Jag tycker det är underbart att se att du brinner för din Hurley. 1. Lloyd-certifikatet är väl ungefär som att en mjölk är ekologisk. Det kan användas bra i marknadsföring, och kan säkert ge en indikation på hur trygg båten sägs vara. En annan sådan mätare skulle kunna vara att Misilen kommer från Orust och ritad av Enderlein och byggd av Rassy. Det tyska företaget som gör lloyd-certifieringar har knappast testat samtliga svenska segelbåtar. Turligt nog har däremot Curt Gelin gjort det i hans bok 500 segelbåtar i test. Där beskriver han Hurley 22:an som Marknadsför sig som en midgetatlantseglare men...Trög, vek rigg ... utrustningen är dålig och bör inte tas ut i frisk vind. Misilen däremot, skriver han, var egentligen tänkt som en havskappseglare. Båten rör sig lugnt och utan överraskningar --- välbyggda båtar seglar bra och alla är överrens om att Misilen är en exceptionellt välbyggd, väldimensionerad båt. Då nämner jag inte ens dom riktiga fördelarna. Misilen har förvånandsvärt lite dokumenterade långseglingar. Å andra sidan har Vega väldigt många, och Vega är ju faktiskt en skitbåt.
Priset spelar ju roll, men om du ska segla med din Hurley måste du ändå köpa sjukt mycket utrustning. Och efter vindroder, gps, etc etc så är mellanskillnaden som du själv föreslog bara 20.000, alltså bara 20% mer än en hypotetisk summa för långfärdsutrustning. Men din båt är ju mindre, så den kanske är lite sötare. Väl mött
Senast ändrad av kaptenadde | 09 mars 2009 | 19:53