Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

katla

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om katla

  • Placering
    Fänrik
  1. Någon som har underlag, kunskap eller vet var man ska leta efter det till denna underbara pjäs?
  2. Ajdå. Det var ju synd.... Min nästa fråga var/är om man hade kunnat ansluta vilken NMEA givare som helst... Men ok, är inte programvaran förberedd för det så är det ju kört... Blir antagligen att skaffa separat instrument/display för det i så fall.
  3. Jag har en Garmin GPSMap 3010-C som jag är mycket nöjd med. Nu vill jag koppla in flödesgivaren GFS-10. Frågan är, funkar detta och vad behöver jag införskaffa mer än själva givaren? Någon som har erfarenhet?
  4. Har en Chris Craft med dubbla 454´ or förgasarmotorer. Tycker att den stinker på tok för mycket, speciellt när man kört en stund. Stanken kommer dels från avgaser, dels från bensinångor. Funderar på följande: * Är förgasarmotorer MYCKET mer stinkande än insprutare, eller borde man kunna få bukt med det om man har en god ventilation? * Borde jag göra luftintag på båda sidor i skrovet, precis bakom ventilen, I nuläget så finns endast ett luftintag i nederkant av det aktre kapellet (ca 1,2m ovanför och 1,2m bakom luftfiltret). (se bilden). Ska luftintaget i så fall kopplas direkt till luftfiltret eller ska luften strömma över hela motorn och backslag? Antar att jag i båda fallen får en lägre motortemperatur vilket minskar stanken av varma bensinångor. Frågan är hur proffsen gör och vad som är rätt... * Ska man koppla in fläktar som suger ut luften genom luftintaget nedanför aktre kapellet. Där sitter en sliten fläkt i dagsläget, ser ut som där suttit två från början. Räcker det med endast fläktinstallation och är således installation av luftintag överflödig? Eller är fläktarnas enda uppgift att ventilera bort bensinångor vid start? * Varför placerar man utblåsen till avgaslimporna precis ovanför vattenlinjen (Se bilden)? Beror det på att jänkare gillar mullret från V-8´ orna eller finns det någon praktisk vinst med att ha de så långt förut och över vattenytan? Jag skulle vilja montera utblåsen under vattenytan, gärna så långt akterut som möjligt, då det i nuläget, vid vissa hastigheter virvlar in avgaser i kabinen (förarplatsen). Funderar på att testa att trycka in två avloppsrör som sticker drygt en meter akterut/neråt från de befintliga utblåsen, så att avgaserna går ut under/bakom båten. På så vis får jag se om det hjälper. Är det någon som har erfarenheter av detta, eller nån som vill/kan kolla hur det ser ut på era båtar? Mvh Senast ändrad av katla | 18 september 2009 | 21:01 Senast ändrad av katla | 18 september 2009 | 21:10 Senast ändrad av katla | 18 september 2009 | 21:14
  5. Hej Michel Någon ny info gällande trafon ännu? Börjar bli lite akut då jag ska sjösätta i helgen... Hör av dig. Mvh
  6. Låter jättebra! Hör av dig när den har dykt upp så löser vi det. Mvh.
  7. OK, det förklarar saken. Jag har plockat isär anslutningscentralen på båten och sett att jordfelsbrytaren löser vid 50Volt (Dvs. när spänningen är >50Volt mellan jord och nolla så löser den ut.) Har Trafon då 2x55Volt så förklarar det saken... Låter ju toppen om jag kan få testa med en 1x110Volt trafo, det löser nog mitt problem. Problemet är dock att jag bor i Halland... Förslag? Byggde förövrigt en korg idag som jag satt fast trafon i. Måste säg att trafon är supertyst! Hördes ingenting in i båten!!!
  8. Tackar för tipset, Michel! Tack dessutom för transformatorn! Jag måste säg att du fixade det snabbt och proffsigt! Rekommenderar din trafo till andra användare. Kan någon med erfarenhet svara mig varför jordfelsbrytaren i båten löser ut? Kan det ha med 50/60Hz skillnaden att göra? När jag kopplar bort jorden till båten så funkar allt klockrent. Vet inte om det är ok att koppla bort båtens jordfelsbrytare...? Det borde ju vara ok eftersom trafon har en egen jordfelsbrytare.. Har du tips/erfarenheter, Michel?
  9. Har snurrat runt på forumet för att få klarhet i vad man ska installera. Har en glasfiberbåt från US. Båten har således 110/115V ombord. Behöver därför en trafo och funderar på om isolationen blir ett problem även i en plastbåt. Antar att man inte kan ge ett generellt svar då det hänger på hur/var jordkabeln i båten tar vägen... OM det är så att man ska installera dubbelisolerad trafo, även i plastbåtar kan någon då ge en vägledning på en prisvärd lösning för min. 2500W? Kanske enklast att köpa en standardtrafo kring tusenlappen för att mäta/testa om man har någon potentialskillnad...? Fast å andra sidan OM man har potentialskillnad så är det surt att man redan lagt ut en tusenlapp på en värdelös trafo..... Tips, någon??
  10. Är det någon som vet hur mycket propelleraxeln får glappa i sin stöddocka? Jag mätte upp SB axelglapp till 0,7mm och på BB hade jag nästan det dubbla. Någon som vet vad som är lagom och vad som är för mycket? Vet någon var man kan hitta en skiss på uppbyggnaden? Båten är en ChrisCraft Continental. Antar att konstruktionen är allmänt vedertagen på många båtar med inombordare och fasta propelleraxlar.
  11. Japp, de funkar bra med vanlig skärm. Själv så har jag inhandlat en touch-pc med en aktiv penna. Fördelen med denna är att jag bygger in PC´ n som ett flushmontage. Sen lägger jag en 3mm plexiskiva ovanpå. På så sätt är PC´ n skyddad mot slag, stötar och vatten. Min fundering är nu som sagt om det går att använda P19 givaren... Antar att både P19 och P79 funkar lika bra, men eftersom Fugawi endast har P79 så blir jag fundersam på varför man endast har P79 som är dubbelt så dyr... Kan det vara så att den har någon inbyggd intelligens som inte P19 har...
  12. Har sett att bla. Airmar P79 figurerat en hel del på olika sidor i PC-Ekolodsammanhang. Jag har en Airmar P19. Båda har NMEA 0183. På fugawi.se står det att man kan koppla P79 direkt i sin PC... Vet någon om det är någon skillnad mellan P79 och P19 med hänsyn till PC kompabilitet??? Såvitt jag kan se i deras specer så har båda NMEA0183.. Tacksam för tips o svar.
  13. Lustigt sammanträffande! Jag startade en tråd för en stund sen där jag undrar om någon hört talas om att man sätter in kardborre för att ersätta tryckknappar eller gummilist.... Jag och tjejen håller på att sy ett kapell till vår båt, och det känns som en bra ide med kardborre som blir heltätt. Det e kanske lite meck att få till kardborren på ett snyggt sätt på båten. Men annars borde kardborre vara suveränt då de e lätt att sätta upp/ta ned. Man kan spänna kapellet precis lagom då kardborren inte måste träffas exakt rätt som ex en tryckknapp... Vad tror ni?
  14. Efter att ha fått in ett par offerter på kapell till vår Chris Craft Continental 380 som låg mellan 20-25000 så bestämde vi oss för att testa att tillverka kapellet själva, då vi konstaterat att materialkostnaden endast var ca. 2500. Nu har vi kommit så långt att det är dags att sätta upp kapellet på båten. Jag har hela tiden räknat med att använda tryckknappar då hanarna till dessa redan sitter på båten. Trots det så kan jag inte släppa idén med att använda kardborre istället för tryckknappar... Detta borde bli mer tätt och ge bättre styrka/livslängd åt kapellet då belastningen vid körning fördelas över hela kapellets kant istället för till ett antal knappar/punkter.... Dessutom skulle uppspänningen av kapellet bli optimal då ett 40mm brett kardborreband blir mer anpassningsbart/förlåtande... Visst får man klura lite på hur man ska få fast karborrebandet på båten på ett snyggt sätt, men det går säkert att lösa... Är det någon som testat/sett denna lösningen och kan dela med sig av sina erfarenheter?
  15. Nu verkar det som att GPS och PC fungerar bra ihop. Har bara torrkört det hittills, båten står fortfarande på land... Som blivande far har det varit en hel del annat att stå i sista tiden. Därför har PC-navigeringen legat på is ett par veckor. Nästa steg blir att koppla in ekolodet i PC´ n. Nån som har tips? Har sett ekolodsgivare från 400:- och uppåt. Vad bör jag tänka på om jag ska kunna konvertera givaren till PC´ n? Är det precis som med GPS´ n att sålänge det är NMEA standard så går den att konvertera via RS232-USB eller är det något annat att beakta? Hur är det med framåtseende ekolod? Kräver det en speciell mjukvara och/eller finns det överhuvudtaget till PC? Är det någon som har tips och erfarenheter på givare, priser och leverantörer?
×
×
  • Skapa nytt...