

PaZe
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm PaZe
-
Placering
Kadett
-
Tack för ditt ärliga svar (det uppskattas!) och stämmer. Det jag skruvar isär brukar jag få ihop, men jag saknar mycket kunskap i ämnet. Jag har ett beg. 280 drev i skuffen på bilen men jag är inte säker på huruvida det passar att byta mot det 270 drev som sitter på idag utan övriga ingrepp. Mvh Patrik
-
Har fått vatten i oljan på drevet. Finns det något gnerellt fel , sån packning eller del som man oftast behöver byta, är det svårt? Eller behöver man lämna in drevet för renovering? Mvh Patrik
-
Naivt o dumt, men Tanten jag köpte båten av sa att den var servad, och eftersom jag inte är så insatt i båtägandet ännu så trodde jag på henne : ) Nåväl, nu vet jag bättre. En dyrbar erfarenhet dessvärre! Det visade sig att det gått in vatten i drevet, och efter en kort provtur så började motorn att tappa orken. efter lite testande så insåg vi att det var vatten i drevet och att nåt i det håller på att nypa! Motorn svara på gas i friläge men med drivningen inkopplad så orkar den inte. Så det blir att ta upp henne, frågan är om man skall renovera eller försöka skaffa ett annat? Någon som har erfarenhet av att renovera ett drev. Det är ett 200 drev, vilket vet jag inte. Mvh Patrik
-
Hej Är det någon som vet hur blandningsskruvarna undertill på en strömbergs cd150 (har dubbla förgasare) skall stå. Det borde finnas något grund eller utgångsläge? Nu är de dragna i bott, då jag lyckades ha dem för långt utskruvna och dränkte då hela vevhuset med bensin : ( Mvh Patrik
-
Har nyss köpt en Safir Cabin. Vart ser jag villket drev som sitter på den? Motorn är en B20, bestyckad med dubbla strömberg CD150. Det har varit mycket strul med motorn, nu efter 3 veckor har jag ännu inte vågat ta henne på nån längre tur från hamnen : ( Och nu när vi (förhoppningsvis) fått det mesta att fungera, så tyckte vi att drevet låter lite. Svårt att beskriva exakt, men lite plågat eller som det går trögt? Är det svårt at se hur oljan i drevet ser ut, när båten ligger i vattnet? Tacksam för tips o råd! Mvh Patrik
-
Tackar. Står på luftning nu. Ny olja o filter åker i ikväll. Mvh patrik
-
Förgasarna har varit fel inställda och jag har haft stora problem att starta den. Detta har resulterat i att det gått ner ganska mycket bensin i motorn (oljan). Nån som vet om motorn tar stryk av detta, eller är det bara att byta olja/filter, eller om man behlver sanera motorn på något sätt? Tacksam för svar! Mvh Patrik
-
Ett problem löst ...ett nytt dyker upp! Nu lyser laddlampan konstant. Iom att kylningen läckte så blev generatorn rätt blöt vid mer än ett tillfälle, kan detta ev. ställa till problem? Vilka punkter kan man mäta på (generatorn) för att se vilken laddning den ger? Mäter jag över batteriet så ger den 12,7 volt. Mvh Patrik
-
Samma konstruktion hittas på förtält till husvagnar! Kanske Husvagns-Svensson har lämpliga delar? http://www.husvagn-svensson.se/ patrik Senast ändrad av PaZe | 17 juni 2009 | 15:17
-
OK, Tack Då får vi se om kvällens övningar kan ge nåt resultat. Kyllimpan ser ju för J-lig ut på utsidan, så hur det ser ut innuti kan man ju tänka! Fast jag hoppas slippa ta bort den, de flesta muttrar/bultar o skrivar är rätt så rostiga och sitter bra : ) // Patrik
-
Packningen till oljekylningen trycks ut. Det verkar som kylvattnet inte kommer ut ur motorn som det skall. Har testat att ta ur termostat, gjort rent oljekylningen, mne problemet kvarstår. Det fanns gott om småsnäckor både här o där. Vet nån om man kan hitta en ritning över kylvattenvägarna. Som det är just nu, så vet jag inte hur vattnet transporteras inuti motorn, och vart ett ev. stopp skulle kunna sitta. Tacksam för hjälp. Mvh Patrik
-
Tack för alla tips! Det visade sig att motorn är en B20, dock är all kringutrustning som fördelare, förgasare osv från en B18! En härlig blandning alltså. Marinan hade rotor o fördelare (Volvo Orginal), fick byta plats på 2 kablar från tändningslåset som jag satt fel : ) Så nu gick den igång och funkade kanon... Mvh Patrik
-
Tack för svaret. OK, då vet jag varför inte delar till en B20 fungerade då : ) Du har nog rätt i det, ang delarnas kvalite. Ja, jag är osäker på vad det är som strular. Har felsökt sedan båten inhandlades för en vecka sedan. Har bytt tändningslås o tändstift, haft isär ena förgasaren (flottörhuset). Motorn går ibland...och då spinner den fint. Hoppas att dagens insats kommer att ge lite mer klarhet. Mvh Patrik
-
Nybliven ägare till en Safir Cabin. Jag TROR att det sitter en B20 med dubbla Strömbergsförgasare (CD150). Var på biltema och köpte nya tänddelar eftersom den inte startar. Dock passar inte varken fördelarlock eller rotor. Är det annorlunda delar till en Marinmotor än till en vanlig B20? Tacksam för hjälp!