Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Sublime

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Sublime

  • Placering
    Kadett
  1. Kan meddela att jag lämnade in den och det var tydligen någon som skruvat på tomgången och inställningarna (frågade inte exakt vilka) så efter att de gjort det så fungerade allt bra (bad dem även att rengöra förgasarna så det blev också gjort). Nu går den som en 20 år gammal tvåtaktare ska göra! 👍
  2. Jag köpte ny båt inför sommaren med en 2-taktare Mercury 90 hp elpto från 2001. Han jag köpte den av sa att den ibland dog när man hade den på tomgång och märkte ganska snabbt att så var fallet. Jag läste på lite och skruvade på tomgångsskruven och löste att den inte dör (även om jag kan tycka den är lite ryckig i gången). Men till problemet, om jag har den på tomgång och ger lite gas för att köra eller backa så dör den, detta ställer ju till det eftersom motorn i princip alltid dör när man ska lägga till vilket inte är något vidare. Jag löser det genom att starta igen och ge manuell gas och varva upp motorn och sen lägga i växeln (vilket jag antar inte så bra för motorn att typ ”slå” in växeln). Jag inbillar mig att det har med bensintillförseln att göra? Och att när jag varvar upp manuellt så drar motors bensinpump igång och därför funkar det sen? Fick även för mig att blåsan var lite svår att få hård någon gång och funderade på om den kunde dra luft så bytte hela slangen och blåsan men tyvärr hjälpte inte det. När jag väl kör i lite hastigheter tycker jag motorn går hur bra som helst (även om jag tycker den verkar dra något jävulskt mycket mer bensin). Någon som har någon idé på vad nästa steg kan vara?
  3. Nu har du ju iofs länspumpat men jag hade liknande problem på min förra båt och orsaken då var 150 liter vatten i skrovet. Skillnaden då var dock att det bara blev värre och värre med farten, inte att den stasbiliserade sig förrän jag saktade in, men det kan väl bero på hur båten är konstruerad förmodar jag.
  4. Bränslefilter bytte jag idag, kan det ta ett tag innan felet (=skiten i soppan) försvinner, så jag behöver kanske ut och åka lite? Varningspipet är endast när jag startar och inte när motorn igång. Hmm, kanske ska kika på tändstiften imorgon, är det något speciellt jag ska kika efter (att de är rena och hela t.ex?). /S
  5. Hej! Jag har en Askeladden 705 med en Mercruiser 4,3 (-01) och tog en kortare premiärtur (dagstur) för två veckor sedan, på vägen tillbaka så stendog motorn och jag kunde inte få igång den (sen att sjöräddningen SSRS inte ens svarade i telefon är en annan historia, tack till den snälla personen som i sin Flipper 575 som bogserade mig den korta sträckan till båtplatsen iaf . Startmotorn går fint och jag fick direkt för mig att det har något att göra med att motorn inte får någon bensin. Jag bytte bränslefilter samt oljefilter och till en början hände ingenting men till slut startade faktiskt motorn så jag kunde köra till sjömacken och fylla på lite mer bensin samt lite K-sprit för säkerhetsskull. Dock är det fortfarande svårt att starta den och det verkar som den har problem med oljetrycket (min amatöranalys), den piper ibland när jag försöker starta den, väntar jag några minuter så hör man ett ljud från motorn (som jag förmodar har något att göra med trycket) och pipet är därefter borta när man försöker starta (utan att motorn startar dock). Vet att motorn startat med pipljudet (gjorde den idag) men kommer inte ihåg hur det var förra säsongen (eller om det bör pipa då). Läste i manualen att det kan bero på att man inte bytt olja? Vi köpte båten förra våren och vi har inte bytt olja så frågan är om ett nytt oljefilter bara är lite konstgjort andning på den dåliga oljan och oljebyte kommer hjälpa, eller har ni några andra förslag? Mvh Stefan
  6. Sjösatte idag och provade toalleten efter att vänt på klaffventlien fungerade toallet precis som den ska. Tack för hjälpen!
  7. Toppen, jag ska prova till helgen och se om det hjälper. Tack för hjälpen så länge!
  8. Intressant, det var den jag kunde ha misstänkt (du har helt rätt, den ser precis ut så). Kan det vara så att vi bara satt den åt fel håll (att den ska vara nedåt isället för uppåt eller tvärtom)
  9. Hej! Förra sommaren köpte vi en ny pump till toaletten, jag tror det är en RM 69 om jag minns rätt. Dock funderar jag på om vi monterat den fel, visserligen kan man få upp vatten / pumpa ur om man drar försiktigt i handtaget och har lite tålamod men största problemet är att när man ska tömma skålen; när man drar i pumpen (trycker ned den) och inte är jätteförsiktigt så blir det som att lite vatten pumpas ut medan resten sprutar rätt upp (oftast i ansiktet vilket är mindre trevligt , och man får hålla på rätt länge för att tömma skålen. Min undran är om vi kan ha monterat den nya pumpen fel, någon som har liknande erfarenheter och tips? Mvh Stefan
  10. Jag söker också efter en båtelektriker för felsökning i min Askeladden och har ännu inte hittat någon (båten ligger i Nacka). Problemet är att säkringen (automatsäkring) till motorrumsfläkten går efter 10-20 sekunder (oavsett om fläkten är på eller inte). Har försökt se om någon kabel ligger i kläm men allt ser ok ut och min gissning just nu är att det är just säkringen som är kass? /Stefan
  11. Perfekt, då blir dett att inhandla en prop imorgon och ge mig på att byta... hur svårt kan det vara? En hub är ett nav till propellern men så länge den inte tagit skada borde den inte behövas byta hoppas jag. Tack, nu är det bara att hålla tummarna! /S Senast ändrad av Sublime | 22 juli 2009 | 17:49
  12. Tack, du har nog så rätt (även om jag inte velat inse det). Behöver jag byta HUB också och är det svårt att byta en propeller själv? /Stefan
  13. Hej! Jag har precis bytt propeller och givetvis råkade vi köra på en sten (se bifogad bild). Riskerar jag att förstöra motorn om jag inte byter igen? När jag bytte min gamla sa nämligen killen på verkstaden att motorn kan gå sönder om propellern går ojämnt. Dock ska sägas att jag inte provkört båten själv sedan denna olycka skedde men min vän som körde på stenen tyckte den gick sämre efteråt (min förhoppning är givetvis att det bara är psykologiskt efter chocken att ha kört på en sten ). Några kloka råd? Vågar jag ta ut grabbarna på en fisketur? Mvh Stefan Senast ändrad av Sublime | 22 juli 2009 | 15:58
  14. Bara för att avsluta om någon annan skulle fundera i samma banor... Det blev ingen enkel lösning med lite spackel utan jag lämnade in båten och den tömdes på ca 150 liter vatten (!), inspektionslucka monterades och hålet plastades både från in och utsida samt en dyvika monterades. Känns helt rätt, nu behöver jag inte fundera lika mycket på om alla är simkunninga när jag åker med båten i sommar /Stefan
  15. Åka runt med 150 liter vatten känns lite onödigt Vi har t.om fått upp det i utrymmet under durken så kan gissa vi ha en hel del också :/. Det är inte lönt att borra och sedan sätta in en dyvika? Låter som mycket bra tips tycker jag, ska nog börja slipa till helgen så får man se hur djupt man behöver gå, kan man få ut vattnet på annat sätt än genom sprickan känns det ändå som skadan är hyfsat hanterbar (säger jag som aldrig gjort något liknande förut ). /Stefan
×
×
  • Skapa nytt...