Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

beow

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om beow

  • Placering
    Kadett
  1. Den här snubben skriver en hel del intressant om solpaneler och annat: http://web.telia.com/~u40404287/Generator.htm#Solpanel
  2. Blir en bra referenstråd det här... Fick igång laddningen idag utan alltför mycket high-tech. borstade bara rent flatstiftkontakterna till laddningslampan från gammal ärg, och pang, laddningen igång! Men det känns bra att veta ungefär varför...
  3. Tack för måna bra svar. Dock verkar mysteriet B /61 fortfarande inte löst. För mig verkar ju nån form av reglering mot B naturligt så att man håller B konstant oavsett belastning på B . Med 61 som styr får man ju egentligen bara en konstant B vid konstant last. Alltså kan man använda en sensor ledning från B eller batteriet. Vad jag har förstått så behöver man då en speciell regulator med ingång för en sensor, man går alltså inte in på D (som jag halvt föreslog högst upp, det skulle ju ge nackdelarna med laddningslampan som beskrivs i citatet ovan). För sensoringång ingår väl inte i standard generatorn/regulatorn? Sen antar jag att man göra lite hem-kokta knep som att lägga en diod mellan 61 och D om man vill jacka upp B med 0.7 V för att kompensera spånningsfall t ex. Börjar få en ganska bra känsla för hur det funkar nu...
  4. Det är ju ganska många frågor om laddningsproblem i det här forumet. Eftersom även jag har drabbats av detta har jag scoutat runt lite på nätet och försökt förstå hur det fungerar. Baserat på detta har jag gjort en enkel skiss som jag tror är riktig och har med de väsentliga delarna. På bifogade bild har jag i ljusblått markerat de delar som ingår i själva generator/regulator delen. De externa gränssnitten är då B , D och B- (jord). Internt finns alltså 61, DF och D- (jord). Externa kontakter: B : Laddspänning ut till batteriet B-: Jord (motorblocket) D : Ingång till laddningsregulatorn Interna kontakter: 61: Referensspänning till laddningsregulatorn DF: Magnetiseringsspänning till rotorn D-: Jord Funktion: När motorn startar tar den spänning från 12V batteri via laddningslampan in till regulatorn så att vi får en magnetiseringsström som gör att generatorn kan börja ge spänning. När generatorn börjar ge spänning ut på B och 61 så tar 61 över uppgiften att ge en inspänning till regulatorn. Eftersom den ger ut ungefär samma spänning som B så blir spänningsfallet över laddningslampan ungefär noll och den slocknar. Så långt är allt gott och väl (eller hur?) Sen när det gäller detaljerna så skulle jag gärna vilja ha lite hjälp: Vad skiljer B och 61? Först tänkte jag att 61 skulle ge en referensspänning till laddningsregulatorn som är oberoende av hur B är lastat (annars skulle man väl kunna köra med B isf 61 ?) Och hur funkar det när man har en sensorledning? Den kopplar man väl från batteriet (i princip B ) till D eller hur? Så 61 är ett litet mysterium för mig. Hoppas ni som kan det här kan fylla på lite, tror det kan hjälpa många. Och gärna förslag om hur rätta och komplettera bilden.
  5. Jag har en Acer Aspire One netbook som jag lagt Ubuntu på. Använde den i somras med Seaclear/wine och GPS buck från Clas Ohlson. Funkade jättebra. Här är några anteckningar från hur jag gjorde: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=113&t=29965&p=298719#p298719 Lycka till, det kommer att fixa sig!
  6. Finns säkert en massa faktorer som påverkar vridmomemtet men intuitivt känns det som att fler cylindrar borde ge bättre vrid. Tänk på en encylindrig fyrtaktare. Kraften som driver runt motoraxeln finns ju bara en kort del av hela cykeln, när gasen exploderar/expanderar och trycker ner kolven. Sen ska kolven runt ett och ett halvt varv till utan att driva på axeln. Jämför detta med en elmotor där det finns driv på axeln under hela cykeln, de har ju också bättre vridmoment. Flera cylindrar påminner ju då lite mer om elmotorn så att säga. Slagvolym eller slaglängd snarare påverkar ju direkt vridmomentet genom längre hävarm, samtidigt måste ju kolven gå längre och därigenom borde ju expansionskraften i explosionen avta snabbare?
  7. kölfocken... he-he Klart för slag och rodret i lä sitter i ryggmägen sedan jag lärde mig det av några sjöscouter på 70-talet. Praktiskt och ingalunda larvigt, och även nybörjare ombord fattar galoppen snabbt.
  8. Håller med Funkis om att kapaciteten inte är mycket att lita på för någon batterimätare. Jag har en BM1 (som jag är mycket nöjd med btw), men använder den bara för att monitorera spänning och ström, varav strömmen är mest intressant i allmännhet, den visar ju tendensen på batteriförbrukningen och man kan snabbt se om man har något problem i sina elkretsar, med laddning etc. Vet inte om de andra men BM1 har en tydlig display och snygg bakgrundsbelysning och verkar vara bra kvalité.
  9. Vilken websajt ger bästa väderleksrapporten? Igår var jag inne på SMHI och för Värmdö förutspåddes inget regn för i dag Söndag 14/6 vilket ju var en ganska grov miss... SMHI anses ju allmännt vara en kvalitets organisation så man undrar ju vad en sån miss kan bero på. Brukar också kolla på Foreca som har en tilltalande sajt, de har förutspått helgens väder ganska mitt i prick, men det är ju inte en tung instutition som SMHI... Vad tycker ni?
  10. Ok jag tror jag fattar galoppen nu. Tvättning har jag gjort, noggrannt! Ska köra lite rubbing sen och sen på med min TC nano. Det låter som en plan! Tack för hjälpen. Wax on, wax off som Karate Kid säger...
  11. Borde funka bra. Räcker väl med en diod i serie med båda panelerna. Testa!
  12. Har vertikala svarta smutsränder på friborden som jag försökt tvätta bort med vanlig super cleaner (International). Det har inte fungerat. Verkar som tidigare ägare har förseglat coaten (med nano sealer tror jag) utan att först ha fått bort dessa ränder, för det hjälper inte hur jag gnuggar, de går inte bort i alla fall. Nån som vet hur man kan få bort ränderna? Räcker det med gelcoat cleaner? Såg att biltema har något som heter black streak remover, verkar ju passande men är det nån som har erfarenhet av dessa eller liknande? Är nybörjare på båtvård och skulle gärna vilja få lite tips om detta innan jag förseglar med tc nano.
  13. Intressant gammal tråd. I synnerhets searovers inlägg alldeles ovan, verkar ju genialt och enkelt! Är det nån som kan se några svagheter i det förslaget?
  14. Christian, Var i samma situation som dig tills för ett par veckor sen. Inte seglat på en herrans massa år och då i något mindre båtar (Nordisk Folkbåt, H-R P28). Mina specar var ungefär som dina. Nu är jag lycklig ägare till en Beason 31 från -79, och ser fram mot våren mer än på många år! Lycka till och berätta vad det blev. /Bengt (första inlägget här på MG!)
×
×
  • Skapa nytt...