niclaaaas
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hej! Har köpt en Wallas 1800 till min bayliner 2655 -94. Har ligger frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. 1: Vart rekommenderar ni att sätta värmaren? I utrymmet som finns längst in i Midcabin? Har blivit tipsad om det. 2:Ställer man isåfall tanken där också? 3: Vart skall man dra ut de respektive värmeutblåsen? Kan det vara en bra idé att dra ut det ena under kapellet för lite skön värme där också, eller är det bara onödigt utifall den inte håller sig kvar? 4: Skall strömkabeln till värmaren kopplas direkt till batteriet? Dvs före huvudströmbrytaren? 5: är det bara borra på lämpligt ställe i sidan på båten för "skorsten"? Har sidoutblås. Mvh Niclas. Sandviken
-
niclaaaas började följa Wallas 1800 i bayliner 2655
-
Precis. Läckaget måste ha skett under sista åkturen, frysskada hade man upptäckt tidigare. Jag märkte inget fel på motorn under sista åkturen, kollade heller inte i motorhuset efter att jag åkt klart sista turen. Utan det var sedan ca 1 vecka efter den sista turen med båten jag öppnade huven och såg att oljan hade runnit ut i botten. Så jag kan inte säga på rak arm om det redan hände när jag körde med båten eller när den stog still. Men troligast är väl att det hände medan jag körde motorn, eftersom oljan som fanns kvar i motorn var mjölkchocklad? MVH!!!!
-
Köpte båten sommaren 07, åkte med den och det gick kanon. tappade ur oljan på hösten 07 och den såg bra ut.. Fyllde på ny olja innan sjösättning 08 och åkte ca 2 månader.. efter det, utan att gjort någonting kom jag en dag ner till båten och oljan var alldes gråaktig (det som var kvar i motorn) och resten hade lagt sig på botten i motorrummet. efter det tog jag upp den. böt topplockspackningen, gjorde kompprov (såg bra ut) trycktestade oljekylaren som var tät och bra.. sen har jag synat blocket så gott jag kunnat och inte sett några ytliga fel på utsidan.. Tack för all hjälp, är väldigt tacksam för så mycket svar som möjligt.. MVH
-
när den togs upp på hösten tömdes vattnet i motorn genom pluggen men ja är ganska säker på att inte allt kom ut den vägen. alltså fanns det vatten kvar i motorn över hela vintern.. Den har stått i ett kallgarage så det har varit minusgrader.. men själva felet är att vattnet kom till oljan när båten låg i vattnet på sensommaren... Den hade legat i hamnen ca en vecka orörd och när jag kom ner så hade oljan läckt ut så den låg i motorhuset på golvet.. Senast ändrad av niclaaaas | 25 februari 2009 | 16:21
-
Inte bra. Kyllimpan är den stora (ofta svarta) klumpen där avgaser och kylvatten går ut från blocket igenom. Här det hål i den mot avgaskanalerna så kan det medföra att vatten rinner in i cylindrarna och sedan till oljan. Frysskada är även det lite marigt att hitta ibland. Syna blocket på båda sidorna ordentligt och se efter om det finns rost eller andra tecken på att vatten kommer ut genom blocket. Ofta så fryser dom utåt så det syns, men det kan även spricka innåt och då är det svårare att se, Okej! tack för hjälpen!! ska kolla upp detta så fort jag får tid, Nu har jag lite att gå efter iallafall...
-
Hej ! Jag är inte världens bästa skruver men kyllimpan vad är det ? Topplocket är nu draget med moment och i ordningsföljd efter instruktioner. Ja när jag tömde oljan såg den precis ut som ett glas mjölk med 3 teskedar oboy i. Om det är kan vara en frysskada, vart kan det då ha frysit nånstans? Jag menar, vart ska man börja leta?
-
Hej! jag skulle behöva lite tips och hjälp! Det är nämligen så att på vårkanten 2008 kom det in vatten i oljan på min penta b20 vp100, toppackning är bytt den såg hel och fräch ut.. oljekylaren är trycktestad och verkar hel. Själva frågan är; nån som har vart med om detta? Är det ovanligt eller vanligt? Vart kan vattnet ha nått oljan nånstans? Kan det ha varit vatten kvar nånstans vid vinterförvaringen och det har orsakat detta på något vis? båten är en Ockelbo T16. Väldigt tacksam för hjälp!!! MVH