Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

SonB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SonB

  • Placering
    Kadett
  1. Som jag skrev i en annan tråd funderar jag på att ta in en 2003 Sea Ray 240 SunDancer från England. Vet någon vilka de vanligaste felen är med denna båt? Något särskilt att hålla korpgluggarna öppna för? Mvh Mats
  2. Frågan löst. Talade med Sea Ray Service Center som sa att den äldre 240:an är en campingbåt som inte är jämförbar med den nya 240/245/an, som är mer en dagstursbåt. Den äldre 240:an motsvaras istället av den nya 255:an. Mvh Mats
  3. En fråga till forumets Sea Ray 240/245 Sundancerägare, eller till andra som har åkt en sådan. Jag står och lurar på en Sea Ray 240 SD, 2003 års modell eller senare. I den näst senaste modellen finns en L-soffa på babords sida jämte förarstolen, vilket är ganska trevligt. I aktern finns två motstående soffor där man kan sitta och äta middag ca fyra st. I den nya modellen finns det två fåtöljer på babords sida och en visserligen snygg soffa i aktern som dock inte har någon motstående soffa. Min fråga är om det går att sitta 4-5 st tillsammans och äta i cockpit i den senaste modellen? Det verkar som om den nya layouten är ett funktionsmässigt nerköp jämfört med den äldre, även om den är snyggare. Är det något jag missat här? Jag överväger att ta en med diesel, någon som vet vad förbrukningen ligger på en sådan? Mvh Mats
  4. Tack för tipset! Nästa problem: Om man ska finansiera båten med båtlån i Sverige så kräver i vart fall SHB att man köper den av en fysisk eller juridisk person i Sverige. Hur går man tillväga om man köper dne själv i England och skeppar hem den på lastbil? Kan man gå via en agent som köper hem båten åt en? Tips på sådan isåfall? Erfarenheter? Mvh Mats
  5. Har sett en del intressanta importobjekt i Storbritannien (nära London) (Regal, Sealine). Någon som har erfarenheter av import därifrån? CE borde ju inte vara något problem förutsatt att båten ursprungligen är såld där? Är det i överhuvudtaget några tullar och avgifter annat än hamn- och transportavgifter? Någon som vet vad det kostar att skeppa över en DC på 25-30 fot? Agenter som kan hjälpa en med transport, besiktning etc? Mvh Mats
  6. Om du vill bevara värdte på båten så mycket som möjligt skulle jag rekommendera sötvattenkylning. Trimplan kan möjligen påverka bränsleförbrukningen lite, men sjövattenkylningen bromsar värdeminskningen / ökar livslängden på motorn, så det skulle jag göra först. Mvh Mats
  7. Kommer du upp över 1000 tom kan det vara befogat med bogprop även om man har två skruvar. Har du bara en skruv kan det behövas även vid mindre storlek om fartyget fångar mycket vind. På mindre fartyg (dock betydligt större än en DC) kan man (så länge man inte har en duoprop) utnyttja propellerns höger- eller vänstergängning om det behövs vid t.ex frånlandsvind. Vad gäller skarndäcket och cockpitens bredd får jag kolla det om och när jag kollar på båten. Dock föredrar jag en välplanerad smal cockpit före en osocialt planerad bred cockpit. Skrovets bredd påverkar även bränsleekonomin rätt rejält. Ett litet skarndäck är dock positivt ur säkerhetssynpunkt så man kan skutta fram till fördäck på utsidan lite snabbt om det behövs vid t.ex. tilläggning. SonB Senast ändrad av SonB | 09 februari 2009 | 16:54
  8. Tack för input! Enkelmontage verkar mer driftekonomiskt. Dock högre sjösäkerhet och manöverbarhet med dubbelmontage. Som f.d. sjöofficer har jag svårt att förlikas med tanken på att använda bogpropeller på en 9-meters båt... :-) Ja, en Sea Ray 270 hade varit ett alternativ om den funnits i nyare årsmodell, men jag vill ha en som är nästan ny och 270:an verkar inte göras längre. Har sneglat på ett par Sea Ray 240/245, också 06:or, med nästan helt nya motorer för strax över 400'. http://www.blocket.se/vi/20028026.htm?ca=11_s http://www.blocket.se/vi/20013073.htm?ca=11_s Problemet med dem är att de inte verkar ha någon bra planläsning i cockpit, mittemot aktra soffan är en wetbar och jag vill ha helst en U-soffa eller i vart fall två motstående soffor med ett bord emellan. Regal 2765:orna har en soffa med vändbart ryggstöd som är ganska smart, man kan ha den framåtvänd under gång och bakåtvänd mot aktra soffan vid t.ex. middag. http://www.blocket.se/vi/18656527.htm?ca=11_s http://www.blocket.se/vi/19210430.htm?ca=11_s Allra helst hade jag dock haft en u-soffa som på en Four Winns Vista 268, men där är å andra sidan layouten av cockpit runt förarplatsen rätt osocial: http://www.maringuiden.se/data/popup/bildspel_borsen_slideshow.php?annonsID=31594
  9. Hej, Står och överväger att köpa en av två stycken Regal 2765 Commodore -06. Den ena har två st Volvo Penta 4,3GXI V6 och den andra en Volvo Penta 8,1 L insprutningsmotor (inte säker på beteckningen). Vilken kan man räkna med är bränslesnålast vid a) marshfart och njutningsfart (6-7 knop). I det senare alternativet bör man kunna köra på endast en av motorerna i taget. Bränsleförbrukning l/nm? Vidare, blir underhållet dubbelt så dyrt med tvåmotorsalternativet, eller blir det inte så stor skillnad pga mindre slitage per motor? Mvh Mats
×
×
  • Skapa nytt...