Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

BigMike

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BigMike

  • Placering
    Kadett
  1. Bara några funderingar, så här mitt i natten. I min instruktionsbok för Yamaha 50 så står det endast att man inte skall använda sig av tiltspärren vid transport pga att den kan lossna och motorn falla ner. Vad jag förstår så måste de syfta på motorer utan powertrim eller om hydraulen går sönder samtidigt som spärren råkar lossna. Jag har aldrig förstått de som spänner fast motorn med en regel emellan eller gummibuff el. dyl. Vad kan egentligen hända med hydraulsystemet på trailern om det skumpar lite, har ni inte tittat på hur motorn rycker och sliter på denna hydraulik om ni kör i lite grövre vågor. Där kan man ju undra hur grejerna håller. Trailerkörning är ju inte ens i närheten av dessa rörelser som hydrauliken utsätts för. Jag har haft 3 st Yamaha 50 under 10 års tid och alltid trailat med motorn upptiltad men nedspänd på spärren. Nu har jag dock en väldigt låg trailer som gör att skeddan går i backen när man kör, om den varit högre kanske jag kört nedtiltat. Dock har en bekant alltid kört med regel emellan och han har fått byta packningar en gång, så jag tror det har mer att göra med bristfällig kvalitet på dessa system. Jag kommer fortsätta köra upptiltat med bara spärren som stöd tills jag blir överbevisad. //Micke.
  2. Hej. Som tidigare inlägg säger, bränsleflödet låter som en trolig orsak. En kompis med en 10 år gammal Yamaha 100 hade liknande problem. Filterbyte, koll av luftläckor, bränsletillsats mm, inget hjälpte. På 4500 varv gick den hur länge som helst, 5000 varv så dog dem efter en sjömil ca. Om man då pumpade på blåsan fick den nya krafter. Felet på denna var bensinslangen som svängde in bakom motorn. Den hade blivit vikt, troligtvis av ålder. Bytte denna, allt frid och fröjd. Kolla slangarna hela vägen, prova att pumpa om du har pump. //Micke.
  3. Du kanske kan prova med distansbrickor mellan cylinder och styrfäste. Jag har en Yamaha 50, där behövdes en monteringssats, dock var den brickan för tjock. Tog en lite tunnare, då gick cylindern fri från klackarna. //Micke.
  4. Visst, enstaka bubblor kan ställa till problem. Du har kanske dragit muttrar mm för hårt. //Micke
  5. Hej Rikard. Enligt firman jag köpte de armerade slangarna av sa att det bara var att byta plats på luftningsnippeln då det är samma gänga där. Det är ju bara ett T-tör. Mvh Micke.
  6. Hej Flacken. Jättebra visning på youtube, dock misstänker jag att du har rullar på trailern om det nu är trailer du har. Då behöver man ju bara backa ner som det är beskrivet tidigare. Ha motorn fullt upptiltad. För att undvika kroppsskador så ska man passa sig för vinschviren, stå inte i virens riktning om den skulle gå av, den kan snärta av vad som helst. Om du skulle tappa vinschhandtaget, försök för allt i världen inte stoppa veven, (om du inte har en bromsanordning på vinschen förstås),du kommer troligtvis bryta ben i handen, låt bara båten rulla av sig själv, det går fort då, jag vet, men det är bara hålla minen och le. Den stannar rätt fort ändå när den kommer ner i vattnet, men det är bra att ha en tamp i fören då. Backar du ner trailern fel, börja om en bra bit ifrån rampen, istället för att bara åka upp en liten bit för att försöka komma rätt så snabbt som möjligt. Man kan även lägga en stoppkloss bakom ett bakhjul på bilen. Om du lägger i bromsen på släpet, glöm inte att lägga ur den när båten är i. //Micke. Senast ändrad av BigMike | 05 april 2009 | 10:12
  7. Den som söker han letar...dock lite pinsamt. Nu har jag faktiskt hittat momentet på tilt-muttern, stod under Maintenance i manualen, det skulle vara ca 24-34 N.m. Ändå har man läst igenom flera ggr men ändå missat. //Micke
  8. Det låter bra. Angående de vinklade nipplarna, då behöver de inte bottna vad jag förstår. Jag var lite tveksam till att de skulle täta i bara gängorna, men då räcker kanske Loctite 243. Men är det verkligen så att de ska gå så trögt, det är ju minst 7-10 gängor till för att nå botten, och om man skruvar i för hand plus ett varv till så blir det ju bara två gängor nippeln sitter med, men det kanske ska vara så. Hydraul-slangarna har ju faktiskt o-ringar i kopplingarna, så det borde ju täta. Då vet jag vad jag ska göra i morgon. Tackar. //Micke Senast ändrad av BigMike | 04 april 2009 | 22:45
  9. BigMike

    Baystar

    Hej allihop. Har ställts inför ett stort problem nu på lördagskvällen. Håller på och monterar Baystar Compact hydraulstyrning med armerad färdigpressad slang istället för den styva nylonslangen enligt tips härifrån Bryggsnack. Hittar dock inte hur hårt slanganslutningar och stora muttern till tiltröret ska dras. Angående de vinklade nipplarna som ska in på baksidan av pumpen så står det ju att man ska dra åt den med handkraft och sedan ytterligare ett och ett halvt varv upp till två och ett halvt varv beroende på vinklingen. Dock känns det som om gängorna inte överensstämmer med varandra, får bara in nippen ca ett varv med handkraft, ska det vara så? Angående tätning så står det ju vidare att Loctite P.S.T. eller liknande ska användas, då fungerar väl inte Loctite gänglåsning 243 som jag har. Vet nån var man hittar sådant i så fall? Mvh Micke. Senast ändrad av BigMike | 04 april 2009 | 21:13
×
×
  • Skapa nytt...