Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Yder

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Yder

  • Placering
    Kadett
  1. Tjena Teddy. Nu har jag renoverat upp min båt så den är något sånär ok. Taket passade sisådär och alla fästen för taket var borta och jag fick gissa till hur det skulle sitta. Det enda sättet var att klämma ner det i itemprofilerna som rutan är byggd av. Taket är inte så tjusigt som man kan tro så jag rekomenderar att göra ett nytt efter eget huvud. Jag hade faktiskt tanken på att göra ett i stavlimmat trä och lacka det för ett snyggare stuk. Rutaram är relativt lätt fixat med aluprofiler och då får man ett snyggare stuk på hela koncepetet. Jag har ingen aning vilken motorstyrka som är rekomenderad men då min akterspegel var förstärkt så chansade jag med 70 hästars 2-takt. Jag har också kollat lite på Nordkapp men tycker att Finnark 505 HT ligger närmare till i utseende, men inte är helt övernsstämmande... Jag har försäkrat den som en Finnark och satt ett lågt värde... om det nu skulle hända något så är det väl i stort sett motorn som har något reellt värde. Tackar för svaret och jag hoppas vi någon gång kan få klarhet i vad vi har för båtar. //Krister
  2. Tackar för all info, det har löst sig nu... Biltema Hbg var lite utsålt när jag var där så hittade bara 16, 17 och 18 fots vajer. Var nere i veckan och bytte till en med "rätt" längd. Tyvärr fick jag lite fel info av personalen som sa att då jag hade en 17 fots båt så skulle jag ha "Styrvajer 17 fot". Jag påpekade detta för kundtjänst när jag var där så vi får väl se om de justerar sina rutiner
  3. Då blir det att returnera Biltemas vajer... Man kan ju undra varför dom säljer så långa vajrar när dessa inte går att korta ner... Får väl åka till Skånemarin i Ängelholm och köpa ny för horribla pengar ;(
  4. Jag köpte en billig 17 fots HT-båt i februari, utan motor och utan styrning men väl på en fin Brandrup kärra... Nu har jag fixat en 70 hp Evinrude och köpt Biltemas styrning men får inte riktigt ihop det. Jag har köpt alla delar som draglänk och allt det där men när jag skulle välja styrvajer så fanns bara 16, 17 och 18 fot... jag chansade och tog 17 fot i tron att antalet fot skulle symbolisera en 17 fots båt med styrpulpet som min. När jag nu ska försöka trockla ihop allt så har jag 5 mil vajer över, så även om jag valt Biltemas 16 fots vajer så hade den också varit för lång. Styrpulpet sitter som på en vanlig Ryds Hajen mfl. Ska jag mäta ut och skaffa en kortare? Eller jag har gjort något bagatellfel? Om jag nu ska ha kortare vajer, passar vajer från annan leverantör Biltemas prylar, dvs är alla kompatibla? Jag har sett att det finns vajer 6,7,8 fot osv... kanske detta vore något. Det konstiga är väl att Biltema i så fall säljer vajer till båtar som är avsevärt längre än 17 fot... men jag kan ju såklart ha gjort någon dunder blunder. HJÄLP! Jag vill sjösätta nu
  5. Hmmmm Med tanke på hälsorisken så tror jag faktiskt jag fortsätter att skrapa... Det sitter ju inte så jäkligt ändå. Jag är lite av miljö-nörd så jag ska nog försöka undvika kaustiksoda ute i det fria, speciellt på min gårdsplan (som brukar vara tillhåll av katter, igelkottar och rådjur nattetid). Den som skrapar syndar inte
  6. Hejsan. Har du kvar din båt, och har du fått reda på vad det är för modell.... Jag har en likadan och har ingen susning om vad det är för modell... Men jag tippar också på Nordkapp 17 HT av lite ädlre udda modell. Nåja min var billig, fast den ser ut som en Irakisk patrullbåt i någon sunkig amerikansk krigsfilm.
  7. Tackar för svaren och alla goda tips. Jag har högtryckstvättat skrov och bottenfärgen lossnade lite här och var... Jag ska börja med att kolla marknadens lösningsmedel samt kausticsoda o tapetklister och kolla om det funkar... Steg två blir Lika löser lika. Kapellet får jag lösa på något sätt. Såg på ett bilprogram på National Geographic att de lackade om klädsel med en typ av spryaprimer och därefter färg, så det kan inte vara omöjligt. Jag har skrapat ca 30% av ena skrovsidan och den skyldige har inte rubbat skrovet före han/hon la på bottenfärgen... så det är alltid en tröst. Det enda som är lite oroligt med målningen är att det kanske är gjort för att täcka över något som inte är så trevligt att upptäcka, men jag har följt skovet med handen och ännu inte märkt något (peppar-peppar).
  8. Hejsan go´vänner. Jag har precis inhandlat en Nordkapp 17 HT. Tidigare ägare har målat bottenfärg hela vägen upp till relingslist, jag har börjat att försiktigt skrapa av eländet men vill ogärna skada coaten. Finns det något medel som man kan kleta in båten i och därefter högtryckstvätta? Eller är det skrapa som gäller? En fråga till när jag har er på tråden... Hamnkapellet är gult och rätt sunkigt modell lastbilspressening... finns det något bra sätt att ge det en annan kulört? Dvs tvätt -> grundfärg -> färg = fint hamnkapell? Tackar och bockar ödmjukast. //Yder
  9. Ok tackar så mycket. Jag hittade bild på en finsk sida så det är Insumatic jag har på min båt. Då blir det troligen så att jag skrotar dessa då jag saknar reglage och slangar ner till trimplanen är avklippta. Då blir det ytterligare kostnader före sjösättning :/ Tackar igen för svaren.
  10. Hej. Jag har köpt en gammal båt (av okänt märke). Bak sitter det trimplan utan kolv upp i akterspegel, så det är nog en gammal modell. Jag hade likadana på en gammal Ryds Hajen som jag hade för 10 år sedan ca. De är ca 25 x 10 cm och har en fix överdel, därefter bälg och underdelen fälls ner, om ni förstår vad jag menar. På min Ryds fanns två reglage som man förde drog bak (typ gasreglage), dessa var wirestyrda mot trimplan, men jag kan minnas fel här. På min nya båt sitter trimplanen kvar men någon tidigare ägare har klippt/tagit bort wire eller kabel, jag ser bara en liten stump som sticker ut ur sidan på trimplanet, det sitter något som liknar en spiralfjäder i gångjärnet mellan över- och underdel... Vet någon vad det är för modell och är den wirestryd eller elektrisk? Jag har letat som en galning på nätet efter bilder, men inte hittat något...
  11. Sorry sena svaret Foggy. Jag har kollat lite på Selco men det är inte mycket som stämmer. Jag tycker den är rusktigt lik en Finnark 505 men rutan är på tok för hög och har annan vinkel i förhållande till Finnark... Jag letar vidare, men å andra sidan så var båten tokbillig så det spelar ingen roll om den håller i ett eller två år...
  12. Ja en LGF skylt på båten är kanske att tänka på då
  13. Tjo vänner! Jag gjorde ett lite bra impulsköp i helgen, det blev en HT utan motor men den låg på en fin Bandrup, allt för 5 loppor.... Nu vet jag inte riktigt vad det är för båt, den liknar Nordkapp 17 HT rätt mycket men vissa småsaker stämmer inte. Förskeppet är nog knubbigare på min, rutans anläggning mot båt ligger på en sockel typ Ockelbo DC. Den har utombordare (hade) och avtagbart tak så det är en DC/HT i ett. längd strax över 5 meter. Kan någon komma med tips om vad det är för båt... Tackar och bockar Ska se om bilden kommer med, annars får någon här på forumet hjälpa mig
×
×
  • Skapa nytt...