ok, läge att kolla upp hur elsystemet ser ut ombord. fast jag misstänker starkt att det inte finns nån isolertransformator där. jag har 3-fas in och avsäkrat 20 ampere. svårt att tänka mig en så stor trafo som det skulle behövas
Har en ganska stor stålbåt/fartyg som är ganska gammal och i en del andra trådar står det att landström kan orsaka rostproblem. vad är det som orsakar problemet?
Vad behöver man för att åtgärda det?
enligt penta så ska kylvattnet från motorn hålla 65-90 grader. vilket slöseri att inte utnyttja det hehe. tack för tipsen. jag kör nog på värmeväxlare så att jag slipper blanda systemen. då blir motorns kylslinga en egen krets och sen blir slingan genom värmepannans elementkrets en egen krets. hoppas undvika att fel i en krets drabbar hela systemet. tack än en gång
ok, har kollat nu och har tydligen slutet kylsystem med sötvatten. jag trodde det var saltvatten. så då blir det att leda kylvattnet genom en värmeväxlare till då.
har funderat på om man kan ta tillvara värmen från motorkylningen. idag pumpas det bara rätt ut i havet och jag antar att kylvattnet håller 60 grader eller mer. ren gissning ej uppmätt. jag har ju vattenburen värme i båten och det värms av en värmepanna men det drar ju en massa bränsle. skulle vilja hänga en värmeväxlare på motorns kylsystem innan skrovgenomföringen och värma elementvattnet där när det kommer i retur från elementen till pannan. min tanke är att när motorn går kommer det ljuma vattnet i elementkretsen att tillföras extravärme innan det återvänder till pannan så då behöver inte oljebrännaren gå så ofta. nu till frågorna. kommer detta att bromsa flödet av kylvatten genom motorn på ett farligt sätt? kommer det att krävas en rejäl värmeväxlare för att få någon effekt alls?