Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

Hplar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hplar

  • Placering
    Löjtnant
  1. Hej! På nätet söker Du under "ankarspel" och Du kommer att finna återförsäljare och tillverkare av vilka de flesta har både foton och ritningar, och kanske just din båt finns med.
  2. Först vill jag gratulera Augustsailer till veckans blåsning! Vi desperata motorbåtsägare behöver lite uppmuntran inför framtiden, speciellt vi med jänkar-V8-or. Och det här med fotboll och Danmark, var ju inte så kul det heller. Du Agust, en boll som går Sveriges väg, kan det va nått? Under tiden Du håller på med den där motorgrejen, snälla, snälla, snälla, snälla! (Har snott det sista från Uggla, hon har patentet). Fast jag vill förstås inte stå där med lång näsa, Du verkar veta vad Du talar om August!
  3. Hej Gusta, vad Du krånglar, men Du har säkert dina skäl. Om jag fattat saken rätt så är det väl bara att fylla på tills det inte går i mer, eller......?
  4. Hej! Undrar om Du inte tittat på fel bälg, ska inte vara några hål i nått som har med avgaser att göra annat än hål för utblås. Låter som Du kollat skyddsbälgen mellan motor och drev......är inte så hemma på just OMC så låt någon som kan, kolla detta. Beträffande det höga avgasljudet, är Du säker på att det inte är insugsljudet Du refererar till, kan låta mycket högt i en gammal 3.0-motor. Skulle det vara avgasljudet så kan det bero på att det kommer för lite avgasvatten och att den normala ljuddämpningen med hjälp av vattnet uteblir. Och i så fall kan ju din impeller vara skadad, vilket ju kan också vara skälet till att den inte drar i sig din glykolblandning. Teoretiskt alltså...
  5. Hej, håller med DieselPelle och V8dc, kör igenom sjövattensystemet med glykol. Det finns ett sövattenintag till alla motorer, kolla med nån som kan peka på den på din motor. Det är många som sagt frampå vårkanten att jag är säker på att jag släpp ut allt vatten och som stått med fryssprickor, hände en god vän senast inför denna säsongen. Han lyssnade inte på ett gott råd...gissa från vem. Sluta det hela med att öppna alla bottenventiler samt sätt en stor lapp på ratten som påminnelse att dom är öppna, om det till äventyrs är någon av dom som skall vara stängd vid sjösättning. Som kontrast, en hel del båtfärder företas mellan sjösättningsplatsen och till bryggan med stängda ventiler = ingen kylning. Så det är bra att skaffa sig rutiner på detta område
  6. Hej, även min erfarenhet är att mögel eller jordslag är mycket svårt att undvika med kapell på, till och med när båten står inomhus i frostfri lokal. Står båten utomhus så kan ju, som påpekas ovan, även mekaniska skador uppstå vid blåst, snö och regn. Så, i mitt fall, av med kapellet och täck båten på annat sätt och sätt in torrbollar eller annan typ av avfuktare inuti båten, då blir det roligare på våren.
  7. Hej! På nätet söker Du under ankarspel och Du kommer att finna återförsäljare och tillverkare av vilka de flesta har både foton och ritningar, och kanske just din båt finns med.
  8. Hej! För att kunna ge några ips så behöver man veta om Du har en förgasar- eller insprutsmotor. Hur som helst, på en förgasar V8 finns två spjäll varav det ena öppnar med vackum, ju mer du drar på dess mer öppnar det spjället, medan första spjället är tvångsstyrt av gasreglaget. När andra spjället öppnar, oftast runt 3.000 varv, då börjar det gå åt soppa. Alltså bör man försöka att balansera propellerpitch, trimplan och marchfart så att man kan nå marschfart inom de ca 3.000 varven, innan andra spjället öppnar. Har man en flödesmätare, en sån betalar sig efter ett par tre tankningar, så kan man lätt se hur det står till med detta. Sen finns ju det gamla klassiska tipset, dra på full gå upp i plan och dra av en tredjedel på gasreglaget, inte så finkalibrerat kanske.......En förgasar V8 går oftast dyrast per mil i toppfart och lite över deplacementfart. Om du har en hyffsat modern insprutare MPI eller liknande, d.v.s 8 insprutsmunstycken på en V8, så får Du markant lägre förbrukning i de lägre fart- och varvtalsområdena upp till ca 3.400 varv, men vid fullfart återkommer slurpet ungefär som hos en förgasar motor. Skälet till den lägre förbrukningen är i huvudsak att motorn inte får mer bränsle än den behöver i de lägre varvområdena, t.ex. vid tomgång, jämfört med förgasarmotorn som egentligen endast får rätt bränslemängd vid fullgas. Ovanstående baserat på eget båtåkande med dubbla V8-or i fyra olika båtmodeller under ca 20 år, i huvudsak Crusader-maskiner. Så det är inte baserat på nån vetenskaplig undersökning, ni som nu tänker kapa mig jäms med däck.
  9. Hej! Jag har haft ett par 89-or och det jag minns från den tiden var att man så gott som alltid var tvungen att renovera turboaggregaten efter ett tag, därifrån rök det. Sen kan det ju faktiskt vara så att din motor drar olja men att den späds ut med bränsle på grund av andra orsaker och att det på stickan ser bra ut.
  10. Capitan, jag har missat att följa upp denna tråden. Jag har en egen och en båtkamrats erfarenhet av pajade microugnar som enligt en microugnsgubbe tog skada av 50hz. Drog kanske lite väl långa växlar generellt på skador. Dock så har jag själv också erfarenhet av kylskåp och laddare som som går på halvfart. Kylskåpet har ju också 12 volt så den lösningen är OK. Laddaren däremot funkar endast med elverket.
  11. Hjälpte en kamrat att montera en generator på en liten dieselmotor i en segelbåt. Blev så illa att motorn orka inte dra generatorn, tog oss två dagar att räkna ut varför motorn endast orkade dra om man hjälpte till med startmotorn. Kan säga att felsökningen var massiv, vi var bägge helt fel ute. Vet inte hur många hästar/kw Du har i din maskin, men får Du inte igång den efter bytet så kan Du ju börja med att starta utan gen.
  12. Det gäller att hålla liv i trådarna, speciellt när det dyker upp nått som man kan ha synpunkter på, bra för egot
  13. Kan vara ett eller jordningsfel i eller till elcentralen. Kolla om Du har någon huvudkabel som går in i elcentralen och följ den bakåt så Du ser vart den tar vägen och vilka anslutningar den passerar. Starta sedan kylen och vänta tills elcentralen slår av, gör inte en nystart av elcentralen utan börja mäta i elcentralen med hjälp av en testmejsel. Innan Du börjar mäta, kolla om ngt är varmt i centralen, men akta så Du inte bränner dig. Börja där kabeln går in i elcentralen, följ kabeln bakåt och kolla var det kommer ström igen. Då kan Du lokalicera var nånstans strömmen upphör att komma in i elcentralen. Om Du skulle finna att kabeln in i centralen ger ström initialt men sedan försvinner i själva centralen och Du dessutom hittar nån het koppling/kabel då ligger felet i centralen och får åtgärdas där. Se även stycket nedan, kan finnas samband. Finns en sak till, beroende på typ av elcentral. Finns system som slår av centralen om batteriet börjar vekna. Kolla hur många volt Du har i batterierna när Du slår på kylen och dina elgrejor är i drift. 12.5 volt kan snabbt bli 11.9 och finns en brytare i skåpet av den typen så slår den av och behöver inte startas upp igen utan reagerar på strömstyrkan i batterierna. När Du stängt av din kyl så känner brytaren mer än 11,9 volt, kanske 12,3 och hoppar det hela igång igen. Man kan också göra som captenen säger, finns säkert ytterligare vägar att gå. Gla misummer!
  14. John, om Du har en mek bensinpump som kanske också är gisten så kan ju ett förändrat högre tryck (de gamla läget var ju läckage och därmed mindre tryck i pumpen) gjort att pumpmembranet har gett sig. Lite långsökt kanske, men det är ju bara midsommar en helg per år. Kan vara svårt att testa på annat sätt än att demontera pumpen, men se till att Du har tillgång till både membran och packning innan Du demonterar, grejerna kan ju vara felfria men gå sönder när Du demonterar. Ha en skön midsommar! PS! När ni trampat runt i maskinrummet, kolla så att det inte hänt något i anslutning mellan tank och bensinpump, gamla slangar och anslutningar kan börja läcka in luft utan att Du får ett synligt bränsleläckage. Då får Du för lite soppa upp till förgasarna. DS Senast ändrad av Hplar | 18 juni 2009 | 16:33
  15. Killroy, Du är ju en kunnig mek så Du fixar nog det mesta. Jag är full av beundran för grabbarna med mekaniken i bägge händerna och huvudet. Jag håller med om att det är enklare för en mek att hantera förgasare än för en på området okunnig person men det är faktiskt lika enkelt för en kunnig mek att hantera MPI. Det finns faktiskt intern statistik både hos Volvo och Mercruiser som visar att MPI-tekniken över lång tid inte kräver mer service än förgasartekniken. Kolla med dom. Elektronik finns ju för övrigt även i äldre förgasarmotorer från den tid Du nämner, har själv original elektroniskt tändsystem på mina Crusader 7.3 Ci från 1990. Det finns säkert skäl till varför man inte vidareutvecklar förgasarmotorerna för marint bruk hos GM Marin Power utan satsar på insprutsmaskiner som i snitt endast är ca $1000 dyrare i nypris än förgasarvarianten. Begagnat så blir prisskillnaden ngt högre för MPI. Så räds inte en äldre båt med MPI = Multi Point Injection, d.v.s insprut i insugsrören eller med TBI = Throttle Body Injektion (En enklare/billigare variant) som sprutar in i trottelhuset. Funkar motorn bra så har Du ingen anledning att tveka.
×
×
  • Skapa nytt...