Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

AndreasHT

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    124
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om AndreasHT

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Kalman: Jag förstår inte varför draggen skulle vara så onödig. Jag har enbart 5,5 kg dragg till min båt. Ankrade härom veckan i en öppen vik, ca 10 meter djup och 12 sekundmeter vind. Låg där i två timmar och enligt ankarvakten och min egen pejling låg båten som fastnitad. Tycker att draggen många gånger får oförtjänt dåligt rykte. Till små ht-båtar, styrpulteter etc funkar den utmärkt. Att man dessutom kan fälla ihop den är också en fördel i en båt med begränsat utrymme. Visst kan det behövas tyngre artilleri om det är en större båt, men att använda draggen som komplement till ett tyngre ankare kan väl aldrig vara helt ogjort?
  2. I det läget kan det nästan vara dags att köpa lite lösbitar och fogmaterial och försöka laga själv. Vill du inte lämna in den så har du inget att förlora på att försöka själv. Går det så går det.
  3. Kort och gott. Genomtänkt och mångsidig båt. 3,5 av 5 rattar.
  4. Självklart ska man bry sig om miljön, men det känns lite pseudomiljötänkande att byta till en fyrtaktare som kostar massa mer tusenlappar och i sanningens namn skitar ner ganska marginellt mindre. Visst, det går aldrig att komma ifrån att en fyrtaktare är miljövänligare, men att använda detta som ett argument MOT tvåtaktsägare när man bortsett från detta är en lika stor miljöbov själv. För jag tror knappast att fler fyrtaktsägare låter bli att ta bilen till båtklubben. Jag tror inte heller att de tar med sig ev sopor från båtturen hem för att sopsortera i större utsträckning än någon annan båtägare, utan slänger nog engångsgrillen, ölburkarna och matresterna i tunnan vid klubben, precis som många andra. Och jag har svårt att tro att de som köper en fyrtaktare gör det enbart av miljöskäl. I slutändan är vi alla människor, och jag tror inte att valet av motor avgör hur mycket man bryr sig om miljön.
  5. Instämmer till 100%. Eller att packa väskan med fika, åka ner till båten tidigt en lördagsmorgon. Fälla ner kapellet och starta upp tvåtaktaren. Doften av sommarmorgon kombinerat med bensinavgaser väcker så många glada barndomsminnen (typ ålfiske med pappa osv) att jag för en stund skiter högaktningsfullt i allt vad miljöfrågor heter.
  6. Såg några som höll på med en liknande manöver i ett hamninlopp i frankrike. En zodiak med mastodontutombordarsuzuki drog en DC modell större där man surrat fast åror i räcket bak på båda sidor på den större båten, vilka funkade som roder och broms. Genialt, Men det krävs ju som sagt att ett par av ens närmast sörjande hjälper till.
  7. 23 maj var vi på ölands östra sida där det var nära 20 grader (iofs väldigt långgrunt). I kalmar var det samtidigt ca 14 - 15 grader inomskärs.
  8. Har du bara tillräcklig effekt är det ju inga problem att plugga sexorna direkt i stereon. Vad är det för demosteg du hittat? Snåla bara inte på kablar o sånt utan köp kvalitet. Det lönar sig i slutändan.
  9. Nej det händer nog aldrig. Visst kan man ta slangen och spola ur kylsystemet i samband med att man spolar av själva båten, men oftare blir det inte. Vet inte hur viktigt det är, men det gör säkert ingen skada att spola ur den ibland.
  10. Är nog bättre att banta till en 12a och plasta in den i nåt fack eller dyl. Och du måste ha ett framsystem om det ska göra annat än blurra när du spelar. Bygg in tolvan och slutsteget bak nånstans. Fäll in ett par halvsmå högtalare med diskant / mellanregister fram. Viktigaste är att du kan skydda ljudet från regn o vattenstänk, annars går det sönder väldigt fort.
  11. Tur att cylindrar och kolvar var intakt iallafall. I fortsättningen får ni väl försöka blanda rätt mängd olja. 2 dl olja till 10 liter bensin.
  12. Tycker dock att badankan är så ful att den blir snygg. Ungefär som en vits som är så tråkig att den blir rolig. Skulle hellre kalla den unik.
×
×
  • Skapa nytt...