Sobril
Medlemmar-
Innehålls Antal
482 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Sobril
-
Placering
Kommendör 1. graden
-
Rubriken var så bra att jag halvlånar tråden Sitter just nu med en öl och laddar batterierna. Tjoho, kopplade ihop och laddaren visar att den laddar drygt 9 ampere. Sätter på värmaren ( Kupévärmare) och laddaren visar plötsligt att den laddar 7,5 ampere. Konstigt tycker en strömnovis! Iaf, laddaren är en som är inköpt på ok en gång i tiden. Det står made in west germany på den, så den har väl några år den ger 12 ampere i timman enligt mätaren och för att åtknyta till trådskaparen, så har jag två batterier samman kopplade och laddar på det ena. U.M.
-
Jag har alltid rätt, jag har aldrig fel. Då var det iaf nästan rätt
-
Det var inte många regler på den sidan Nej den öppnar sig inte.
-
Prova här http://www.marinhallen.se/marinhallen.html
-
Den här kanske, den har ju motor. Men går att segla också Inget jag känner till, men billigt verkar det. http://www.blocket.se/stockholm/Trailerbar_segelbat_Jollenkreuzer_15_qm_21576596.htm?ca=11&w=3
-
Svårt det där, prova om lacknafta går bra. Det fungerade ju för att rengöra, ta bort vaxrester på kapellfönster av plast. Så det borde väl gå även på avbärarlisten! (?) Prova.
-
http://www.nauticexpo.com/boat-manufacturer/bimini-top-2457.html?gclid=CKfA_tWUjpgCFQtfQgodRBSRGA Nautic expo - bimini-top. http://uk.youtube.com/watch?v=ZJdT47I5XOI Hur montera en carver bimini top. Film. http://uk.youtube.com/watch?v=5DSVyR9uSQ0&feature=related About Carver Bimini Tops. Film.
-
Det blir säkert bra. Sätt teip på ena sidan så det blir en fin kant, sedan kan man slipa lätt om det behövs.
-
Jo det är väl tanken. Kul att prova något nytt och vem vet! Kanske man får en idé till och kan sälla sig till sällskapet einsteins sedan U.M.
-
Det är ganska vanligt att man gör hål i båten för att dränera ut fukten ur plasten. Vissa seglare, då gärna kappseglare borrar massa hål varje höst, för att sedan spackla igen dessa med epoxy. http://www.viebke.nu/komposit/reparation.htm U.M. Senast ändrad av Sobril | 12 maj 2009 | 06:22
-
Jag tror det var i misilklubben. Ja här, man kan måla underlagen vita också http://www1.tripnet.se/~flm/misil/bilder/misil_64/bildindex_65.htm Annars kan man ju använda sig av polyuretan. Se här... http://www.isopol.nu/ Senast ändrad av Sobril | 12 maj 2009 | 06:40
-
Ja det kan vara så. Men jag måste testa Får kanske räkna in hörselskydd också U.M.
-
Härligt, grattis till valet av båt. Hon är säker hon gamla bettan Du ser ju ut att trivas med tillvaron och barnen verkar ju gilla det, så det löser sig säkert till det bästa till slut. Har själv sjösättning på Söndag, men blir där i veckan iaf. Hade en sån där gul rand du vet vid vattenlinjen som inte ens gick bort med autosol! Höll på att bli tokigare Så jag köpte en flaska Rönnqwist 249:- / liter? Skitdyrt!!! Smetade på med svamp hela sidorna ovan vattenlinjen, det gick åt en tredjedel av flaskan. Väntade till dagen efter och när jag kom till båten var det gula borta Så det kan jag varmt rekommendera. Tog den där sorten för bottentvätt, tänkte att den är säkert starkare. Så lycka till med boendet, vi får se hur det blir för oss framåt hösten. Men det fungerade ju bra sist, kanske det blir lika igen Ett tips: Ps. Fick en idé på biltema sist! Ett uterum billigt när det regnar. Så jag köpte plaströr för eldragningar 8 st à 2 meter långa (se sid 296). Det finns 2 storlekar = 4 av varje köpte jag. Tänker sätta 2 grövre bitar i nederkant på varje sida. Det ena passar bra i mantågsfästet, det andra får jag klura på. Förlänga med den smalare som sätts ihop med ett grövre i toppen. Sedan den smalare ner till den grova och vipps en båge över sittbrunnen. En likadan till och tjoho, 2 bågar. Köpte den där vita/ofärgade pressenningen som är 2,85 x 4,75. (Se sid 55) Tanken är 2,85 i längd över sittbrunnen och den andra längden tvärsöver sas, sedan får man fästa efter bästa förmåga. Tror det bli skitbra och torrt iaf om det regnar i år . Skickar in en bild om det blir bra senare. Plaströren kostade c:a 20:- st = c.a 160 och pressen kostade ungefär 75:- Lagomt dyrt. DS. / U.M.
-
Ström är ju bra att ha, men till vilket pris? Nu finns det en artikel i seilas om de nya batterierna LiFePo4. Det är de batterierna som kommer att sitta i elbilar, de är dyra som sjuttom men ändå med stora fördelar. Försök pågår just nu med dessa i en segalbåt. Fordeler med LiFePo4 kontra blybatterier Litium jernfosfatbatteriene har ikke de samme negative egenskapene som blybatterier. LiFePo4 bør derfor vurderes som erstatning for blybatterier av følgende årsaker: • Tåler dypere utladninger uten å ta skade (ingen sulfatering). Levetiden for syklisk belastning blir dermed vesentlig lenger. • Kan ligge delvis utladet lenge uten å ta skade • Nærmest flat spenningskurve. Dette gir nærmest full kraft helt inntil batteriet er tomt • Vesentlig lavere vekt og plass • Tillater større utnyttelse av batteriets kapasitet • Kan monteres rett inn der det normal står 12V blybatteri • Ingen vedlikehold • Forventet levetid på opp mot 10år! • Sikker teknologi • Lav selvutladning • Kan monteres alle mulig retninger • Inneholder ingen kjemisk giftige eller skadelige stoffer. Den mest miljøvennlige batteriteknologien • Tåler opp mot 20 ganger sin egen kapasitet i utlading (20C) • Tåler store temperatursvingninger Ulemper med LiFePo4 kontra blybatterier • En god del dyrere enn blybatterier. Tar man høyde for brukbar kapasitet samt levetid er ikke forskjellen så stor. • Foreløpig ganske ny teknologi med få erfaringer. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=427059 Här är hela artikeln