Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025

double00

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om double00

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hehe ok! Ja vi kör ju två olika metoder på våra renoveringar så vi får se vilken som ruttnar upp först Postar tillbaks om 20 år
  2. Hallå. Har stått och jobbat med min båt nu under helgen. Vilka lik dessa gamla båtar är! Jag visste att båten var i riktigt dåligt skick men man slutar aldrig att förundras vad tidigare ägare gjort med båtarna. I hela min båt var plywooden helt igenomdränkt med vatten och så var alla utrymmen i båten fyllda med något sorts fogskum (från fabrik?). Fogskummet hade självklart sugit upp och kvarhållit enorma mängder vatten. Tog och sågade upp hela inredningen först med tigersåg och sedan med vinkelslip ända från akterspegeln till fronttoften. Nu är den helt strippad och nästa helg ska jag försöka bygga upp nya tofter. Det är kul att se hur föregående ägare försökt komma åt fuktproblemet. Massa konstiga lufthål varstans i båten, extra fyllda utrymmen med värdelöst fogskumm, förstärkning av tofter från utsidan för att spara arbete (snarare få dubbelt arbete), laga en skada på utsidan av skrovet med att skruva fast en metallplatta(!) osv. Man slutar aldrig förvånas! Jag hade däremot tänkt mig en annan lösning än dig på konstruktionen. Tänkte först och främst stärka upp botten på skrovet med lite extra glasfiber, därefter tar jag och monterar bottenstockar och lägger marinplywood på detta. Detta tas sedan och plastas igen men bara från ovansidan, träet kan luftas genom luftål som jag tänkte göra längst bak och längst fram i båten (dyvika vid fronsitsen). Tofter och stuvutrymmen byggs sedan i marinplywood och monteras fast i båten för att sedan plastas ihop med skrovet. Dessa får alla sina egna slutbara luftningshål. Vet ej hur bra det är att försöka som du, att plasta in allt trä helt? Så länge det håller tätt är det ju lugnt men den dagen fukt tränger in är det kört?! Bättre att satsa på ett system som kan andas?!
  3. Tycker bygget ser riktigt bra ut! Köpte själv en Crescent 425 i dåligt skick nu här i veckan. Ska börja med att bygga om motorbrunn och aktertoft då båten är helt murken på dessa ställen. Vet du hur det är med bottenstockar i denna modell, finns det? Det ser ut som du kör vanlig plyfa, tar du det och bara oljar det sen? Brukar använda marinplyfa på min båt enbart, dyrare men hållbarare?
  4. Problem löst. Det var den extra lilla distansen i växelhuset som hade ramlat ur då jag tog isär växelhuset första gången och droppade av all olja ner i en bunke. Alltså var försiktiga vid demontering på Suzuki DT motorerna, finns saker som kan lossna. Köpte en ny distans för 75kr och nu går motorn som en klocka igen.
  5. Ok, tack! Jag har pinnen och den fjädrar inuti axeln så fjädern måste ju sitta kvar. Del nr 20 är alltså ingen distans som kan ramla ur? Det verkar ju som att pinnen skulle vara för kort eftersom den inte skjuter bak kuggen tillräckligt då pinnen är fullt intryckt.
  6. Om man ser på bilden. Det är del nr. 19 som sitter inuti axeln som skjuter bak kugghjul nr 15 vid frikoppling. Jag tror att problemet kan vara att del nr. 17 och/eller del nr. 20 fattas. Del nr. 19 kan arbetar genom att glida inuti axeln, men fullt intryckt så trycker den inte tillbaks kugghjul nr 15 tillräckligt för att det skall koppla ihop med kugghjul nr 10 och få i backläget. En förklaring till varför inte backen fungerar, och varför inte kugghjulet skjuts tillbaks tillräckligt är att en distans fattas inuti axeln. När jag tog lös axeln första gången lossnade del 19 direkt vilken sitter löst, antagligen kan en av distanssymbol ha glidit ut med och ligger antagligen på golvet eller inne i växelhuset? Om någon vet vilka delar som sitter löst inuti axeln så är jag tacksam för att få veta! Mvh
  7. Tack för hjälpen hittills guestsson. Löser jag inte problemet snart så ska jag ta bilder och starta en ny tråd. Sprängskissen gäller för motorer till 97, min är 2001 och jag har inte hittat någon sprängskiss till den än. Jag har lyckats identifiera problemet ytterligare. När man öppnar växelhuset från propelleraxeln och tar ut propelleraxel tillhörande kuggar som sitter på axeln så kan man se in i växelhuset. Studerar man propelleraxeln ser man också hur kuggarna arbetar och hur den kopplar om kuggarna vid de olika växlarna (back, neutral, framåt). Kopplingen mellan de olika växlarna styrs genom att ena kugghjulet kan glida i tre lägen, dessa lägen bestäms av växelföraren (som löper igenom riggen och ner i växelhuset). Mitt problem verkar vara att det tredje läget när kugghjulet skall skjutas in i back position inte fungerar. Av någon anledning har backväxeln nu blivit neutral växel, och neutral & framåt är framåtväxlar. Återkommer när jag löser det.
  8. Hallå. Precis, jag saknar splinces men har länkarm. Nu till problemet med länkarmen. 1. Länkarmen skall ju ha tre lägen, bakåt, neutral och framåt. Ifall jag har växelhuset löst och vertikalt ståendes (som det är när det är monterat på motorn) så skall ju backen ligga i när länkarmen är nedtryckt i det nedersta läget. Neutralen skall ligga i när länkarmen står i det mellersta läget och framåt skall ligga i i länkarmens översta läge. 2. Problemet är att när jag har växelhuset demonterat från riggen, och testar de olika växlarna så får jag neutralen då jag har länkarmen i det nedersta läget, istället för som på mitten. I de två övre lägena har jag endast framåt. Antagligen måste problemet sitta ihop med monteringen. Jag får helt enkelt inte länkarmen att synka växelhuset av någon anledning.
  9. Tror mig ha hittat problemet med motorn nu. Problemet sitter inte i drivaxeln utan i själva växelhuset. Jag tog ju som sagt och öppnade upp in till växelhuset genom propellern. När jag har hela växelhuset löst och växlar så ligger frilägget längst ned, sedan har jag två växlar (tror det är framåt) i mellan läget och högst upp. Antagligen måste jag haft fel växel i när jag sätter ihop växelhuset? När jag tar loss växelhuset nedifrån får jag ut hela växelhuset där alla kuggar etc. sitter på propelleraxeln, längst fram sitter en 30*5mm lång pigg som ska hålla växelhuset uppe med hjälp av skruvarna från utsida, denna går att ta lös. Någon som har någon idé vad felet kan va? Känns som det bara vore att stoppa ihop växelhuset igen förutsatt att man har rätt växel i så borde det fungera.
  10. Nej jag tog inte loss propelleraxeln ur växelhuset, det var jag som formulerade mig fel. Hur ser jag vilken växel som växelhuset ligger i då jag har det demonterat? Tack för tipsen.
  11. Tack för tipset. Jag testar direkt och återkommer om hur det gick.
  12. Hallå. Jag har ett liknande problem så jag ställer frågan direkt i tråden istället för att starta en ny, då det handlar om i princip samma sak. Jag har en Suzuki DT15 01 som jag bytte impeller och växelhusolja så sent som igår. Eftersom det var första impellerbytet på denna motor passade jag även på att ta loss propellern och propelleraxeln in till växelhuset för att dels se skicket och smörja upp alla bultar. Nu när jag monterat ihop motorn har den börjat spöka. Oavsett hur jag ställer in växelväljaren så kan jag endast få i backen och neutralen. Det konstiga är att backen ligger på framåtväxelns plats. Alltså neutralen är på mitten av växelväljaren som vanligt men backen ligger framåt. Är detta ett resultat av att jag satt ihop växelhuset på ett felaktigt sätt mot riggen? Mvh
  13. Skulle ha kapat upp den direkt. Låter inte bra att du fått in grus i den? Då har du säkerligen en hel del vatten med? Skulle ha kapat upp kölen och låtit den torka ut ordentligt innan jag plastat och gelcoatat den. Har för övrigt även tänkt förstärka min köl med stålskena med. Gelcoaten på denna modell är inte alltför tjock har jag märkt.
  14. Tog och slipade och gelcoatspacklade samtliga sprickor så gott det gick. Därefter målade jag med biltemas plast-metall 2-komponenta båtprimer 2 lager. Vet ej ifall detta kommer att hålla, men jag tänkte att jag får testa och se hur det går med den nu i vår och ifall den spricker upp igen får jag helt enkelt göra om arbetet mycket mera grundligt. Rapporterar tillbaka efter våren och säger hur det gick. Tack för bra tips! Mvh Tobias
  15. Hallå. Håller på och renoverar upp en 80-tals Uttern 4200, alltså en plasteka med max motorstyrka på 10hk. Efter att ha slipat och lagat diverse hål i skrovet så har jag upptäckt att hela båtbotten är sprucken! Överallt i gelcoaten finns ca 0,5mm och flera decimeter långa sprickor. Båten ser i princip ut som ett spindelnär undertill, främst i fören på båten där den tar vågorna då man kör. Båten ska användas till enklare fisketurer och skall stå på trailer. Det jag undrar är ifall det är värt tid, jobb och pengar att laga detta och hur gör man det i så fall? Antar att man får lämna in den då hela botten skulle behöva en rejäl behandling. Mvh Tobias
×
×
  • Skapa nytt...