Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Jernevid

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Jernevid

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag har en Uttern D55 med inombordare där knopmätaren slutat fungera i och med sjösättningen denna säsong. Oavsett hastighet, visar mätaren som max 10 knop. Var ska jag börja felsöka?
  2. Min stereo (samma båt som du) sitter just bredvid gasreglaget. Om du i ruffen lossar kanske ett tiotal skruvar, kan du plocka bort plyfa-skivan som gör att du kan kika in mellan ytter- och innerskrov. Relativt enkelt ingrepp att såga upp hål för stereo där samt sätta högtalare under soffan. Att montera en infälld stereo är som att sätta en platt-tv på väggen utan synliga kabler, snyggast helt enkelt :-)
  3. Kanske skall tillägga att det rör sig om en inombordare med Alpha One. Jag upplever förutom de synliga skadorna att det inte heller går att tilta upp motorn så som det gick tidigare. Någon som har erfarenhet av det efter grundstötning?
  4. Hej, på en av sommarens sista turer fick jag trots sjökort, gps och ekolod på sten. Dryga 10 knop gör att det smäller rejält. Fråga: Som ni ser på bilden fick förutom proppen även fenan i botten på drevet ta stryk. Vad ska jag göra. Skifte av proppeller är klart, men hur gör jag med de andra skadorna tycker ni?
  5. Rätt Läste att motorns värde initialt var 55 000 och inte 5 500
  6. Trist historia. Jag förstår om du är upprörd. Man kan tycka vad man vill, men i den affärs som du gjort sist när du sålde motorn finns det två juridiska parter, nämligen du och köparen. Vad du och den personen som du köpte motorn av har för förhavanden är inget som din köpare rimligen kan eller skall ta ställning till. Har har enligt min uppfattning rätt att få den vara du enligt uppgift har sålt till honom. Om han tycker att du sålt något annat än det han fick och om han kan bevisa detta, är det rimligt att han kompenseras för eventuella merkostander. En annan lösning kan kanske vara att ni låter köpet återgå i sin helhet om han nu inte ådragit sig extra kostnader i form av resor osv. Det han begär är knappt 3% i rabatt om nu motorn är värd 55000 SEK. Kanske inte helt fel att ge honom det för att få problemet ur världen. Lycka till.
  7. Hej, jag har egentligen ingen uppfattning, men ägde jag en E-tec eller skulle köpa en så vore denna film något jag skulle lobba för
  8. Kan det vara det derv som Yanmar utvecklat. Vi båtägare skrev i november förra året. Efter att i många år ha förlitat sig på MerCruiser lanserar nu japanska Yanmar sina två första egna drev. ZT350 är ett konventionellt drev med dubbla motroterande propellrar, alltså samma arrangemang som på Volvo Pentas DuoProp-drev. Drevet är helt utvecklat av Yanmar och passar dieselmotorerna i LP- och BY-serierna. Höjdpunkterna är en ny hydraulisk koppling för smidig växling, samt låg vikt: 112 kilo inklusive propellrar. Att installationsmåtten är desamma som hos marknadens övriga drev underlättar dessutom vid drevbyte. Yanmars andra stora nyhet är ett poddrev, ZF Pod 2500, som kan bli en stark konkurrent till Volvo Penta IPS och MerCruiser Zeus. Drevet monteras parvis under båten och kontrolleras precis som konkurrenterna med joystick. Båda dreven släpps på marknaden kring nyår. För mer information, kontakta Yanmar Sverige AB, 08 444 52 80. Kolla om det inte kan röra sig om ett sådant.
  9. Mycket oseriöst av handlaren. Styrpulpeter av den storleken ni söker finns det mängder av på begagnatmarknaden. 3 år gör ingen avsevärd skillnad på båten, men kan bara betydande då det gäller motorn. Ställ in sikitet på att häva köpet och jaga vidare, ni kommer finna många varianter att bli förälskade i. Jag tycker dessutom som någon annan skrev att ni bör fokusera på en 4-taktsmaskin i den prisklassen ni letar. Lycka till!
  10. Jernevid

    Båthelg

    Mmmmmmm Svårt att hitta jobbkoncentrationen, funderar mer på vart jag skall gå, vad jag ska packa med mig i helgen. Vad känner ni?
  11. De platta fendrar som jag har erfarenhet av har genomföringar med metallringar som gör att man kan skruva fast dem i bryggan. På det sättet är de perfekta, då man vid angöring vid sin hemmabrygga kan lita på dem och sålunda inte behöver nyttja hängade vanliga fendrar på båten. Det blir samma sak som de skydd som finns att köpa till vanliga Y-bommar.
  12. Lilla blå tyckte vi passade på vår 5,5 m DC.
  13. Det verkar som du pratar om dyvikan. En sjösättning utan den betyder att en ansenlig mäng vatten kommer att tränga in i skrivet och båten sjunker. Jag rekommenderar att du fixar till problemet innan sjösättning.
  14. Akta dig för att lägga i växeln med proppen roterande i det fria. Reglaget medger oftast att du kan gasa utan att växeln behöver läggas i. Varför vill du lägga i växeln?
  15. Exempel på fuktmätare http://www.exotek-instruments.se/Fuktmatare/Betong/MC60A.htm Det finns nog en uppsjö av leverantörer och modeller på marknaden.
×
×
  • Skapa nytt...