jronnblom
Medlemmar-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm jronnblom
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Då blir det att köpa en ny skärbräda då! 😀 -J
-
Jag är inne på det med. Det jag är fundersam på är om det blir tätare med distansen eller om den förvärrar läget. Jag antar att förra ägaren satt dit distansen just för att ytan är rund och inte platt på undersidan där spygatten sitter.
-
jronnblom började följa Håltagning för ställning till sittbrunnskapell, Hur laga en läcka i en självläns?, Lithiumbatterier och laddning/övervakning och och 3 andra
-
Jepp, det är spygatten. Jag tror inte det är slangen utan troligen i genomföringen eller rättare sagt sikaflex mellan glasfiber och trädistans. Lägger till en bild som det ser ut på andra sidan och jag tror det kan vara svårt att få tätt mellan därav mängden tätningsmassa.
-
Hej, Jag har en HR 26 och ikväll var jag ner inför sjösättningen och spolade ren hon. Jag upptäcker då att det läcker från en självläns och droppar eller mera rinner från den på insidan. Som tur var det i alla fall inte i genomföringen. Hur löser jag det på ett bra sätt? Bilden är tagen underifrån med en mobiltelefon. Behöver jag nämna att den sitter riktigt j-vligt till...
-
Har gjort lite samma resa som du med samma funderingar. Sjökorten uppdateras hela tiden! Navionics kör jag till mitt Humminbird för fisket och jag tänker även flytta kortet till min B&G som sitter i segelbåten. B&G Vulcan 7 FS köpte jag i juni och då ingick C-MAP. Ska bli kul att jämföra mellan dessa och se hur uppdateringar hanteras i verkligheten. C-MAP verkar kräva att man skickar in det och Navionics har en ett program som uppdaterar SD kortet direkt. Ska du fiska så köp till Panoptix givaren Jag kör också Seapilot på en iPad som ligger i båten. Fast jag använder den inte annat än hemma i soffan -J
-
Jepp, jag räknar med uppåt 9 Ah på en kväll. Och om jag stannar fler nätter får jag frysa Jag sover redan nu i båten och renoverar elsystem m.m. på dagarna så det går men ibland har jag önskat att man kunnat köra värmaren en timme eller så innan man somnar. Och jag vet inte ens om värmaren fungerar Tyvärr ryms inga andra batterier än de två Tudor TR350 80Ah i batterilådan. -J
-
Tanken är att få lite övervakning på startbatteriet särskilt eftersom jag har värmaren kopplat dit! Jag "fördummade" mitt diagram men det var nog en dålig ide Det är en Victron BMV-702 batterimonitor. Denna bild förklarar nog lite mera! Den mäter in och ut från förbrukningsbatteriet men bara spänningen på startbatteriet om jag fattat rätt. -J
-
När jag hämtade batterierna så var de nere på 11,9 volt och har troligen stått så väldigt länge kanske laddade förra året... Jag laddade dom upp dom och lämnade dom i 3 veckor. Då hade de gått ner till 70%. Låter lite väl högt för självurladdning tycker jag. Så jag laddade upp dom och testade dom till 336 CCA. Därefter körde jag recondläget på min CTEK och nu visar de 405 CCA. Enligt Exide ska TR350 vara på 510 CCA. De är kombinerad start/förbrukningsbatterier enligt Exide. Jag hoppas att de kan tjänstgöra under sommaren och sen byta nästa vår. Mitt AGM mår nog inte illa av att inte laddas på några veckor. Jag kommer inte att använda det utan det får åka med i fall av nöd. -J
-
Båten är en Hallberg Rassy 26 från 1980. Den är inte moderniserad sedan dess. Budget kan nog ordnas men tid har jag däremot inte. Båten är ny för mig och jag står på en uppställningsplats och har 50 landmil tur och retur hem. Planen är att få hon i vattnet framåt helgen och sen kunna segla hem för att nästa år förbättra elsystemet med fler batterier vilket förmodligen kommer att kräva en del plastjobb. Jag hoppas kunna ligga med landström varannan natt eller så.
-
Jo, det kanske kan vara lite bakvänt och om jag hade haft mer och större batteribank på förbrukningssidan så hade jag inte gjort så. Värmaren drar 3A per timme och jag vill kunna köra den 2 eller 3 timmar på kvällen. Detta under förutsättning att den ens startar Det har funnits/finns en plan på att koppla ihop alla batterier för så hade nämligen förra ägaren gjort. Förut fanns också bara lampor, instrument och lanternor som förbrukare men jag vill ha kylbox (kompressor) och kunna ladda min telefon och dator. Samt en kartplotter. Jag kanske ska kalla batteriet för start/förbrukningsbatteri i skissen Om allt går åt pipan så har jag ett Exide AGM stående i båten. -J
-
Hej, Jag jobbar med att förbättra elen i min nya för mig segelbåt. En HR 26. Min tankar när jag gjorde schemat är: Jag har en Victron BMV 702 batteriövervakare som ska kopplas in samt en MPPT (med en 50w panel) och en CTEK M300 laddare. Jag har medvetet kopplat värmaren till startbatteriet med tanke på att jag vill kunna utnyttja kapaciteten i den för att köra värmaren någon timme på kvällen. Får jag slut ström i startbatteriet så kan jag koppla ihop det med förbrukningsbatteriet mha skiljerelät. Det är ett skyllermarks som kopplas till en brytare Jag har en distributionspanel för minus då det blir många kopplingar hit "sjöjord" sitter på motorn och dit är tank och påfyllning kopplad I dagsläget är batterierna Tudor Exide TR350, 80A. Dock ger dessa enbart 80% vilket är uppmätt med en starttestare av Autoexperten. Om motorn orkar starta med dessa har jag tänkt använda mig av dom i år. Nästa år tänker jag installera två Biltema 70AH AGM som förbrukning samt ett Biltema 95AH AGM för start och värmare. Om inte mina gamla Tudor håller så köper jag två stycken 70AH AGM från Biltema i år och kompletterar med 95AH nästa år då det kräver ombyggnad. Här är mitt schema och jag tar gärna emot era synpunkter! Har jag gjort något helt tokigt eller?
-
Så vad är det ni säger? Att det spelar ingen roll i mitt fall då huvudsaken är att alla minus/jord poler är ihopkopplade? -J
-
Hej, Jag har en HR 26 med ej komplett elsystem efter att förra ägaren har bytt motor. Jorden från tanken samt påfyllningsröret ligger lösa i motorrummet. Ska jag jorda dessa i motor eller går det lika bra att lägga dom på en minusplint som går via batterierna till motorn? Motorn är en Vetus M2.13. Det verkar finnas en jordskruv där batteriets minuspol är anslutet med 35mm. -J
-
Tack för tipset! Har hört att gelcoaten håller bättre om man avrundar hålen lite men hade glömt bort det!
- 20 svar
-
- 1
-
Men du kanske kan avslöja det för oss andra? Jag får nämligen mitt sittbrunnskapell senare i veckan och har aldrig heller monterat ett -J