Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

yonkas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om yonkas

  • Placering
    Kadett
  1. eller en Kaimaran http://flygmac7.flyg.kth.se/cdio/old_projects/kaimaranen/
  2. Jag hoppas att det är en rå men hjärtlig ton du har och inte dryg, full och sarkastisk. Jo men vafan. Helt ärligt. Den där crescenten kanske visst är vad det måste bli i slutändan när det visar sig att: 1. jag kan inte åka fortare än 12 knop pga hastighetsregler och annan skit 2. en bränslesnål båt är bara en illusion 3. man kommer bara palla åka båt till jobbet 10 ggr per säsong. men innan jag väljer en sån ska jag ha gått genom andra roligare möjligheter. Då står man inför valet att välja en svennebåt som gör jobbet för småpengar eller chansa på att nån dyrare levererar så stor bränsleförbrukningsskillnad så att det är värt att lägga 70 papp mer på en sån. Den där anytec såg mest tung och dyr ut.
  3. I wish. Hade jag uppfyllt fördomsprofilen hade jag köpt en överriggad RIB imorgon och en sån där kombinerad väst/flytväst och slutat hänga på Maringuiden.
  4. Haha. Ja. Men att sitta i bilköer vid Täby och karolinska är ju inte heller nån helagörande erfaranhet. Det finns säkert hundra skäl till att inte ta sjövägen till jobbet mellan vaxholm och Hammarby Sjöstad. Men det är inte den frågan som ska utrönas här utan: vilken är den mest ultimata farkosten att färdas den sträckan bränslesnålt och relativt snabbt.
  5. Tack för alla svar! Jo, Vaxholmsbåtarna är skitbra. Tar lite lång tid bara men de kommer jag definitivt använda. Båtplats är inget problem eftersom det finns via jobbet. Lägger till 100 m från kontoret vid Hammarby Sjöstad. Hastighetsbegränsningarna är ju lite tråkiga. En viktig aspekt att ta in. Var inne på vatteskoter ett tag men insåg efter att ha snackat med lite folk att det egentligen mest är en skön idé. Omsatt i praktiken blir det en blöt, jobbig, bränsletörstig och stöldbegärlig historia. Bollar nu med följande alternativ: En enskrovsbåt med 24° V-botten som Hydrolift T17/T20 eller Rib Unlimited 600. Går att få beg för ca: 100-150 SEK. Lite väl pricey för mig men däremot bra andrahandsvärde. http://www.hydroline.se/MARINE/index-marine.html http://www.ribunlimited.se/menu,1271,1318,page,1318.html En mindre katamaran: KAR-marine RC 4,3 eller Gocat. De är relativt billiga. De hävdar att de är extremt sjödugliga och bränsleeffektiva. Lite barnsliga kan jag tycka. Men rätt balla också. Rätt sugen... http://kar-marine.com/?sajt=batmodeller_zoom&id=5&page=7 http://www.gocat.se/# Eller ett hemmabygge. Googlade lite på bärplansbåtar men det fanns bara några ryska modeller som sattes i produktion under sovjettiden. Volga 70 heter de. De verkar vara svåra att hitta på blocket... Andra idéer mottages gärna. /vaxholm-sjöstaden Senast ändrad av yonkas | 27 mars 2009 | 17:23
  6. Bra poäng. Sträckan är mellan Vaxholm och Södermalm. Innerskärgård som är rätt choppy. Småvågor från alla håll och sällan stiltje. Inga skyddsområden däremot vissa hastighetsreglerade sträckor. Tack för svaret.
  7. Hejsan! Jag har 20 km till mitt jobb sjövägen och 40 km landväg genom köer och morgontrafik. Rätt enkel matematik. Nu till uppgiften: Hjälp mig hitta den mest bränsleeffektiva farkosten på marknaden. Det ska gå att köpa en sån i vår så forskningsprojekt räknas inte. Här följer lite data: Sträcka: 40 km Maxförbrukning: 10 liter Hastighet ca: 25-30 knop Budget 70' kr max 100' kr Så vilken typ av båt ska jag titta på? Motor? 2takt-4takt, storlek? Komfort är inte så viktigt. Jag åker gärna vattenskoter till jobbet om det visar sig att den tar sig fram bränslesnålt. Drömmer om en Rib Unlimited som tydligen har ett grymt bra skrov. Så kör hårt, vad tror ni?!
×
×
  • Skapa nytt...