Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

johangranrot

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om johangranrot

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Har en Optimax 150 hk från 2003. Råkar ibland ut för att motorsystemet avger ett varningsskrik för att sedan dra ned varvtalet till tomgångsvarv då man är på väg upp i planing. Detta inträffar oftast då båten har full last (max antal passagerare) och första gången man försöker ta sig upp i planing. Andra gången (då jag oftast trycker till max för att verkligen komma upp) brukar det gå bättre. Trodde först det berodde på låg oljenivå/bensinnivå, men detta inträffar även med full olje-/bensintank. Dock verkar det gå bättre då man är få ombord och båten alltså är lättare. Det borde knappast bero på att motorn är för varm, men jag har en teori om att motorn hamnar för nära vattenytan då båten stegrar och år på väg upp med full last. Kan det vara så att kylstrålen inte lyckas få iväg vattnet? Någon som har någon erfarenhet? Marinverkstaden har kört båten med uppkopplad laptop, men alla värden är då normala och båten går som den ska (och det gör den alltså, när det inte är så mycket last i båten). Någon som har någon idé om vad det kan bero på. I loggen (när man kopplar upp motorn mot dator) finns varningar för överhettning i historiken. Men allt ser alltså normalt ut nu när de kör den. Någon som har en idé/erfarenhet?
  2. Hej, Jag har en 5,7 meter lång DC (plastskrov) som gärna lutar åt babord, särskilt i något högre hastigheter. Ibland lägger den sig stabilt och rakt, men allt som oftast upplever vi att den lägger sig svagt mot babords skrovsida. Jag har ingen beväxtning på botbottnen (insjö) och inga deformationer eller liknande i skrovet som borde kunna påverka. Lutningen uppstår även om man placerar fler personer på styrbords sida och viktfördelningen i övrigt i båten är ganska jämn. Vi har också bytt motor och problemet finns kvar, så det borde inte ha med propeller eller liknande att göra. Vad jag kan se är drevet rakt. Det finns inget vatten i skrovet. Trimplan finns ej. Någon som har en idé om vad det kan bero på - och förslag på vad man kan göra åt det?
  3. Tack för tipsen! Fantastiskt vad generöst båtfolket är! Det låter som en bra idé att iaktta andra slussare en stund. Och det var perfekt med tips på ramp nära Mem. Vi har en liten båt (570 cm kort DC), så det behövs inga truckar. Kanske avslutar vi med en runda i skärgården innan vi drar upp den igen.
  4. Hej, Funderar på Göta Kanal i sommar. En preliminär tanke är att traila upp vår lilla dc och gå Mem - Bergs slussar t/r, kanske med en liten tur ut i Östersjön efter det. Bara för att prova lite slussande... Nån som har tips på var man kan sjösätta båten i närheten av Mem och om det där går bra att ha bil och trailer stående några dagar? Nån som har koll på denna sträcka av kanalen? Då vår båt är liten sover vi gärna nån natt på vandrarhem/stuga etc. är det svårt att hitta rum under hösäsong. Finns cafeer o restauranger? Tankställen? Vi är en familj på 5 personer med barn 3-11 år. Tacksam för alla tips. Har redan läst i andra trådar om sådant som hör till själva slussningen och att det är viktigt för välbefinnandet att inte ha bråttom... Johan
  5. Det är förresten en 125 HK kan tilläggas...
  6. Någon som vet hur Mariners 2-t motorer från 2001 är kvalitetsmässigt? Vilka likvärdiga märken finns att jämföra dem med? Bra köp?
  7. Hej, Någon som har erfarenhet av att byta en utombordare? Det innebär ju antagligen en del jobb att meka ihop styrvajer, gasreglage etc. Jag har idag en Mercury 115 HK 1989 och funderar på att införskaffa något modernare - och snålare. Någon som gjort något liknande? Hur gjorde/resonerade ni? Jag vill helst inte genomföra hjärtbytet själv... Motorn sitter i en Ryds 570 DC, också från 1989. Är det överhuvudtaget värt det, eller ska man byta både båt och motor? (Nu är båten extremt fräsch, med ny inredning, fräscht kapell mm)... Man kan ju ibland hitta en vettig motor för omkring 40-50 000 som är fyra-fem år gammal på någonstans 90-115 hk. Och vi gillar båten som passar perfekt både i sjön och för vår familj.
  8. Alla andra kanske redan vet detta, men för mig var det en dyrköpt erfarenhet: Med en 30-trailer ska man hålla 30. Hjullagren på dessa vagnar är av en enklare typ och klarar inte högre hastigheter än de är avsedda för. Så om någon annan, liksom jag, känner att det kliar i gasfoten, särskilt då trailern är tom, så kan jag upplysa om att det kostade mig ca 6 000 kr att få mina hjullager utbytta, vilket ändå var billigt jämfört med vad andra verkstäder begärde. Men det var också ungefär vad trailern i sin helhet förmodligen är värd... Så om du inte kan/vill byta hjullager själv, är mitt tips: håll dig till 30 - eller byt till bättre hjullager som tål högre hastigheter.
  9. Hej, bevakningen på frågan funkar tydligen inte, så jag har missat ditt svar. Men tack för dina tips. Jag har också varit inne på att suga ut/blåsa ut röret. Tilluften vet jag är OK - jag bytte båda rören för två säsonger sedan och jag har kontrollerat dem igen. Annars är det en logisk felkälla - motorn beter sig precis som om det vore problem med tilluften - men den reagerar positivt då man manuellt pumpar fram bensinen med bälgen. Mvh Johan
  10. Hej, Hör med Augustssons möbler i Ryd - www.augustssonsmobler.se Mvh Johan
  11. Hej, Jag har problem med att få fram bränsle från min fasta, rostfria tank som är placerad i mitten av durken under en lucka i golvet. Tanken är helt försluten och från denna går ett kopparrör under durken utmed skrovsidorna och bak till akterspegeln där den ansluter via en gummislang till bränslefilter och motor. Om jag ansluter en trycktank direkt till motorn fungerar det som det ska. Bränslefiltret är bytt, så det borde inte vara problemet. Jag har också bytt gummislangen från kopparröret till bränslefiltret. Om man manuellt pumpar fram bränsle från den fasta tanken, när motorn börjar hosta, så går den ett tag igen. Alltså borde det vara a) skit i kopparröret eller Dålig ventilation till trycktanken. Nu vet jag inte hur mycket ventilationen gör i den rostfria, fasta tanken - eftersom den som sagt är helt försluten, men jag har i varje fall bytt ut de tidigare trasiga avluftningsslangarna som leder från utrymmet som tanken är placerad i, under durken och vidare ut genom skrovet. Så mest troligt är väl att kopparröret är igensatt någonstans. Det stora problemet är att det är näst intill omöjligt att byta. Båten är en DC och röret ligger alltså mellan skrovets yttervägg och sittbrunnens, inre vägg. Endast ett litet barn kommer in i detta utrymme - och man måste åla sig in längst bak via ruffen. En idé kanske kan vara att slänga ut den rostfria tanken och slänga in en ny plasttank och dra en gummislang rakt bak mot motorn. Någon som har någon idé/erfarenhet? Min båt är en Ryds 570 Dc 1989. Mvh Johan Granrot
  12. Hej, Jag hade samma problem på min och testade ganska många medel utan större framgång. Det finns ett möbelpolishmedel som jag tror heter Baolin eller liknande som tar bort en del - men inte riktigt allt. Jag ser att du har en Ryds-båt, så jag kan - om det är intressant - tipsa om Bröderna Augustssons möbler i Ryd (www.augustssonsmobler.se). Jag beställde ny vinylklädsel till båda stolarna och det var inte särskilt dyrt - mindre än halva priset jämfört med vad Ryds Båtindustri själva ville ha. Och Augustssons möbler har ändå gjort originalklädseln till Ryds båtar i väldigt många år - förmodligen är det de som gjort de stolar du nu har. Lycka till! Mvh Johan
  13. Hej, Jag har sett, bland annat på Blocket, att vissa Ryds 570 DC har sålts med bäddsats för aktersoffa. Men Ryds har sedan länge slutat sälja båten och den firma, Bröderna Augustssons möbler, som gjorde dynorna till båten när den såldes, har inga sådana mallar. Är det någon som vet hur en sådan bäddsats ser/såg ut - eller någon som har en sådan bäddsats till salu? /Johan
  14. Hej, Ett tips kan vara att köpa hem en skiva lauan-plywood, såga ut den så att den passar båtens durk, grunda med olja, pensla den med magognybets och sedan lacka med båtfernissa. Man kan också köpa ett vitt kitt att fylla ut spåren i skivan med. Det blir förstås inte mjukt att gå på, men det blir en härlig marin känsla i materialet och det blir enkelt att hålla rent/torka av. Dessutom till en ganska billig peng. Limma gärna en gammal gummimatta eller liknande undertill så håller sig skivan på plats.
  15. Hej, Ryds DC-modeller är prisvärda och sjösäkra, bör kunna hittas i denna prisklass. Apropå bränsleförbrukning, så satsa på en fyrtaktsmotor, så får du också enormt mycket mindre oljud från motorn ombord. Moderna fyrtaktare är fantastiskt mycket tystare än gamla 2-taktare. Själv har jag en Ryds 570 DC från 1989 och med ny inredning känns den väldigt fräsch, trots sin ålder. Övernattning för två personer är inga problem, men det är inte optimalt att sitta 5-6 personer i sittbrunnen för fika etc, även om det går. Skulle nog rekommendera dig att titta på en minst 20 fotare. Eller varför inte en Flipper 620? Mvh Johan
×
×
  • Skapa nytt...