ankarbox
Medlemmar-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ankarbox
-
Placering
Kadett
-
Jag överväger att överge befiltlig bojförtöjning och i stället satsa på pålar. Hur stort lerdjup krävs och finns det något sätt att ta reda på hur mycket lera som ligger ovanpå ev berg?
-
Bara en kommentar: Jag använder i.s.s. bara hamnkapell, dvs utan fönster. Detta eftersom jag inte åker båt när det regnar. Plockepinnkapellet har jag bara använt en enda gång på många år. Jag har helt enkelt inte behövt det. Jag har använt bimini ett 20-tal gånger. En nackdel med icke-plockepinn är eventuellt att det inte går att stuva i motorrummet. Där ser jag den stora fördelen med plockepinn. (Kommande säsong blir det mycket båtåkande. Men då tar jag konsekvenserna och byter sannolikt båt - från DC till akterhytt).
-
Jag är på jakt efter en redig akterhyttsbåt med bra andrahandsvärde - gärna begagnad. Den skall köras i många kortare turer om 4,7 och 14 sjömil - till stor del över stora fjärdar. Krav är: Klarar hyfsat med sjö, dvs stora fjärdar i yttre skärgåren (vår, sommar och höst) Bra ordnat för exempelvis pensionärer att gå i och ur med rejäla pulpetar/grabbräcken för båda händerna, gärna i fören. Hytt Webasto eller motsvarande. Hyfsat bra lastmöjligheter. Utombordare - tror jag. Vill nämligen smyga in i grunda steniga vatten ibland. Vad tycker ni? Senast ändrad av ankarbox | 29 december 2010 | 00:26
-
Åkte i en båt som fick slut på drevolja. Mercruiser-drev. Snubben på macken påstod att man tvingas köpa Mercruisers egen olja eftersom blandningen inte är offentliggjord. Dunken med 1 liter kostade c:a 250:-.
-
Låter som att du inte har insprutning. Då får du nog räkna med att ligga med avsevärt högre förbrukning än en båt med exempelvis MPI-insprutning.
-
Båten har fabriksmonterade trimplan. Brukar normalt inte ens tänka på dem, men använder dem med framgång när båten är snedlastad eller då det blåser mycket. Så började jag plötsligt fundera på hur de egentligen skall vara inställda vid de tillfällen när man inte har problemet att båten lutar. Skall de vara maximalt ned- eller uppfällda? Mittemellan? Skall man använda dem aktivt eller bara ställa dem i ett neutralt läge? Vilken är den mest bränslesnåla inställningen? Hur ställer man dem lämpligen i hög sjö? Vid stiltje? Kort sagt vore jag tacksam för tips om hur man på drar nytta av sina trimplan - om det inte handlar om att korrigera bort att båten lutar i sidled. Pinsamt att fråga, men å andra sidan har jag grym med tilten.
-
För mig känns det sämre än inte bra. Jag förutsätter att moderatorn rensar bort inlägg som bagatelliserar eller uppmuntrar till användande av otillåten bottenfärg. Det skulle aldrig falla mig in att använda giftfärg bara för att andra gör det. Ni som har den attityden: Fick ni er uppfostran på Lunarstorm?
-
Tack http://www.maringuiden.se/forum/;thread=266168
-
För att komplettera den intressanta tråden om CE-märkning ställer jag mig frågan hur man går tillväga om man vill CE-märka en båt i efterhand. Det kanske går att göra affärer på detta också... Är det så enkelt som att man: Låter besiktiga båten för att få en lista på vad som måste åtgärdas Åtgärdar själv eller på verkstad Slutbesiktigar Får CE-skyltar och någon slags CE-dokument Ser processen annorlunda ut? Vem kontaktar man?
-
Vet någon om Tullverket har ett register över skrovnummer på importerade båtar? Om så inte är fallet så kan det ju vara svårt att vara helt säker på att en viss äldre båt verkligen kom till Sverige före 16/6 1998.
-
Försäkringsbolagen tassar nog på tå. Skulle de säga kategoriskt nej till icke CE-märkta båtar så skulle det nog kosta många sköna intäktskulor. Samma sak om de skulle vägra betala för skador som inträffar. Juridiskt är de friskrivna, men jag tror att de avhåller sig från att ta i med hårdhandskarna. Därför är det just nu - i mina ögon - lite hyckleri över det hela. Återförsäljare får inte befatta sig med icke CE-märkta båtar, men försäkringsbolagen får göra det. Det bolag som erbjöd fullt försäkringsskydd även för icke CE-märkta båtar (efter besiktning á exempelvis 10.000) skulle nog kunna skära lite guld. Men det är sannolikt inte tillåtet.
-
LOL! (Och osvenskt! ) Senast ändrad av ankarbox | 08 mars 2009 | 23:23
-
oceanis, Jag har samma erfarenhet när det gäller vinterplatser för motorbåt som när det gäller bottenmålning. Alla tittar på vad Pampas tar - och sedan försöker de lägga sig lite under. Men innan det är klart så blir det gärna något över (Pampas). Trots detta har de (faktiskt) svårt att tjäna pengar på årsbasis. Speciellt 2008 - och 2009 lär väl inte bli bättre. (OBS: Detta är inte en rekommendation när det gäller Pampas. Jag vitt inte öppna även den maskburken här och nu. Nöjer mig med att säga A: Jag har haft min motorbåt på Pampas, men har nu fullservice på annat håll till liknande prisnivå).
-
Det slår mig att den här diskussionen visar ungefär samma grundinställning som när det gäller huset där hemma. Svensken har en (ibland förödande) hemmapularinställning till både det ena och det andra. Pratade med en polare som håller på att renovera sitt hus. Han fick någon form av sammanställning på sina inköp å K-Rauta (mm) under 2007 och 2008. En ren chock! (Låt mig säga att det med mycket god marginal var ett 6-siffrigt belopp. Sen tittade han på hur mycket som blivit gjort där hemma. Samt på den offert som han fått från en byggfirma någon gång 2006. Han kunde enkelt konstatera att han skulle ha haft en högre grad av färdigställande redan sommaren 2007 om han tagit byggfirmans offert. Nu har det kostat mer pengar och blivit mindre gjort. Dessutom har väldigt mycket fritid gått åt. Liksom bensin för resorna till K-Rauta mm. Den enda fördelen är att han har ett verktygs-, material- och maskinförråd samt släpkärra och gud vet allt så att han om det skulle behövas någon gång (LOL) redan har vad som krävs där hemma. Sammanställningen visade han inte för sin fru. Hade hon lagt ihop ett och annat så hade hon insett att det hade gått att få både mer gjort, mer fritid och råd till några hyfsad vintersemesterveckor i tropikerna om man köpt byggtjänsten. Men det är inte första gången snålheten bedrar visheten. Trots detta så känns det som att det går att skära i kostnaderna för fullservice. Får branschen några år på nacken så tror jag att man effektiviserat detta. Någon form av Shurgard (som iofs inte heller är direkt billigt) för båtar kanske?
-
Malmöpriser för fullservice enligt ovan vore förstås intressant som jämförelse.