Detta är räknat på 3000kr i material, Olja, filter, osv. Sedan kanske 6 timmars jobb a 500kr timmen. 6 timmar tar d om man drar bena efter sig, jag klarar d på under 2 timmar. är d brådis så räcker d säker med 1 timme oxå.. Kul här har vi en killle som kan konservera och serva båtar på 1 timme om det är bråttom. själv konserverar jag 70-80 båtar per år. en v8 kostar ca 3000kr material och skall det till drevservice blir det 1000 - 2400 kr till beroende på vad som utförs med drevet(byte olja,koll axel,byte impeller,byte bälg,infettning av lager och nipplar,tvätt m.m.) I novémber tar det över 1 timme för att oljan skall rinna ur drevet. Vad det gäller service och konservering på båtar med inbordsmotorer skiljer det en hel del på vad olika företag gör. Byta motorolja,oljefilter och bränslefilter och glykola motor gör nog det flesta. En del är nog mera nogranna och provkör båt och motor och försöker hittá eventuella fel på motorn m.m. som dom kan åtgärda åt kunden inför kommande säsong, samt kontrollerar med kunden och ev servicebok vad som är gjort och vad som behöver göras. dom kontollerar även impellrar,remmar,batterier och tvättar rént motorn. Har båten toa och färskvattensystem m.m. så blir det ytterligare jobb för mekanikern. Det är nog åxå en viss skillnad att lämna sin nya båt/motor till en aukt verkstad eller någon som kommer i en folkabuss med f-skattsedel. Vet folkabusskillen om det finn servicebulletiner på saker som behöver uppdateras på motorn eller eventuella serviceintervaller. NEJ jag klarar nog inte av nägon av mina båtar på 1 timme.