn, hur lätt båten startar, vilken batterie typ Du har kan Du räkna på vad som behövs både i spänning och ström för att ha kräm kvar till starten. Men som sagts förut försök ha ett separat batterie till förbrukare, det är vanskligt med att addera förbrukare till motorns startbatterie.
-
Hej, om duken är av Markilux som är den vanligaste förekommande på marknaden så är den uppbyggd av ployakryl som är genomfärgad, duken är i de flesta fall impregnerad mot mögel och svamp. Och det är inte så, att de inte tål traditionell tvätt med ex fintvättmedel i 30c. Mitt förslag om Du vill göra det själv är att blötlägga det i en balja/badkar med fintvättmedel i cirka 6 timmar, och därefter göra rent med en mjuk svamp. Du skall sedan försöka skölja detta rejält med färskt vatten och avsluta sköljningarna med något tvålneutraliserande medel (ättika utspätt till ca 10%) fungerar också bra. Men som jag nämnde i förra inlägget finns inga garantier för att det blir helt tätt, för starka kemikalier mattar också rutorna. När det gäller mögel svartprickigt kapell skall man om jag inte kommer ihåg fel nyttja något slags desifisionsmedel, kolla med din båttillbehörsaffär just om detta. Sedan kommer det trickiga för varje gång man gnor på duken även med milda medel urlakar man inpregneringen och bör uppdatera detta. Till detta finns många olika typer av undermedel ofta silikonimpregneringsmedel för textil. Detta görs bäst när duken sitter uppspänd på båten och fullkomligt torrt innan behandlingen kan utföras. Nu finns det både dusch modell och för pensel strykning, dusch är bekvämt men näst intill hopplöst när det blåser det minsta så pensel modellen är bäst Impregneringen påföres bäst med en flat, mjuk pensel på utsidan. Om Du inte kan göra det inomhus kolla progosen för vädret då impregneringen fyller sin funktion först när materialet är helt torrt/härdat ut. INGET impregneringsmedel på fönstren. Typ renoveringsinpregneringar som finns har en annan uppbyggnad och blir feta vilket lätt kan skapa att kapellet blir skitigt snabbt framförallt på ljusa kulörer. Så med andra ord om Du står ut med baltandet så är det absolut inga problem att tvätta med svamp, fintvätt i maskin men som sagt tänk på att alla kemikalier och mekanisk påverkan sliter på kapell, trådar, rutor m m. Det är ju även ide att tvätta av kapellet med en svamp försiktigt även under säsongen ´ så man inte låter allt nedfall gro in i duken.
-
Hej Inledningsvis om Du inte köpt stereon ännu kan jag bara nämna lite runt detta ämne vad det rör ljud/kvalitet är apparaterna från de flesta tillverkare i samma prisklass tämligen likartade. Du kommer att bli dränkt i massor av kommentarer om bitar, signaler, effekter och annat svammel, men skillnaden är inte speciellt stor och definitivt inget man noterar med den skrala kvalitet som finns på båthögtaläre i budgetklassen. Men se gärna till att antingen få en marinklassad stereo alterntivt köpa en vattentät monteringsram/front med lock. Vad gäller effektsiffrorna som anges på apparaterna är de överdrifter snarare regel än undantag. Även om man säger att de ger ditt eller datt är det inte enkelt att få ut mer än 20-40 riktiga Watt ur 12 V utan att använda en switchad strömförsörjning När det gäller högtalarna beror det naturligtvis på platsen där högtalarna skall monteras, vad som får plats (glöm inte att magneten skall få plats) och i vilken vinkel i förhållande till lyssnaren högtalaren kommer att monteras. Ta några som ligger i övre budget klassen om de skall monteras där de utsätts konstant för fukt och väta annars går det bra med ett par schyssta ploypropp element. Var nogsam med att det inte kommer att ha elementen där Ni förvarar tampar, kastruller o s v. Så långt som det är möjligt skall Du försöka säkra av så mycket som möjligt över egen säkring, ju mer Du hänger över en säkring ju större utrymme för fel och överbelastningar finns det. Blir lite orolig med säkringsdosa, se till och lägg denna avsäkring i ordinarie säkringscentralen på separat säkring, som förhoppningsvis är lätt åtkommlig. Se sedan till att ha en bra kabel area upp till steron även om den nominella förbrukningen inte är så hög, se om möjligt till att jordningen har direkt kontakt med minusplinten. Att tänka på är om Du har minneskabel att den skall ha direktmatning så Du slipper att ställa in kanelerna etc varje gång Du kommer till båten efter att Du brutit huvudströmmen. Strömbrytare har Du ju i on/off knappen på stereon redan så det behövs inte. Och regeln är att aldrig lägga någon förbrukare över startbatteriet, utan alltid på FÖRBRUKNINGS Batteriet även om förbrukningen idag är relativt liten på en stereo utan separata förstärkare. Installationsmässigt är det hyggligt enkelt om Du följer installationsmanualen som följer till stereon.
-
Hej Om kapellet är hyggligt nytt skulle jag fundera innan jag gav mig på några hokus pokus kurser hemma. Ett kapell är ju en hyggligt stor investering framförallt om man pratar om ett heltäckande kapell i det fall dörrar saknas till salongen. Det finns ju proffesionella firmor såsom Ren Tvätt, Henningsson m. fl som har detta som sin proffesion så varför chansa. Men för allt i världen, håll högtryckstvätten långt i från kapellet (och även teaken) om Du inte vill förstöra detta totalt
-
Hej Detta är svårt att få tag i då båten har några år på nacken, så det bästa är att tejpa upp ett bakplåtspapper över befintlig sliten dekal och rita av densamma. Alternativet är att Du hittar någon gammal textsättning i broschyr el motsvarande som Du klipper ut. Oavsett vilket Du väljer så går Du till en duktig skyltmakare så sätter dom upp detta i maskinen så har Du nya fräscha dekaler till sjösättningen
-
Hej Det finns ju många som är bra lite beroende på vart Du bor i detta land, men kolla upp auktoriserade VP ÅF/mek jag körde några extra mil efter ett tips jag fick och landade på Karlsro Marin i Norrköping med min Diesel. Och detta är killar som verkligen kan motorer måste jag tillstå , blev sååå nöjd så även om det vart långt och åka skulle ja defenetivt göra om det.
-
Hej Om det rinner ut utan belastning måste det vara något som Du glömt att montera, för det är väl inga pluggar som stuckit (men anledning av att Du renoverat motorn inom hus i värme ?). Så är det så att det bara rinner ut kör med vanligt vatten och spara på miljön tills du hittat läckaget sedan dränerar Du ut och fyller upp med glykolvatten.
-
Hej När det gäller Yamahan så är det egentligen en Mercrusier V 6 4,3 L och likaledes drevet, detta montage satt bl a i Flipper 760 och har fungerat generellt bra förutsatt att det är skött och omvårdat. Så det finns ju snarlika penta varianter på dessa block också så det handlar snarare om vilket färg Du vill ha blocket på humlan. Sedan vilken dyp av drev Du vill ha där DP från Penta är vanligare förekommande. Sedan är det precis som vanligt att en sötvattenkyld är att föredra om Du har möjligheten att välja. Volvo Pentan finns ju även idag i och med att Du säger att det skall vara SX-drevet och då är GS varianten en 135hp 4 cylindrig snurra, den Du avser är säkert med tanke på årsmodellen likaledes en Mercrusier 150 hp och det är absolut inga fel med den även om det är lite avhängt vart Du tänkt montera då den senare är 4 cyl och den förstnämnda 6 cyl med större slagvolym. Så det är väl mer en båt/smak sak. Dock har jag inte någon erfarenhet av vilken masikn VM Diesel är
-
Hej Den största skillnaden är att A tillverkades mellan 1986-1989 därefter kom B mellan 1989-1993. A motorn var på 200 HP genom hela serien däremot när B kom fanns det flexibelt uttag från 145 HP till de vanligaste på även dom 200 HP. Varvtalet på de som Du tar ut 200 HP på ligger på båda vid max på 3800rpm om Du har den svagare varvar den bara 2500 rpm. I övrigt skilljer komp förhållandet mellan A=16:1 och B 17,5:1. 145 hp versionen kallas också för D och tillverkades fram till 1994. De går lika bra och länge om de är väl underhållna!
-
Thomas Detta är en fantastiskt fin sjöbåt, Nord West har ju sedan många år tagit över som Sveriges absolut mest kvalitativa varv. Enda haken som jag tycker båten har är väl egentligen att dom är dyra samt att den är lite smal, men i gengäld får Du som sagt en fantastisk fin båt. Men för att få de bästa omdömmen om båten se hur man gör kontakta Nord West och åk dit på studiebesök och se på när dom nya NW båtarna byggs och träffa människor som brinner för att prestera det bästa på varje enskild detalj, vilket vi gjorde för två år sedan. Sånt får man inte på många båtar och framför allt inte på de nya som nu kommer och är producerade på löpande band. Min Fairline är på intet sett en dålig båt även om den börjar närma sig 12 års strecket nu, men jag kan se stora kvalitetsskillnader på kompisens Nord West 420 om man granskar detaljer, men jag har mer volym och högre bränsle konto