arvor230
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm arvor230
-
Placering
Kadett
-
Här finns det manualer för nannis dieslar. http://www.nannidiesel.com/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=49&lang=en
-
VW-350 väger 368 kg tom utan drev enligt VW´ s hemsida www.vw-m.de och vw-265 väger 325 kg utan drev.
-
Det var det jag menade med att dagens d3 motsvarar förra generationens persovagnsdiesel då den nya d5:an kom i våras i bilarna. Dock så verkar detta korrigeras nu i höst när den nya d3 kommer. Är dåligt insatt i vp´ s motorprogram dock desro mer insatt i personvagnars då jag jobbar där. Mvh
-
En fråga till Peter ovan, är det inte så att d6 motorn tidigare satt i volvos mindre lastbilar/entrepenadfordon och att volvos d3 serie är förra generationens personbilsdiesel från personvagnar? Och i broshyren för d6 så hyllas just den låga vikten gentemot konkurenterna? Mvh Andreas
-
Jag skulle kontrollera avluftningen ändå det finns ju inte så mycket annat som kan gå fel, det är ju ganska vanligt med igensatt avluftning. sen så kan det ju vara så att skiten inte blockerar när motorn suger men täpper igen när övertrycket skall ut. För du har inget filter/nät i påfyllningen som kan täppas igen? Mvh Andreas
-
Om du har ett bränslefilter som är igensatt så borde motorn gå snålare, en snålare blandning ger högre avgastemp. Det torde vara den varningen som de utläste med diagnosverktyget dvs hög avgastemp. En hög avgastemp gör säkerligen att motorn går ned i nödläge (limp home mode) för att undvika smälta kolvar och ventiler. Kul att problemet var något så pass simpelt som att byta filter för vem vill vara utan båt nu när sommaren står för dörren. Mvh Andreas
-
Ett av de vanligare felen på 150-5 skall tydligen vara en kärvande övertrycksventil (wastegate) till turbon. Nu vet jag ju inte hur just denna motorn reagerar vid ett högre turbotryck än vad som är konfiguerat i motorstyrningen men på de flesta motorer går den ner i det felläge (limp home mode) som du beskriver. En snabbtitt med ett diagnosverktyg borde klara upp en del frågetecken. Uppdatera gärna tråden fortlöpande då i varje fall jag är intresserad av lösningen på problemet. Mvh Andreas Senast ändrad av arvor230 | 04 maj 2009 | 13:47
-
I Handboken för 150-5 Så står det så här om glödlampans funktion när motorn är i gång: Motorfel Om en felfunktion uppstår under körning visas detta med en blinkande kontrollampa - motorn bör omedelbart kontrolleras av en VW-Marine Service Partner Precis som någon sa tidigare i tråden så krävs ett speciellt instrument för att få ut felkoden detta instrument kopplas till ett obd2 uttag som man finner i motorrummet i Arvor 230. Detta instrument skall alla certifierade vw-marinverkstäder ha. Mvh Andreas Senast ändrad av arvor230 | 04 maj 2009 | 13:14
-
Hej, Om man måste lyfta ur motorn beror lite på vad som orsakar den låga kompressionen jag skulle gissa på att det i ditt fall kan bero på slitna kolvringar och då är det ett motor ur jobb. Skulle det vara något annat som är orsaken t.ex. ventiltätningar eller topplockspackning så kan det göras med motorn i båten. Här är en länk Här är en länk som kan vara nyttig med både sprängskisser och priser på reservdelar till din motor. Mvh Andreas Senast ändrad av arvor230 | 18 februari 2009 | 08:17