-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nicke_Picke
-
Placering
Kadett
-
Hej! Är det någon som har koll på vad Ivory 24 är för båt, tillverkare, kvalitét osv. Har hitta väldigt lite info om den. Mvh, Nicke
-
Hej, Kan meddela att orsaken till det omfattande skadorna får jag nog skylla på det rostfria gaveln. Efter lite mejlkonversation med Suzuki Finland som skickade dom nytt drevhus och gavelbyglar, det var faktiskt snällt måste man säga! Nu skall gaveln isoleras från snurran, har funderat på en plastskiva mellan snurran och gaveln och plastbrickor till bultarna, vad tror ni om det? Mvh, Nicke
-
Vattnet är bräckt, jag bor på Åland. Ja, både akterspegeln och riggen ligger i vattnet. Jag har aldrig haft problem med att batteriet. Jag har för mig att bultarna är galvade.
-
Jordkabeln är kontrollerad och sitter som den ska. Det är en -07:a och jepp, från fabriken så är det så att du kan köra tilten utan nyckel. Jag har dock satt en egen huvudströmbrytare som bryter strömmen helt. I morgon skall den in till vår lokala Suzuki-handlare.., skall bli intressant att se vad de kommer fram till.
-
Ingen båt i hamnen (en liten hamn med ca 10 båtar) har landström och ingen båt sitter med kätting alla sitter med rep. Närmsta granne till mig är en styrpulpetbåt som ligger typ 4 meter bort.
-
Hej igen! Det finns ingen laddare ombord och den har aldrig varit ansluten till landström. Huvudströmbrytaren är ny och fungerar. /Nicke
-
Tack för era förslag till lösning och det verkar nog var den rostfria gavelplåten som är boven. Det som dock förbryllar mig är varför anoderna verka klara sig bra när det är dom som skall fara först, är det någon som har någon teori om det? Mvh, Nicke
-
Hoppan, bilden var lite för stor. Provar igen...
-
Hej, Här har ni en bild på en del av eländet. Som ni ser på bilden så är anoderna i relativt bra skick, men det kan man inte säga om resten...
-
Hej igen, Jag har pratat med en bekant (självutnämnd expert;)) och han trodde att det berodde på den rostfria gaveln som sticker ner i vatten, men jag tycker att även om den gör det så borde anonderna ätas före godset i snurran om anoderna är rätt och monterade på rätt sätt, eller? Mvh, Nicke
-
Hej igen! Min gavel går ner i vattnet. Mvh, Nicke
-
Tack båda två för er tid! Till Terrafobica: Jag förstår inte vad du menar med kätting och gavel-frågeställningen… Kanske jag har förstått fel men vad det gäller anoder så har jag förstått att anoderna skall vara av oädlare metall än det du vill skydda. Då förefaller det lite märkligt för mig att man skall ha aluminium-anoder i Östersjön som du skriver, när det jag vill skydda på snurran är av just aluminum. Till Matsarna: Jag förstår inte vad jag skulle vinna på att sätta dit större anoder när de som sitter där inte har ätits upp… Mvh, Nicke
-
Hejsan på er, Jag har ett allvarligt problem med galvanisk korrosion på min utombordare. Jag har en 4,60 meters plastbåt med rostfri gavel och på den sitter det en –06 Suzuki DF50. På två somrar så är propellern i stort sett slut, fenan (den under växelhuset) har stora hack i sig och av bygeln (jag vet inte vad det riktiga namnet är, men det är den del av snurran som är bultad i gaveln) så har så stor bitar korroderat bort att jag nog måste byta ut den. T.ex. godset runt de nedre bulthålen är helt borta och det är kraftig korroderat där trim/tilt-hydralen sitter fast. Det mest märkliga är att anonderna på bygeln är i rätt bra skick , jag tycker att dessa borde vara helt borta innan det börjar ta av något annat, eller? Jag har huvudströmbrytare installerad som jag alltid slår av när båten inte används, men jag vet inte om det har någon betydelse… Är det någon som har några goda råd om hur jag skall få det under kontroll så vore jag tacksam. Mvh, Nicke