Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

SailingEmotion

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SailingEmotion

  • Placering
    Kadett
  1. Det är lite märkligt att de rekommenderar att skaffa lokalt abbonemang i det land du befinner dig i. Visst liggger båten permanent i tex danmark är det nog att föredra med lokalt abbonemang men larmet hanterar ju inte överfarten mella danmark och sverige, och ja jag har testat många gånger. Undrar om det finns någon som testat sitt larm på detta viset. // Christian
  2. Har sedan några år ett redknows alarm i min båt som fungerar lite sisådär tycker jag. Jag bor i öresundsområdet och seglar till danmark på helgerna då och då. Då jag kommer till damark slutar larmet att fungera det blir slött, dvs. det tar tid att larma på och av likaså svarar larmet inte då jag ringer till det. Typ det går inte at nå det överhuvudtaget, abbonenten kan inte nås för tillfället alltså har utlandroamingen inte skett. Sätter jag samma abbonemang i en mobiltelefon så kopplar den över automatiskt utan problem. så abbonemanget är det inget fel på. Har kontaktat leverantören om detta och pratat med dem ett antal ggr. och inte fått ett riktigt bra svar. deras rekommendation är att då man befinner sig utomland så är det bästa att köpa ett lokalt kort. Jag har provat olika abbonemang och leverantörer och det verkar som om larmet inte kan koppla över till det danska eller norska nätet då vi var där. Min slutsats är att larmets spårningsfunktion inte är att hurra för i mitt fall då båten snabbt blir utom räckvidd. Vad har ni för erfarenheter av era larm? Vilka fabrikat har ni på era larm? Har ni testat det när ni är utomlands? // Christian
  3. CR är en trevlig båt men CB365 är vassare utan att minska på comforten.
  4. Till min gamla autohelm 3000 använde jag vinshfett till plastkuggarna, tror bestämt att de flesta sorterna av vinshfett är teflonfett och det fungerade ypperilgt bra tyst blev också inte det där störande ljudet som gjorde att man inte ville använda den.
  5. Det verkar som om att jag tar bort plasten då för att instämma. Sätter på ny om jag inte trivs utan. Tack för det enstämmiga svaren
  6. Min båt som jag räknar som relativt ny byggd 2005 och jag har haft det sedan sommaren 2007. Jag har redan sedan 2007 haft problem med att plasten på mantågsvajern blir klibbig. Jag har provat alla knep och bland dom bästa att göra rent är Aceton dock gillar jag inte ångorna så jag kör med vanlig polish medel som jag använder till skrovet. Visst det hjälper ett tag men sedan blir det klibbigt igen med följden av att det samlar lite skit, blir således svart och man skitar ner sina dyra seglarkläder. Nu har jag tröttnat på putseriet och vill lösa problemet. Är det någon här som har erfarenhet av liknande? Är krympplasten som finns i tillbehörsbutikerna (tex.hjertmans 6320-13) nåt att ha, det blir ju en del löpmeter s åjag räknar med 1200:- Alternativ är riktig krympslang av polyoefin men den är dyrare och svår att hitta i längre bitar än 1.2m, jag har hittat på rulle men då är den svart (lite udda med svart mantåg) Sista alternativet är att helt enkelt köra utan plas men jag misstänker att det sliter mer på förseglet så det är inte det första jag tänker på. Tacksam för svar //Christian
×
×
  • Skapa nytt...