sjgp
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm sjgp
-
Placering
Kadett
-
Hej ! Hade samma problem på en av mina motorer ( 5,0 MPI -02 ) mest troligt är det AIC ( sköter luftblandning vid tomgången ) som har pajat. Enkel att byta själv ! Hittade själv detta på ett forum.Hoppas det kan hjälpa dig ! www.boatingwinnebago.com/forums/mechanical-service-prop-talk/merc-mpi-engine-does-not-start-idle-or-is-beeping-twice-every-minute
-
Ja det är väl inte så farligt ! Det är ju en flytande sommarstuga man far runt med
-
Hej ! Jag har varit båtlös nu i två säsonger och lääääääängtar efter att få köpa en nyare än vår gamla orrskär 27:a. Den ville ju ha lite soppa så man är väl inte främmande att besöka tappen. Nu till frågan: Har kollat annonser och måste säga att ingen vill väl inte riktigt säga vad båten tar är det någon/några som som vill bikta sig och vara ärliga ni behöver inte skämmas. Vad vill en tex Maxum 3000 med dubbla V8 ha i marchfart vill gärna veta skillnaden mellan small/bigblock Senaste båten jag kollade fick jag i svar att det är väl inte dyrare än att ta familjen på en sem till Mallis och tex jag har aldrig riktigt kollat Hallåååå man har väl inte bara läst Kalle Anka. En som säljer en båt behöver inte mörka man fattar väl att en båt har aldrig nedförsbacke och bensin vill den ha.
-
Nämnde att jag har en c-pump från en husbil men glömde at skriva att jag även har slutet exp-kärl ( finns små 8 liters ) När man ökar trycket i systemet ger pumpen bättre flöde . Har pumpen för stor kapacitet kan man få ett fenomen med att den bildar luft ( även kallat mikrobubblor i rörbranschen ) Glöm ej att montera en säkerhetsventil om du går över till slutet värme system .
-
Jag har satt in en pump som brukar sitta i husbilar. Det är en Alde kostade 1800:- ungefär. Montera pumpen så den trycker genom värmaren (alltså på returen).
-
Tack ska du ha Sten ! Jag tycker du har gett mig ett klokt svar med länken jag fick. Jag kommer nog att vara reserverad vad gäller icke CE-m båtar. Jag är själv näringsi. fast inte i båtbranschen och håller mig hela tiden inom ramarna vad gäller kontakt med myndigheter och det man nu har läst på den här länken så är det inte bara trycka upp en egen blå skylt och sedan bara köra på.Men om jag nu köper en båt som ej är CE-m har jag väldigt bra bevis när man ska pruta .
-
Det är väl sant men många har ju som argument den är sååååå svår att sälja sen
-
Är det ngn som har ett klokt svar om jag köper en båt som är införd efter -98. Den som tog in den struntade i att ce-m . Och då han säljer påstår att det går bra att ce-m den nu i efterhand är det så ??
-
själv gjorde jag en myrslok av kopparrör från dim 42 ner till 12 och sög sedan med en vattendamsugare gick faktiskt bra . Men jag hade båten i sjön när jag gjorde det. Om du har motorn ute ur båten och blocket rent varför inte en riktig högtryckstvätt dränka in det angripna med ngt lösningsmedel på med regnkläder och blås på ( gissar att det lär spruta åt alla håll ). Så skulle nog jag gjort men det kommer säkert ngt annat fiffigt tips.
-
aq 170 / 270 drev vill ju helst ha diesel men med dagens priser spelar det väl ingen roll. Har funderat under vår ägo att byta snurra men dels blir den tyngre och hade aldrig fått tillbaka pengarna: Vi har diskuterat att man lägger det det kostar att byta motor istället på en ny båt. Och en fördel med b 30:n är att den är lätt att sdkruva i samt man kan köpa beggade till en bra peng. Glömde nämna att båten har även den omtalade motorkasseten den går alltså för otroligt tyst.
-
Och sist den snyggaste !
-
Skickar några fler bilder !
-
Tjena orris vänner ! Såg tråden och visar våran som är en Böle orrskär. Dom gjorde tre skrov av denna dom hade pluggen från en Kåge orr förlängde den en meter. våran båt är 8,5-2,62 som ni ser är ratten på fel sida men den är mycket större än en äkta samt köket är alltid uppdukat däremot är den samma storlek som Kågen i ruffen. Glömde nämna att överdelen är från en äkta men den är ihoptagen 20cm så många tror det är en orrskär för det finns både ankarbox och lucka ner i fören, hade varit nice även med Alu runt rutorna. Men nu efter 8 säsonger har vi tänkt byta upp oss och det känns lite vemodigt att sälja i väg, börjar kännas som en familjemedlem. Mvh/ Only you
-
Har du kollat vilken max motor styrka din båt är godkänd för ? Står det max 60hk är det bara tuta och köra .
-
Sea Ray 310 Sundancer-00