Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Phillle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    100
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Phillle

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Tack för bra svar! Jag försöker bygga något eget. Någon som vet en bra webbutik/sida att beställa delar från. Jag har tänkt beställa från Ishopmarine.com De har bra priser och stort utbud, har beställt därifrån tidigare (5-6 år sedan) det dröjde med leveransen men jag fick rätt grejer till bra pris.
  2. Har nu plockat ner motorn, får dock inte bort rotoraggregatet. Jag har tagit bort den stora muttern och försökt banka bort hjulet utan att lyckas. Några tips hur jag ska gå tillväga?
  3. Ja Kolv 3/cyl 3 är trasig. Det jag är orolig över är att man kan känna en liten ojämnhet i blockt där kolven spruckit, vilket kanske innebär att det är svårt att få bra komp där? vad tror ni, måste blocket bytas eller funkar det med lite ynkliga ojämnheter i blocket där kolven pendlar? Självklart får jag gå igenom och kolla vad som orsakat detta men det är nästa steg. Först måste jag veta om jag kan laga skiten eller inte. Jag vet inte vilken Kolv marinan bytta men mkt möjligt att det var samma.
  4. Inte så konstigt att Cyl 3 hade 0,0 i komp. Nu är frågon om det bara är att skrota eller om jag ska riva ner hela motorn och byta kolven/kolvarna. Då måste man få upp alla rester från den trasiga kolven. Det får väl inte heller vara skadat i själva blocket runt kolvarna? Cyl 1 och 2 är hela och fina i blocket och kolvar, trots det var 7,0 kompen i cyl 2 kan det hänga ihop med att den är vägg i vägg med Cyl 3? Blocket runt kolv 3 är relativt helt och fint man kan känna att det är lite lite skavt på ett ställa men inget större jack. Är det kört då eller är det ok om det bara är lite skadat? Ny kolv och kolvringar kan man få för ca 1000kr nytt. Vad tycker ni? Jobbigt att byta? Sen kan man ju undra hur detta kommit, den har fått olja, har en relativt ny Impeller kyler bra. Hade en sprucken kolv som marinan bytte för 3 år sedan det gick då på garantin, kan rester från den gamla skadade kolven orsakat detta?? Tacksam för svar och rådgiving, erfarenheter etc..
  5. Tack för svar. Jag gjorde Komp-test idag, fick låna mätare av en polare. Cyl 1: 8,5 Cyl 2: 7,0 Cyl 3: 0,0 Som jag misstänkte var kompen inte bra, dock värre än vad jag trodde.
  6. Länkarna verkar inte fungera. Går man in på biltemas hemsida och söker på kompressionsprovare får man upp 2 olika modeller duger någon av dessa?
  7. Har inte fått ordning på motorn och tänkte nu försöka att fixa det på egen hand, sista försöket innan jag får lämna in den eller köpa ny motor... Motorn knackar och går ganska ojämnt. Det låter inte så bra som den en gång gjort. Stiften är bytta, dem ser bra och fina ut efter körning, samtliga har gnista. Jag misstänker att det kan vara dålig komp ev kanske någon kolv har tagit stryk? Tänkte därför göra komp test då jag inte har ngn sådan utrustning tänkte jag köpa något av dessa. Vad tror ni? funkar den enkla varianten? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/ Eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-bensin-151393/
  8. Ingen som har tips eller är kunnig inom detta? mvh
  9. Hej, har en yamaha 50-hk 2-takt som strular lite. Den går bra på lägre varv före planing och helt ok på tomgång (dock något sämre än förra året). Problemet är när man ska komma upp i planing så börjar den bluddra och tappa kraft för att dö, den vill inte varva upp och är svag. För att komma upp i planing behövs choken hållas ner ett tag och då börjar den varva upp. Väl uppe i planing kan man köra hur länge som helst utan att den dör, ibland klarar den max varv men ibland ligger den strax under. Sammanfattningsvis är det mellanläget (före planing) som den inte klarar av. Har gjort följande åtgärder: - kollat tändstifteten (ser bra ut bytta för 2 år sen) - rengjort bränslefiltret - tagit isär och rengjort förgasarna (gick lite bättre på tomgång) - provat med två olika bränsleslangar och kontakter - justerat bränslenålarna på förgasarna När jag kör i tunna på land går den som den ska när jag kör med växel i sjön blir det problem enligt ovan.. väldigt irriterande. Kanske drar tjuvluft? något dåligt membran? tändningen? När jag tog isär förgasarna såg jag att topplocket tagit lite stryck (en liten bit har gått av) har svårt att tro att det påverkar motorn. Bifogar en bild på hur det ser ut. Väldigt tacksam för svar Phille
  10. Hej, Har preics fått reda på att min Yamaha 50 hk 2-takt -91 har en sprucken kolv. Till en början tyckte marinan inte att det var något fel på den, utan de provkörde den och sa att den gick som den skulle. Jag stod på mig och sa att accet inte var lika bra som förut, annars går den jätte bra. Trodde att det var skit i förgasarna men det visade sig vara en sprucken kolv. Jag undrar vad det beror på? Brukar det vara så att dom spricker pga av att dom är utslitna? Jag har garanti på motorn. Borde inte kompen vara sämre med en sprucken kolv? Mkt tacksam för svar// Phille
  11. Hej, Har preics fått reda på att min Yamaha 50 hk 2-takt -91 har en sprucken kolv. Till en början tyckte marinan inte att det var något fel på den, utan de provkörde den och sa att den gick som den skulle. Jag stod på mig och sa att accet inte var lika bra som förut, annars går den jätte bra. Trodde att det var skit i förgasarna men det visade sig vara en sprucken kolv. Jag undrar vad det beror på? Brukar det vara så att dom spricker pga av att dom är utslitna? Jag har garanti på motorn. Borde inte kompen vara sämre med en sprucken kolv? Mkt tacksam för svar// Phille
  12. Okej mm tror dom klarar o gå endel. Grannen har en ski nautique (correct craft) -92 med ford pcm 5,8l v8 250 hk o den har över 2500 gångtimmar, dock hade han lite problem med förgasaren nu i sommar, men verkar som dom bara går o går. Funderar på att köpa en nautique (correct craft) någon som har erfarenhet av dessa båtar? Kommer nästan enbart användas till wakeboarding så därför prioriteras en stor våg. Har hört att ski nautique 2001 från 1983-1989 ska leverera en grym våg och även vara en kannon båt. Jag är mer sugen på en något nyare 92-2000 något där, hur stor är skillnaden? Mycket tacksam för lite nautique svar!! Mvh Philip
  13. Skulle vilja få lite liv i den här tråden. Undrar det samma som Jimmy. Någon som kan dessa motorer? Mvh Philip
  14. Tryckloggen dvs där du kan koppla in en knopmätare (logg)
×
×
  • Skapa nytt...