Skeebum
Medlemmar-
Innehålls Antal
38 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Skeebum
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ok. Skulle jag vinna något på att byta den tunnare kabeln mellan startmotor och generator?
-
Jag läser av värdena via en victron shunt. Primärt kopplat på förbrukningsbatterierna, sekundärt på startbatteriet.
-
Skeebum började följa Hjälp med propellerberäkning, Koppla batteri-startmotor-generator, Kostnad, sy i revöglor äldre segel? och och 1 annan
-
Jag upplever laddningen från motorn låg. Vid halvfulla batterier kan laddningen komma upp i 15 Ah, men ganska snart sjunker den till 7-10 Ah. Jag har en Yanmar 2GM20 med 55 Ah generator. Batteribanken är ett blybatteri till startmotorn som är kopplat via skiljerelä till 2 st AGM på 95 Ah. Idag sitter det en ganska tunn kabel mellan generator och startmotor, uppskattningsvis 7-8 mm2. Från startmotor till batteri ca 20 mm2, längd ca 5 meter. Jag har nu tänkt att dra 50mm2 för att minska spänningsfall. Är det normalt att koppla via startmotorn? Ett alternativ är att behålla kabeln mellan batteri och startmotor, och dra en ny 50 mm2 mellan batteri och generator. Planen är att ersätta förbrukningsbatterierna med litium nästa år.
-
Du kan fortfarande använda den lösningen som du vill. Men sätt ett block i ringen och led ner revlinan till skothornsfästet på bommen. Samma resultat men lägre friktion.
-
Jag undrar om dom som skriver att "bottenfärg ej behövs i mälaren" verkligen har varit i mälaren. Visst växer det mer på ost och västkusten - men det växer. Min erfarenhet är att endast använda epoxy är ett dåligt alternativ. Det som växer sitter hårt fast, så det är svårt att tvätta bort. Oftast behöver du slipa, om botten ska bli riktigt fin igen. Bättre då att lägga valfri hård bottenfärg.
-
Något är väldigt skumt här. Batterierna tog slut efter 12h, men ni körde motor i 2h av dessa. Dvs batterierna höll i 10h. Om du menar att de är slut = 50% kvar, ger detta 344/2=172 ah har blivit förbrukat på 10h dvs ett snitt på 17 ampere i timmen. Antigen så var inte banken full när nå lämnade bryggan (kanske någon annan båt löst ut jordfelsbrytaren?), eller så är det något som förbrukar massvis. Jag tror inte att det är kylen som är boven.
-
@Varmedoktorn jag har ingen termostat till min, ser i manualen att det var tillbehör. Har du en termostat att sälja, eller vet var de går att få tag på? Samt pris? Mvh Ola
-
Tack för alla svar. Jag har en väldigt slät botten. Slipad med 600 papper och blir kontinuerligt tvättad under sommaren. Jag upplever skrovet som lättdrivet. Det känns ganska oforcerat att segla i 8 knop. Seawolf: Du har ju en liknande båt. Lite kortare vattenlinje och liknande motor. Så då borde väl dina 16x11 vara i ungefär samma socken som jag bör ha. 16x11 vs 15x12? Vad jag förstått kan man byta en tum stigning mot en tum i idia. Men vad ger det i realiteten? Jag vill gärna ha hög marchfart för de dagar vi transporterar oss. /Ola
-
Hej Jag seglar en Enter 360. Den bygger på Diva 35/355. Vikt ca 5,5 ton. Vattenlinje 9,88 meter. Den har en Yanmar 2GM20FC med SD20 drev. Propellern är en FlexOfold 15x10. Den är för liten. Det märker jag genom att jag kan varva mer än de 3.600 som motorn ska, samt att marchfarten endast är ca 5-5,5 knop. Jag laddade hem en excelfil där jag matade in all data. Det gav mig då att jag ska ha 16x13. Jag har även varit i kontakt med FlexOfold. Dom säger 15x12. Dvs lite större än jag har, men väldigt mycket mindre än excelfilen. Vad bör jag ha? Jag vet att flera av er är väldigt duktiga på propellrar. Kan ni snälla hjälpa mig? Med vänlig hälsning, Ola
-
Har lite samma funderingar. Har Nautical Classic, men skulle vilja ha hydrograpfiska nu till semestern. Vi har båten längst in i mälaren, och där finns inga hydragrapfiska kort som jag förstår det. Betyder det att jag först måste uppgradera till Pro för 139 kr/år. Och sen lägga till hydrogra för 199 kr/år?
-
Ja, det låter som ett bättre alternativ än att konvertera 12V till 240V och använda laddaren som följde med.
-
Jag beställde ett sådant. Verkar vara riktigt smidigt. Ang laddningen så kommer jag börja med att använda konvertern till 240V i som sitter i båten, och använda laddaren som följer med batteriet. Känns inte optimalt, men får duga som start.
-
Tack. Jag vill ställa upp jollen på akterspegeln/badbryggan under segling. Annars hade en egen solcell liggande på toften varit det enklaste. Det där batteriet ser ju riktigt fint ut. Vart får man tag på ett sådant till det priset?