Denna tråd avser att diskutera frågan om man bör bottenmåla eller inte. Nedan är min uppfattning.
Jag köpte en helt ny motorbåt förra vintern, en Ryds 23 DC. Jag sökte då information om huruvida det fortfarande anses nödvändigt att bottenmåla båten, eller om de nya bottentvättarna gjort bottenmålning överflödigt. Efter många timmars surfande insåg jag att det inte finns någon entydig bild, utan att det är ganska oklart vad som händer om man inte bottenmålar. Jag beslöt mig trots detta för att inte bottenmåla och vill nu ett år senare dela med mig av mina erfarenheter.
Förutsättningarna var dessa: Motorbåten är 23 fot lång (7,20m) och gör knappt 39 knop i maxfart. Den ligger i Stockholm på Saltsjösidan och används mest för turer i skärgården och ibland i de centrala delarna av Stockholm. Båten lades i sjön i slutet av april 2009 och togs upp i mitten av oktober 2009. Båten användes ibland varje vecka, men kunde som längst ligga ca 3 veckor i sträck utan att användas på sommaren eller på höstkanten.
Jag hade följande alternativ att ta ställning till: 1) Att först måla med epoxiprimer och därefter bottenfärg (giftfärg eller någon av de nya mindre skadliga färgerna) 2) Att endast bottenmåla med epoxi och därefter köra båten i bottentvätt ett antal gånger per säsong. 3) Att endast vaxa skrovet och därefter köra båten i bottentvätt ett antal gånger per säsong. Det enda argumentet för 1 är att förhindra beväxtning som bromsar båten och ökar förbrukningen. Min erfarenhet är att det är helt onödigt att bottenmåla, åtminstone om båten uppfyller ungefär de förutsättningar som vår gjorde.
Alternativ 2 och 3 bör inte innebära någon skillnad i hur mycket beväxtning det blir på båten, utan handlar endast om huruvida man bör täta gelcoaten med ett lager epoxi eller inte. Argumentet för att måla med epoxi är att minska mängden vatten som tränger in i skrovet och därmed gör båten tyngre. Dessutom sägs detta skydda båten mot plastpest, som har varit ett problem med äldre plastbåtar.
Jag valde alternativ 3. Att inte heller epoximåla valde jag eftersom jag tycker att epoxin skapar en strävare yta som bromsar båten något redan utan beväxtning. Ryds vacuuminjicerar dessutom sina skrov, så jag är inte orolig för att skrovet suger stora mängder vatten. Ett streck på akterspegeln i vattenlinjen i april var på exakt samma nivå i slutet av säsongen, så många liter kan det inte varit fråga om.
Mina erfarenheter från säsongen 2009:
Jag testade toppfarten någon gång i mitten av maj för att få en referenshastighet att jämföra med senare på säsongen. Den gjorde då precis 39 knop. Någon gång i maj gick jag även över vattenlinjen som blivit lite gul med en borste. Det gick då lätt att tvätta vattenlinjen helt ren. Under vattenlinjen var botten helt glatt och ren. I början av juni var toppfarten fortfarande 39 knopmen i slutet av juni, när vattentempraturen hade stigit, började det gula, lite slemmiga ytskiktet sätta sig och båtens toppfart sjönk till 37,5 knop. Jag utgår från att bränsleförbrukningen därmed ökade något även i lägre hastigheter. Jag åkte då till bottentvätten och valde Käppala som låg närmast och hade ett bra pris för tre tvättar (500 kr totalt vill jag minnas). Efter tvätt var botten helt glatt igen och toppfarten steg till 39 knop.
Båten användes i början av juli och låg sedan stilla 2 - 3 veckor. I slutet av juli var det dags att tvätta vattenlinjen igen, dock var båten glatt undertill och toppfarten oförändrad. Eftersom det var varmt i vattnet passade jag ofta på att tvätta akterspegel, drev och steget (ett steg mitt på skrovet) som är de ytor som inte slipas av vid gång i hög fart. I mitten av augusti kunde jag känna några knottror som jag tror var larverna som blir havstulpaner. Det var dags för bottentvätt och toppfarten steg då från 37,5 till 39 knop.
Under perioden fram till oktober tvättade jag vattenlinjen en gång och två veckor innan upptagningen körde jag den i bottentvätten för tredje gången.
Vid upptagning spolades botten med högtryckstvätt. Den blev då i stort sett helt ren och blank men med en del sjögräs på drevet. De gula missfärgningar som fortfarande var kvar gick lätt bort med vanlig båttvättmedel eller på de svåraste ställena med gelcoat cleaner. Jag valde därför att fortsätta att inte bottenmåla även säsongen 2010. I år provade jag med TC Nano istället för flytande hårdvax, mest för att det är lättare att applicera än vax.
Jag lade ner 1 timma på att tvätta botten efter upptagning och sedan 2 timmar att polera båten med vax / gelcoatförsegling på våren. Eftersom vi också har en Ockelbo DC21 i familjen så vet jag hur många timmar det brukar ta att skrapa och bottenmåla den varje vår och därmed hur mycket tid jag sparar. Kostnaden för båttvätt och bottenfärg är nog ungefär detsamma. Vad miljön vinner på är det ju ingen tvekan om.
Men viktigast är ändå tillfredsställelsen att åka i en båt som är helt glatt och ren undertill och som känns snabbare och mer bränslesnål än dito bottenmålad.
Jag begriper inte varför några motorbåtar i Stockholms skärgård som gör minst 20 knop och som kan tvättas i bottentvätt bottenmålas. Epoxibehandling kan jag förstå även om jag gjort ett annat val, men inte bottenmålning. Varför bottenmålas helt nya båtar än idag? Har jag missat något? Har någon en annan erfarenhet att dela med sig av?