-
Innehålls Antal
162 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Tompamannen
-
Placering
Örlogskapten
-
Har alla Aquador 25 C/Ce/WAC dom 2 kojerna under aktersofforna bak eller är det bara på dom senaste modellerna som man kan fälla upp luckan/trappan?
-
Har säkert skrivits förut men jag hittar inget bra svar. Har en Suzuki DF90-2008 som gått 52 timmar. Enligt manualen ska impellern bytas efter 200tim/24mån. Hur resonerar ni andra? Byter ni efter körda timmar eller antal säsonger?
-
Köpte en Suzuki 6hk 2010'a. Enligt Suzukis broschyr så ska kort rigg vara 38,1cm och lång rigg 50,8cm. Men när jag mäter min så är den typ 45cm ned till kavitationsplattan. Minst sagt förvirrande. Nån som vet om det är kort eller lång?
-
Läste i nån båttidning att Garmins sjökort G2 Vision skulle komma i en ny utgåva 2011 med avsevärt förbättrad nogrannhet då dom har tecknat avtal med sjöfartsverket om sjökortsdata. Hittar ingen info om detta på Garmins hemsida, är det nån som har koll? Köpte själv en Garmin 526S förra året och blev lite besviken när plottern visade att båten alltsom oftast stod 20-30m upp på land vid strandhugg på öar.
-
Allt är ju relativt. Jobbar man på kontor, bor i ett boende med garage med elport, kör en 4wd- SUV osv. så tycker man säkert att det är underbart med vinter, det bekommer en nog ingenting alls. Men jobbar man utomhus 8 timmar per dag, har en garageuppfart till villan på 500kvm och värmer huset med ved så älskar man inte direkt minusgrader och snö. Mao. jag tillhör skaran människor som hellre svettas än fryser, skulle gott kunna tänka mig 25gr året om, utan att tveka!
-
Har jag rätt när jag påstår att ämnet 0,2 tycks vara en liten skitgrej som lika få promille av MG's läsare bryr sig om, för det är viktigare att skita ned en tråd med 5 inlägg i följd över forumets uppbyggnad? Snacka om att gräva ned ämnet i sin egen grav...
-
Jag kan bara se en enda anledning till detta och det är att det skulle vara en försäkringsfråga. Vi har sett detta fenomen överallt. En svetsare som kört sitt race i 30 år ska plötsligt gå kurs i hett arbete och lära sig använda brandsläckare. Blir han verkligen mer säkerhetsmedveten för att han har ett plastkort i bakfickan som han fått efter att ha sovit sig igenom en halvdags kurs? Samma sak med mig själv, snart 40 år på sjön i både segel & motor-båt, skulle jag hantera en situation annorlunda för att jag går en kurs? Det känns lite märkligt. Däremot så verkar det blivit mode att skaffa båt. Och jag kan tänka mig att det kanske är en annan grej att som medelålders , helt grön, klättra ned i en 30-knops båt och sedan tro att man har full koll på läget. En annan har ju gått långa vägen, åkt med mor&far sedan födseln, sedan egen jolle osv. Då har man ju fått utbildningen den vägen. Samtidigt är det svårt att segregera, och då blir det väl alla eller ingen. Personligen tror jag att en stor grupp är människor i 30-50 års åldern utan erfarenhet som köper båt första gången, som står för den stora andelen olyckor. Jag säger inte på något sätt att det ÄR SÅ, men detta är vad jag gissar på. Sedan vill jag påpeka att jag inte anser att det är något problem. Jag är mer orolig för en slarvig båtplatsgranne som inte kollar sina tampar när det blåser storm än att krocka med en nybörjare på sjön.
-
Tänk om ALLA hade haft mitt omdöme, då skulle vi inte behöva en enda lag Jag vet vad som är mitt & ditt, jag håller mig till en fru, jag slår inte mina barn och jag kör både bil & båt spik nykter. Dvs. jag är ungefär som 99,3% av den svenska befolkningen. Den övriga 0,7 procenten måste uppenbarligen straffas enligt lagboken för att skydda oss andra, även om det inte fungerar i förebyggande syfte till 100%. (Dvs. många av 0,7'orna skiter i allt) P.S. Siffrorna är helt hypotetiska, men jag tror att sanningen inte ligger långt ifrån.
-
Jag brukar glida in i en vik (där folk inte brukar bada) mitt i säsongen och gnugga lite på dom värsta ställena med en insektssvamp.
-
Visst är det skönt att slippa regnet som var i början av November på västkusten, men all denna %¤#(/ snö och kyla! Optimalt är runt nollan, torrt och barmark. Nu längtar man till halvtid, dvs. båtmässan i början på Februari i Gbg. Där får man ny energi och lite nya intryck inför stundande säsong.
-
Jag beundrar Bert Karlsson för att han vågar sticka ut och säga det som gemene man tänker! Han har klockrena argument varför SD kom in i riksdagen. Dom allra flesta uppfattar invandringen som ett problem, vi har ju sett bilar som brinner osv. Men politikerna vågar inte säga buh för då kommer extremvänstern och gapar rasist! Detta resonemanget har folk tröttnat på, man behöver inte vara rasist för att se situationen som ett problem, därför vände många sitt block ryggen och röstade på SD. Och våra ungdomar som tillbringar mycket tid ute på gatan, sena kvällar osv. uppfattar det säkert som ett ännu större problem eftersom man på vissa skolor hade upp till 60% SD-röstare i skolvalet. Att sossorna gjorde ett sånt kasst val kommenterade B Karlsson med att Östros har varit helt fel ute med sitt resonemang, vilket jag håller med om! När tom. Obama erkänner Sveriges ekonomipolitik som ett föredöme för hur finanskrisen har avklarats, och Thomas Östros står i tv-intervju efter tv-intervju och spyr galla på hur dåligt Anders Borg har skött det, ja då tar man hissen ner ett par våningar. Lite som att stå vid sidan av banan när U Bolt sätter nytt världsrekord på 100m fritt och säga det där var riktigt dåligt gjort, det hade jag gjort mycket bättre, jag tror dom allra flesta skulle se mig som en pajas då! En grej som jag inte riktigt fattar är varför alla nu ska se det som sitt motto att motarbeta SD? Varför inte acceptera att folket har talat i ett demokratiskt val och ser invandringen som ett problem? Själv röstade jag inte på SD, inte i riksdagsvalet iaf.
-
Ja allt handlar om pengar. En värmepump drar 1/3-del så mycket ström som en elpatron i pannan eller direktverkande el. Eftersom 100.000-tals hushåll har gått från olja/el till värmepumpar av olika slag så innebär det en brakförlust för staten. Dessa pengar måste man plocka nån annanstans. Antingen får man höja elen eller lägga nån annan kostnad på husägarna för att uppväga bortfallet. Jag låste mitt elpris på 3 år på 63 öre för 5 år sedan (vill jag minnas att det var). En höjning på 60% på 5 år känns inte som att det följer KPI, speciellt inte med tanke på den låga inflation som varit dom senaste åren. Polisen ja. Det är ju inte varje dag man ser en regelrätt fartkontroll. Instället tycks man ha omfördelat resurserna. Mindre trafikpoliser (mindre kontroller) och kraftigt höjda böter istället. Och fler automatiska betalstationer. (plåtpoliser)
-
Jag får instämma, Harry gick lite väl hårt fram. Åsikten är ju fri, och precis som man har åsikter FÖR att köra båt under alkoholens påverkan så måste man ju respektera dom som hellre gör så i nyktert tillstånd. Sedan tycker jag inte att tråden är svart eller vit som vissa försöker hävda. Bara för att man kör båt påverkad så är man inte alkoholist. Likaså är man ingen förbudsivrare för att man anser att lagen känns okej och uppfyller ett syfte. Vad vi däremot tycks vara överens om är att lagen har tillkommit utan något som hellst underlag. Senast ändrad av Tompamannen | 15 september 2010 | 12:55
-
Får hålla med Keddy där, tills nån har bevisat motsatsen så... Ett båtregister kan jag leva med, en 100-lapp om året och krav på nummerskylt hade väl inte inneburit en nackdel med tanke på alla båtstölder. Kostnadsmässigt så kan dom aldrig motivera en summa liknande vägtrafikskatten eftersom vatten till skillnad mot asfalt inte behöver underhållas. Däremot som sagt, en hundring i registerhållningsavgift kan nog dom flesta leva med. Båtkörkortet skulle ju införas April 2011 enligt Åsa Torstensson. Alla utbildare osv. erbjöd utbildningar för detta, men senaste månaden verkar det hela ha blåst över. Knäpptyst från alla håll. Ser inte heller att nån utbildare erbjuder kursen längre heller? Annars tycker jag att upplägget var än mer korkat än 0,2-lagen. Så här lät det i Januari 2010! Nu har Sveriges regering bestämt att ett obligatoriskt båtkörkort ska införas från och med 1 april 2011, det säger infrastrukturminister Åsa Torstensson. Båtkörkort Klass 1 Ett båtkörkort Klass 1, med en åldersgräns på 15 år för båtar som är längre än 10 meter eller som kan gå fortare än 15 knop. Personer som kan visa upp ett förarintyg kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 1. Båtkörkort Klass 2 Ett andra båtkörkort Klass 2 med en åldersgräns på 15 år för båtar som är längre än 12 meter och bredare än fyra meter. Personer som kan visa upp kustskepparintyg eller högre yrkesmässig nautisk kompetens kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 2. Båtkörkort Klass 3 Ett tredje båtkörkort Klass 3 med en åldersgräns på 18 år för båtar som kan gå fortare än 30 knop. Personer som kan visa upp ett manöverintyg för högfartsbåt eller högre yrkesmässig nautisk kompetens kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 3. Kravet på båtkörtkort kommer att innefatta alla båtförare, men vissa undantag finns. Personer äldre än 55 år får automatiskt båtkörtkort (den lägsta behörigheten, klass 1) eftersom denna åldersgrupp anses tillräckligt erfarna. För högre kompetensklasser måste utbildning med kunskapsprov genomföras. Samma villkor gäller för dem som bor permanent på öar där det saknas bro-, och bilfärjeförbindelser. Senast ändrad av Tompamannen | 14 september 2010 | 17:25
-
Jag ställer mig ändå frågan, inte sakkritiskt, utan helt teoretiskt. På forumet är det drygt 45.000 medlemmar, denna tråden är väl en av dom mest frekventa, men ändå tycker jag på något sätt att anti-02'arna lyser med sin frånvaro? Ljungbergarn skriver under på att 100.000-tals båtägare har blivit av med sin frihet i och med 0,2. Men bland våra 45.000 forumsanhängare så kan jag ändå räkna dom protesterande på mina 2 händer. Hur ska detta tolkas? På ett internetforum så brukar man ju inte direkt läsa och knyta näven i byxfickan, man häver ur sig om man håller med eller är emot. Samtidigt är ju inte direkt bänken som tycker att nya lagen är okej, fullsatt heller om vi säger så. Kan detta vara en fråga som dom allra flesta inte anser berör dom så dom inte finner något intresse i att deltaga i diskussionen? Som sagt, detta är på intet sätt någon kritik mot frågan eller Ljungbergarns nedlagda arbete. Enbart en stilla undran varför inte fler engegerar sig i frågan. För när man ögnar igenom tråden lite snabbt så ser man ju ganska snart att vi är väl typ 0,00-nånting promille av forumets medlemmar som orkar bry sig.