-
Innehålls Antal
40 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Chifen
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Svaret blev att köpoängen inte räckte längre in 🧐 Skall stå i transfer kö nu 🙂
-
Jag fick först erbjudande om Yttre saltholmen men förstod snabbt att färjetrafiken svallar en del och att parkering kommer bli ett problem sommartid. Det i kombination med varken vind- eller sjölä. Nästa erbjudande blev Hinsholmskilen som jag tyckte verkade trevligt men inte på föreslagna bryggan längst ut med aktern i lovart... När sedan Fiskebäck presenterades insåg jag att det var ok. Vi färdas alltid med bil så det kan nog funka. Beträffande bryggans kvalitet... kommer från Skälderviken i Ängelholm så är van vid liknande standard, dock halva paketpriset (sommar-vinter). Jag kommer stå kvar i kö för att bli erbjuden ”uppgradering” på nya bryggorna när köpoängen räcker till. Nu återstår att se vilken vinterplats som erbjuds för nästa vinter
-
Ok, tack. Erbjudna platsen är ca 25% ut på bryggan så jag hoppas där är lugnare såpass långt in.
-
Är alla bryggor flytbryggor? Vi har fått erbjudande på A bryggan.
-
-
Jag planerar att flytta min segelbåt till Göteborg och vi har fått möjlighet att få en plats i Grefabs hamn i Fiskebäck. Är det någon som vill dela lite erfarenheter och åsikter om denna hamn?
-
Precis. Märkligt uttalande från kommunen...utspädning av denna volym...motsvarar hur många bajstankar???
-
Nja... jag har vindruta så det blir komplicerat även om det är lockande. Men där är väldigt tight mellan däck och ruta, blir svårborrat.
-
Jag har med annat forums hjälp hittat reservdel och gjort prisförfrågan. Vi avvaktar nu Rig-Rite i USA på svar. Nu vet jag också att bommen heter Isomat NB-40. Jag har skickat prisförfrågan men kan man hitta på några andra alternativ? Plocka bort avlastarna och bryta av nere vid mastfoten med block och sedan avlastare upp på masten? Låter dyrt dock... Bara en enkel avlastare är mer än 1000kr...
-
Jag har en Isomat rigg på min Malö. I främre bomnocken finns avlastare för uthal och två rev. Dessa kärvar nu och dessutom är tänderna utslitna i aluminiumet. Jag har hittat en ny liknande bomnock på nätet men inga avlastare likt bilden. Funderar på vad jag skall göra? Har ni några erfarenheter eller idéer att dela?
-
Jag vill lägga till Shipman 28 till listan som en bra seglare med fenköl och inombordare men också en potentiell långseglare med bra undervattenskropp och tydlig skädda framför rodret som ger trygghet. Trevlig layout inombords. Finns fina exemplar runt 60 tusen.
-
Jag har en äldre Zodiac 310 med plywood durk. Den börjar se tråkig ut och jag tänkte lacka den. Vilken lack bör man använda? Den står ju stundtals i vatten...
-
Jag tänke också frächa up innertaket (gelcoat). Hur har det gått och vad valde du att göra?
-
Tack! Jag var också inne på att lura den rackarn med lite reläer men som du säger så är nog ett byte i läge nu. Skall titta på olika varianter men Webasto Air Top Evo 40 som nämnts ovan verkar intressant sen får vi se om det finns någon budgetvariant som skulle passa med befintlig installation för enkel migration.
-
Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren... När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter... Tack för det tipset. Webasto Air Top Evo 40 verkar vara den jag skall ha!
-
Jag planerar att byta ut min befintliga Webasto HL24 luftvärmare där styrenheten trilskas. Den fungerar bara om jag gör den spänningslös först. Så när rumstermostaten slår ifrån så startar den inte igen förrän jag bryter matningsspänningen...blir kalla morgnar. En ny styrenhet kostar 5575:- och värmaren är nog från -89. Delfråga 1: Båten är en Malö40H, LOA 9,60 (32fot). Räcker 2kW om jag skall ha utblås i salong, toa samt akterkabin? Nuvarande är på 2,4kW och fungerat fint. Vinterseglar inte så värmaren går bara för att förlänga säsongen och att driva ut fukt regniga dagar. Delfråga 2 VIlka andra värmare än Webasto kan jag enkelt ansluta utan att behöva byta slangar och anslutningar? Eberspächer? Calaer? (Seasea) Aeroheat? (Watski) Keatrade? (Keatrade)