Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025

rallarn_lkpg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rallarn_lkpg

  • Placering
    Kadett
  1. det kanske finns register om tillverkningsnummer hos försäkringsbolagen, dock vill jag klart påstå att så länge inte skrovnummer man anger är upptaget hos dom eller stulet enl dear register så vet dom inget alls....där av problematiken jag skrev om förut. frågan är en spekulation men hur många båtar av 97 o nyare med värde över 200.000 finns i våra hamnar som knappast anses som 100% ärliga, troligen fruktansvärt många.
  2. vilken är rymligast på däck o nere i ruffen, bäst midcabin, vad är prisskillnaden reps anndrahandsvärdet. (kollar man på ex blocket får man en uppfattning av att searay är dyrare men bayliner är större i ruff etc). skrov som skrov, motor som motor dessa saker är inte det avgörande båda går bra i vattnet och motorer är ju typ dom samma. någon som driekt vet om dessa två delar samma marina gärna skapligt nära linköping västervik så jag nån gång kan bestämma mig för vilken. eller gör mig mer osäker någon liknande båt av annat märke i samma storleksklatt, design o vikt. panik för båtköpt med allt om skrovnummer ce märkning o båtval....blä
  3. nej nej det har jag inte, dock bara nojig inför vårköpet när man läser om alla som blivit av md på då godtro försvann, samtidigt som det känns som ingen mydighet, försäkringsbolag etc har någon koll överhuvudtaget ute på bryggorna, bara i teorin på deras skrivbord
  4. måste fråga, vid köp av båt 98-03 är det obiligatoriskt hos alla försäkrningsbolag om skrovnummer....läste en del om CE märkningen att många skiter i det. anger jag skrovnummer abc 123 (vet att dessa är länge etc) hur kollar dom detta, ja menar dom har väl ingen koll överhuvudtaget på alla searys nummer och vem som äger vad dom kommer väl inte o kollar på båten ens:S är det någon som går runt i båthamnar o kollar skrovnummer mot försäkringsbolag eller hur funkar allt det här, känns som nu ska vi försöka få koll på något som inte ens går. annan spekulation, hur stor del av våra båter i sverge över 150.000 som ligger på klubbar, klippor o skär eller på trailer vid huset är 100 äkta helavägen från fabriken hur stor del har haft något med stöld, färsäkringsbedrägeri, kloning (en båt har två skrovnummer) att göra. gäller såväl import som äktasvensk sålda båtar. är jag helt fel ute om jag anser att i stor sett alla båtar har något med den dolda sidan att göra på något vis. tacksam för lite info och era tankar
  5. fler följd frågor på era svar. frågor som återstår. hur vet jag att min båt ex stulits i spanien eller annan stans? och när får man i så fall reda på detta (vid tullen eller vid försärning eller av polisen vid dörren 3 år senare)? hur vet jag att en båt på blocket svegie som säljs i götet ex inte har stulits o fått nytt skrovnummer? hur kollar man sånt tex? skrovnummer på dokumentationen (jag som bara haft småbåtar innan är inte med på detta) menar ni instruktionsbok eller köpekontraktet?? har tex försäkringsbolagen koll på alla skrovnummer från ex bayliner (som bilar o regnummer) eller säger dom bara jaha, vad är det för typ av båt hur ser den ut etc (dvs ingen info som är kopplad till nummret) om den ej varit försäkrad i svergie innan? hur funkar det om man ska bila till medelhavet med båtsläp? bara att köra igenom tullen eller vilka papper ska man ha med då? någon som vet hur vanligt det är att bli stoppad med överlass båt på 2000 ton på bromsadkärra i sverige (bil 1500 kg) ?? anledning: jobb i månad götet i månad sthlm 1 månad semester, täkte ta med mig båten som nöje o enkelt boende. vågar man eller åker man direkt till vågeen vid vägen .
  6. följd frågor. hur vet jag att ingen bytt skrov nummer tex. kräver alla försäkringsbolag svenska skrov nummer eller hur vet dom att båten inte är stulen i usa, spanien eller någon annan stans? du sa bara lägga på släpet o köra hem ifrågarsätter inte tullen ens ägarbevis eller dylikt??
  7. tjena går i båttankar och har 3000 dumma frågor. om begagnade båtar hur hittar man sk agenter tex i usa eu mfl. (ej svenska båtföretag) som fixar svenska språket, transporter etc. vad är det för regler om man köper en båt i tyskland eller kroatien och bilar upp den själv. vilka handlingar måste man ha?? eller åker man rakt igenom som man gör på semester utan någon koll alls?? kan man försäkra båtar från tyskland, usa resten av europa? vad krävs? vart i svergie kollar man om båtar från utlandet är stulna?? finns det något omfattande register? någon som har sidor att rekomendera typ svenska blocket för eu o usa (ej båthandlare) någon som har erfarenhet av att köpa o hämta båt ex innom eu? finns det någon bra sida att efterlysa specifika båtönskemål svenska, eu eller usa? funderar på en bayliner 2355 max 10 år gammal är det lömsant att plocka in den själv eller är vinsten marginell mot blocket?
×
×
  • Skapa nytt...